کد خبر:12615
پ
۱۷۱۰۸۹۶۷۲
در بیست و نهمین جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان صورت گرفت؛

اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته، بیست و نهمین جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان (ویژه شرق شهرستان اصفهان) با حضور استاندار اصفهان، فرماندار شهرستان اصفهان، اعضای شورای اداری استان، اعضای شورای اداری شهرستان اصفهان، جمعی از مدیران کل استان، ۲  تن از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، جمعی از اصحاب رسانه و […]

بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته، بیست و نهمین جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان (ویژه شرق شهرستان اصفهان) با حضور استاندار اصفهان، فرماندار شهرستان اصفهان، اعضای شورای اداری استان، اعضای شورای اداری شهرستان اصفهان، جمعی از مدیران کل استان، ۲  تن از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، جمعی از اصحاب رسانه و … به میزبانی فرمانداری اصفهان برگزار شد. در این نشست که چندین ساعت به طول انجامید علاوه بر اینکه درخصوص مسائلی که در سفر نیم روزه استاندار اصفهان در همین روز به اتفاق هیئت همراه و فرماندار اصفهان به شرق این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته بود، تصمیم های لازم اتخاذ شد، بیش از ۵۰ مصوبه لازم الاجرا برای رفع چالش های موجود در شرق شهرستان اصفهان و با هدف توسعه و آبادانی این منطقه تصویب شد.

استاندار اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه با توجه به وسعت شهرستان اصفهان و حواشی و مشکلات متعدد مناطق ۱۵ گانه این شهرستان، قرار بر این بود که در سفرهای متعدد به این مناطق، مسائل شهرستان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، گفت: امروز و در امتداد سفرهایی که به شهرستان های مختلف استان اصفهان انجام شد در خدمت مردم منطقه شرق شهرستان اصفهان بودیم.

 سیدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه در همین زمینه پیش از این به بهارستان و یکی دو تا از مناطق نظامی شهرستان اصفهان سفر کرده اند، اظهار کرد: سفر به شرق شهرستان اصفهان سومین سفری بوده که امروز در این خصوص انجام شده که با حضور در مناطقی چون قهاب، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و همچنین شهرهای زیار و قهجاورستان، از بعضی پروژه ها و مسائل و مشکلات این مناطق بازدید انجام دادیم و امیدواریم که در ادامه این مسیر هم طی هفته های آینده با سفر به مناطق مختلف اصفهان از نزدیک مسائل این مناطق را بررسی کنیم. وی با اشاره به فرا رسیدن ۵ اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس، خاطر نشان کرد: بعضی وقت ها توجه نکردن به پیشینه های تاریخی و عدم توجه به دست عنایت الهی که مستمراً به امداد مردم این سرزمین آمده ما را دچار غفلت می کند. مرتضوی با بیان اینکه به تعبیر حضرت امام(ره) خداوند در آن روز طوفان و شن ها را مأمور خودش قرار داد تا رژیم جنایتکار و مستکبر آمریکا را که به واسطه حمله به طبس، برای بمباران بعضی از مناطق تهران و همچنین برای آزادکردن گروگان های خودش برنامه ریزی کرده بود، شکست دهد، گفت: همه ما هنگام مرور واقعه طبس در ذهنمان از سوره فیل یاد می کنیم. آن روز خدواند متعال با امدادهای غیبی خود، تصویر و ترسیم دیگری از اراده الهی را در این سرزمین رقم زد و از خدا می خواهیم که در استمرار امتداد حرکت جمهوری اسلامی باز هم با امدادهای غیبی اش جمهوری اسلامی ایران را در حرکت به سمت جهانی شدن انقلاب اسلامی و ظهور حضرت ولیعصر(عج) یاری کند.

استاندار اصفهان با تأکید بر این نکته که در سفرهای پیشین به شهرستان های مختلف استان بارها و بارها تجلی رویکرد هم افزا و نگاه خیرخواهانه مدیران دستگاه های اجرایی استان منجر به حل چالش ها و مشکلات شده ابراز امیدواری کرد که در نهایت در بیست و نهمین جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان نیز با مساعدت و همفکری مدیران و رؤسای دستگاه های اجرایی استان و ارائه راهکار مناسب از سوی آنها برای حل مشکلات مردم منطقه شرق شهرستان اصفهان اتفاق مبارک و روز ماندگاری برای مردم این مناطق رقم بخورد.

 

شهرستان اصفهان برخوردار نیست و مشکلات متعددی دارد

فرماندار شهرستان اصفهان نیز در این نشست گفت: در سفر امروز که از ساعت ۶ صبح شروع شد با حضور در منطقه شرق اصفهان یعنی محدوده کرارج، براآن جنوبی، براآن شمالی، قهاب و شهرهای زیار و قهجاورستان، بازدید میدانی از حلقه ترافیکی چهارم شهر اصفهان در منطقه ۱۵ شهری و ملاقات مردمی با حضور استاندار محترم، مدیران و معاونان دستگاه های اجرایی به عمل آمد.

محمدعلی احمدی اظهار کرد: به حمدا… در این سفرها، هم ارتباط چهره به چهره و روحیه مردمی استاندار و معاونین وی بیشتر تجلی یافت و هم موجب امیدآفرینی بین مردم منطقه شرق شهرستان اصفهان برای رفع مشکلات و چالش های موجود در این منطقه شده است. وی با اذعان به اینکه اگرچه اقدامات و فعالیت هایی که از سوی مدیران دستگاه های اجرایی استان اصفهان در حوزه های مختلف در سطح استان در حال انجام است در شهرستان اصفهان هم تأثیرگذار است، گفت: با این حال با توجه به تراکم بالای جمعیت و وسعت زیاد شهرستان اصفهان و کثرت مشکلات آن، از استاندار درخواست کردیم با انجام سفرهای منطقه ای در این شهرستان، بازدید میدانی از مسائل و مشکلات آن صورت پذیرد.فرماندار شهرستان اصفهان با بیان اینکه در همین خصوص پیش از این در مرحله ای، سفری همراه با استاندار و مدیران کل دستگاه اجرایی استان به جنوب شهرستان اصفهان و شهر بهارستان انجام شده و در مرحله ای دیگر هم به پایگاه شهید بابایی رفته و در خصوص رفع مشکلات آن مناطق اقداماتی صورت پذیرفته، اضافه کرد:  امروز و در سومین مرحله به مناطق ذکر شده در شرق اصفهان سفر کردیم و در ادامه نیز سفر به نقاط مختلف شهری اصفهان در روزها و هفته های آینده در دستور کار قرار دارد که هم ظرفیت های آن مناطق مورد بررسی قرارگرفته و هم مسائل و مشکلات آنها احصا شده است. احمدی با اشاره به اینکه سخن گفتن از ظرفیت ها و مشکلات و چالش های شهرستان اصفهان با توجه به اطلاع همگان از آنها، زیره به کرمان بردن است، یادآور شد: شهرستان اصفهان ظرفیت های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد که در موقعیت ها و عرصه های مختلف در حال نقش آفرینی و تلاش هستند؛ اما این شهرستان دچار چالش ها و مشکلاتی است که نمونه ای از آن مسائل در سراسر استان دیده می شود و علاوه بر آن شهرستان اصفهان مشکلات خاص خودش را نیز دارد.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال شاید در سایر شهرستان های استان مشکلاتی چون آلودگی هوا، فرونشست، ترافیک یا مسائل مرتبط با جمعیت شهری  که در شهرستان اصفهان وجود دارد مشاهده نشود.

فرماندار شهرستان اصفهان با تأکید بر اینکه همه می دانند و بدانند که اهتمام جدی استاندار و معاونین و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در رفع مسائل این شهرستان جدی است و در جلسات متعدد، پیگیری مجدانه ای در این حوزه انجام شده، اذعان کرد: لکن با توجه به اینکه در شهرستان اصفهان ما مسائل مبتلابه و متعددی داریم که بیش از سایر شهرستان هاست و نمونه ای از مشکلات همه شهرستان ها را یکجا داریم، رفع این مشکلات نیازمند توجه ویژه ای است. احمدی خطاب به استاندار اصفهان گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات و چالش های شهرستان اصفهان که مستلزم توجه ویژه است این است که همانگونه که در کشور عنوان می شود استان اصفهان، استانی برخوردار است در استان هم بعضاً نگاه برخورداری به شهرستان اصفهان می شود که ان شاءا… با تدبیر حضرت عالی و دستورات اجرایی شما این موضوع حل شود. فرماندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه علاوه براین، بعضاً به دلیل گستردگی و کثرت کار در مجموعه ادارات کل استان نسبت به مسائل مربوط به شهرستان اصفهان غفلت صورت می پذیرد که بخشی از این غفلت ها مربوط به دستگاه هایی است که اصلاً در شهرستان اصفهان نمایندگی ندارند، تأکید کرد: لذا بهبود ساختارهایی که باید در شهرستان اصفهان به آن توجه شود اما یا ناکافی است یا از آن نابرخورداریم، مستلزم تدابیر ویژه ای است. وی در این زمینه تشریح کرد: به عنوان مثال در بخش مرکزی شهرستان اصفهان ۸۲ روستا وجود دارد و یک بخشداری، در حالی که متوسط روستاهایی که در استان یا سایر نقاط کشور زیرمجموعه یک بخشداری هستند بعید می دانم بیشتر از ۲۰ روستا باشند.فرماندار شهرستان اصفهان همچنین عنوان کرد: جمعیت بعضی از روستاهای این شهرستان بیشتر از جمعیت بعضی از شهرهای استان است و با توجه به این موضوع، ساختارهای اداری در شهرستان اصفهان در حوزه نیروی انسانی دچار کمبودهایی است که رفع آن نیز نیازمند پیگیری های مجدانه و مستلزم عنایت ویژه است. احمدی با تأکید براینکه آمار نشان می دهد شهرستان اصفهان برخوردار نیست، گفت: با توجه به تراکم بالای جمعیتی اصفهان و مشکلات موجود در این شهرستان، علیرغم در نظر گرفتن تمام مشکلات و کمبودهایی که در کشور وجود دارد و همچنین موانع و مسئولیت های ادارات کل و استانداری، اختصاص اعتبارات و بودجه هایی که برای این شهرستان در نظر گرفته می شود مناسب و کافی نیست.

 

شرق شهرستان اصفهان، قلب شرق استان است

نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه شرق این شهرستان و بخش مرکزی اصفهان قلب شرق استان و چهار شهرستان واقع در این منطقه است، گفت: جمعیت این چهار شهرستان استان در مجموع شاید به صد و ده بیست هزار نفر برسد درحالی که حدود هفتاد هشتاد هزار نفر جمعیت فقط در شرق شهرستان اصفهان ساکن هستند که واقعاً این منطقه نقطه ثقل شرق استان است.

 مهدی طغیانی اظهار کرد: هرکس بخواهد در چهار شهرستان شرق استان تردد بکند از بخش مرکزی می گذرد؛ اما متأسفانه ما از جهت شبکه معابر در این منطقه به شدت ضعف داریم و در حال حاضر جاده های اصلی

سرویس دهنده درمنطقه برآان شمالی و براآن جنوبی و در منطقه قهاب در بدترین شرایط قرار دارند. وی با اشاره به سلسله مراتبی که برای حل این مشکل طی شده، اذعان کرد: باوجود این و ضمن دریافت دستور مورد نیاز برای حل این مشکل از معاون وزیر، واقعیت این است که هنوز شرمنده ایم؛ شرمنده مردم هستیم که بعد از حدود سی چهل سال هنوز موفق به انجام روکش آسفالت در این مسیر نشده ایم؛ مسیری که راه اصلی سرویس دهی در شرق استان است. طغیانی با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله در شرق شهرستان اصفهان معضل آب است گفت: این درحالی است که بخاطر خاک مرغوب این منطقه، از قدیم الایام کشاورزی در آن ریشه دارد اما الان به دلیل حل نشدن مشکل آب، این صنعت در شرق اصفهان بسیار ضربه خورده است. نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به تلاش بی ثمری که برای رفع این مشکل در دو سال و نیمی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد شده، ابراز امیدواری کرد که در باقیمانده عمر دولت، خروجی قابل عرضه ای برای مردم در مورد حل مسئله آب ارائه شود. وی افزود: شاید آلودگی هوا مشکل دوم در شهر اصفهان باشد و در شرق اصفهان با معضل اتباع نیز مواجهیم چراکه در این منطقه روستاهایی وجود دارد که ۱۰۰ درصد جمعیت آن اتباع هستند و میانگین جمعیت اتباع در این منطقه بالای ۱۰ درصد جمعیت است که این موضوع بار امنیتی ایجاد می کند و ما دنبال این هستیم که جمعیت اتباع را در این منطقه طبق قانون به زیر ۳ درصد جمعیت برسانیم.طغیانی با بیان اینکه علاوه بر اینها در شرق شهرستان اصفهان یکسری مشکلات وجود دارد که خاص نقاط مختلف است، توضیح داد: به عنوان مثال در اصفهانک در دوره ای بنیاد مسکن یکسری مسکن واگذار کرده اما مابقی خدمات مورد نیاز مردم دراین منطقه روی زمین مانده است؛ یا مثلاً در قهجاورستان، مسکن مهر در پایه کوه احداث شده اما فاضلاب خانه های مردم کف خیابان جاری است. نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه این مشکلات ما را شرمنده مردم می کند تصریح کرد: این درحالی است که دستورات مورد نیاز برای حل و فصل این موارد از وزیر و معاون وزیر دریافت شده و شهرداری و شورا هم اعلام همکاری می کنند؛ اما بخاطر عدم تأمین اعتبارات این کارها هنوز به سرانجام نرسیده است. طغیانی در پایان با درخواست اینکه اینجا و این جلسه نقطه عطفی باشد در حل مسائل شرق شهرستان اصفهان در مدیریت استان، افزود: بیان اولم را دوباره می گویم که اگر شرق شهرستان اصفهان سرما بخورد، بخش مرکزی آن یعنی چهار شهرستان واقع در آن هم تب می کند.

 

خبرنگار زاینده رود : مرضیه غفاریان

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید