کد خبر:8386
پ
۶۳۸۴۲۱۱۲۳۱۲۰۵۹۳۴۰۰
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان خبرداد:

استانداردسازی ۱۷۰۰۰ کلاس درس در استان اصفهان

نشست خبری مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان در دومین روز از دومین هفته بهمن ماه و در آستانه ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد. «ناصر فتاحی» که چندصباحی است سکان هدایت اداره نوسازی مدارس استان را برعهده گرفته، در این نشست خبر داد که به مناسبت  دهه فجر قرار است ۳۰ پروژه را تا […]

نشست خبری مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان در دومین روز از دومین هفته بهمن ماه و در آستانه ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد. «ناصر فتاحی» که چندصباحی است سکان هدایت اداره نوسازی مدارس استان را برعهده گرفته، در این نشست خبر داد که به مناسبت  دهه فجر قرار است ۳۰ پروژه را تا پایان سال تحویل دهند که این میزان در قالب ۱۵۵ کلاس درس بوده و به ۱۹۸‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فتاحی با بیان اینکه در استان اصفهان ۹۵۰ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند، گفت: از مجموع دانش‌آموزان استان اصفهان حدود ۷۸۰ هزار نفر در مدارس دولتی و ۱۷۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند و ۴ هزار و ۴۰۰ فضای آموزشی در قالب ۳۵ هزار کلاس به تحصیل دانش‌آموزان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۵۰ پروژه درحال اجرا داریم، افزود: این پروژه‌ها به صورت خیری، دولتی و مشارکتی ساخته می‌شوند و در حال حاضر  ۸۰ درصد از پروژه‌های حال حاضر سازمان نوسازی مدارس استان مشارکتی و مردمی هستند و ۲۰ درصد آنها به صورت دولتی ساخته می‌شوند. همچنین از مجموع پروژه‌های در حال اجرا حدود ۶۰ پروژه ورزشی وجود دارد که شامل زمین چمن، استخر و …می‌شود.

 

سرانه فضای آموزشی اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان با بیان اینکه استاندارد سرانه کشوری فضای آموزشی ۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه فضای آموزشی در سطح کشور پایین‌تر از حد استاندارد و حدود پنج و ۲ دهم به ازای هر دانش‌آموز است که این میزان در استان اصفهان به پنج و ۸ دهم مربع رسیده و خوشبختانه سرانه استان از متوسط سرانه کشوری بالاتر است و این موضوع نویدبخش است.

وی تاکید کرد: اگرچه سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان بالاتر از متوسط کشوری است؛ اما این بدان معنا نیست که ما در حوزه فضای آموزشی مشکل نداریم بلکه نشان می‌دهد که ما با مشکلاتی نظیر فضاهای تخریبی و لزوم مقاوم‌سازی فضاها، سرانه نقطه‌ای و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم و در این راستا سرانه فضای آموزشی در ۹ منطقه استان از جمله ۶ ناحیه کلان‌شهر اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و زیرین‌شهر از متوسط سرانه کشوری پایین‌تر است و این مناطق با مشکلات حاشیه‌نشینی مواجه هستند.

 

تحویل بیش از هزار کلاس درس در دولت سیزدهم

فتاحی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس استان در دولت سیزدهم ۲۵۰ پروژه را تحویل داده، گفت: این تعداد پروژه در قالب هزار و ۲۲۰ کلاس با زیربنای ۲۰۰ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اجرا شده و حدود ۳۷ هزار دانش‌آموز از فضای ایمن و نوساز بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های تحویل شده حدود ۲۳۰ پروژه مختص فضاهای آموزشی و ۲۰ پروژه شامل فضای ورزشی می‌شود، یادآور شد: از مجموع پروژه‌های تحویل شده حدود ۷۲ درصد شامل پروژه‌های شهری و ۲۸ درصد پروژه‌های روستایی بوده و از این مقدار ۶۶ درصد مشارکتی، ۱۷ درصد مردمی و ۱۷ درصد دولتی ساخته شده است.

به گفته این مقام مسئول، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون ۲۸ هزار کلاس استان نوسازی و تحویل شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اذعان داشت: در سال جاری ۸۳ پروژه در قالب ۴۳۳ کلاس و زیربنای ۶۰ هزار مترمربع داشتیم که برای این پروژه‌ها حدود ۶۶۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و از این تعداد ۶۴ درصد پروژه‌ها به صورت مشارکتی بوده و ۲۸ درصد مردمی و ۸ درصد پروژ‌ه‌ها دولتی ساخته شدند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی مدارس، از مجموع پروژه‌های سال جاری ۷۷ پروژه مختص فضاهای آموزشی، ۲ پروژه به هنرستان و ۴ پروژه به فضاهای ورزشی اختصاص یافته است.

 

توسعه هنرستان‌ها در اولویت برنامه هفتم است

وی با تاکید بر اینکه توسعه،تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت در برنامه ششم و هفتم است، خاطرنشان کرد: تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یافته و بر همین اساس ساخت و توسعه هنرستان‌ها در اولویت سازمان نوسازی و مدارس است؛ البته هنرستان‌ها به دلیل وجود کارگاه‌های مختلف جزو پروژه‌های پرهزینه به شمار می‌آیند و به منابع متعددی نیاز دارند با این حال هم دولت و هم خیرین توسعه هنرستان‌ها را در دستور کار دارند چون می‌دانند که رشد صنعت، کشور و دانش‌آموزان در گرو توسعه هنرستان‌هاست.

 

در انتظار پول برای جمع آوری بخاری های ۷۰۰ کلاس درس

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۳ هزار بخاری در کلاس‌های درس استان مورد استفاده قرار می‌گرفت که از آن زمان تا کنون حدود ۱۷ هزار کلاس استاندارد‌سازی‌ شده و تلاش داریم که تا پایان سال بخاری‌های ۷۰۰ کلاس دیگر جمع‌آوری شوند و در این راستا به دنبال تامین منابع لازم هستیم.

 

۵مدرسه در طرح شهید پناهی به بهره‌برداری رسید

فتاحی در ادامه با اشاره به اجرای طرح شهید پناهی در آمورش و پرورش، اظهار داشت: موضوع این طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل بود که بیش از ۱۰ دانش‌آموز داشته باشند و بعد از پایشی که انجام گرفت، حدود هزار و ۳۰۰مدرسه با ویژگی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد تنها ۷ مدرسه در استان اصفهان مشمول این طرح شدند و تاکنون ۵ مدرسه به بهره‌برداری رسیده است.

 

زیباسازی ۴ هزار کلاس در طرح شهید عجمیان

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان در ادامه به اجرای طرح شهید عجمیان در تابستان گذشته اشاره کرده و گفت: این طرح مردم‌محور بوده و گروه‌های جهادی اجرای آن را بر عهده داشتند و در این راستا حدود ۱۰۰ هزار کلاس در کل کشور تجهیز و نوسازی شدند که از این میزان ۴ هزار کلاس در استان اصفهان بود.

به گفته این مقام مسئول، طی دو سال گذشته ۹۸ میلیارد تومان اعتبار به موضوع ایزوگام و آسفالت حیاط مدارس قدیمی استان تخصیص داده شده است که با استفاده از آن ۶۱۲ هزار مترمربع از فضاهای آموزشی استان  آسفالت و ایزوگام شدند.

 

هیچ اعتباری برای فرونشست مدارس اصفهان اختصاص نیافته است

در زمان حاضر ۴۰ باب مدرسه با ۴۰۸ کلاس درس و ۱۸ هزار دانش‌آموز در نواحی چهار، پنج، ۶ اصفهان و همچنین شهرستان‌های شاهین شهر، برخوار و فلاورجان به دلیل فرونشست زمین از مدار بهره‌برداری خارج شده است و دانش‌آموزان آنها به مدارس دیگر منتقل شده‌اند.

وی بااشاره به اینکه این جابه‌جایی سبب افزایش تراکم کلاس‌ها یا ۲ نوبته شدن مدارس شده است، گفت: در مجموع برای مقاوم‌سازی، استحکام‌بخشی، جابه‌جایی و هر اقدام دیگری برای ۴۰ مدرسه در معرض فرونشست استان به پنج هزار میلیاد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان یادآور شد: سال گذشته با تامین منابع مالی در حد ۸۰۰ میلیارد ریال، عملیات مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی ۲۳ پروژه از مجموع ۴۰ باب مدرسه در معرض فرونشست آغاز شد که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که امسال نیز ۲ هزار میلیارد ریال از محل مدیریت بحران و منابع دولتی برای مدارس در معرض فرونشست استان تخصیص یابد که تا این لحظه هیچ مبلغی واریز نشده است.

 

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما پروژه‌های مسکن ملی و مسکن مهر هستند

فتاحی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ساخت پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ملی از مهم‌ترین مشکلات ما هستند، گفت: بر اساس قانون، سازمان نوسازی مدارس هیج وظیفه‌ای برای ساخت مدارس و فضای آموزشی در محل مسکن مهر و مسکن ملی ندارد و این وظیفه بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی و سازنده این پروژه‌ها گذاشته شده و البته ما نیز از طریق مجمع خیران و منابعی که داریم، به آنها کمک می‌کنیم.

وی افزود: با این حال سازمان مسکن و شهرسازی تاکنون کمک شایانی به ما نکرده و حتی در برخی از مناطق مجبور شدیم که از طریق منابع خودمان فضای آموزشی لازم را ایجاد کنیم.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید