کد خبر:2021
پ
۱۵۷۷۶۷۳۰۲
یک فعال سیاسی:

جلب اعتماد مردم راهکار افرایش مشارکت در انتخابات است

عضو کمیته تشکیلات مرکز حزب ندای ایرانیان گفت:انتخابات مطلوب تنهااز طریق ایجاد رقابت بین دو جناح حاصل نمی‌شود و رقابت واقعی در گرو مشارکت مردم است.  احسان امینی روز چهارشنبه درباره دیدگاه خود راجع به انتخابات آینده کشور اظهار کرد: متولی اصلی انتخابات مردم هستند تا زمانی که مردم نهاد انتخابات را کارآمد ندانند و […]

عضو کمیته تشکیلات مرکز حزب ندای ایرانیان گفت:انتخابات مطلوب تنهااز طریق ایجاد رقابت بین دو جناح حاصل نمی‌شود و رقابت واقعی در گرو مشارکت مردم است.

 احسان امینی روز چهارشنبه درباره دیدگاه خود راجع به انتخابات آینده کشور اظهار کرد: متولی اصلی انتخابات مردم هستند تا زمانی که مردم نهاد انتخابات را کارآمد ندانند و به آن مجددا اعتماد نکنند هیچ راهکاری در خصوص افزایش مشارکت موثر و راهگشا نخواهد بود.

وی تاکید کرد : اگر نگاهی آسیب‌شناسانه به انتخابات طی ادوار مختلف پس از انقلاب داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که نهاد انتخابات متاسفانه به جای اینکه با ثبات نظام سیاسی کارآمدتر شده باشد روز به روز تضعیف شده و کارآمدی خود را از دست داده است.

امینی افزود: رقابتی نبودن انتخابات، تضعیف اختیارات نهادهای انتخابی و برآورده نشدن انتظارات ذی نفعان، گسترش شکاف‌های اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی نسبت به عملکرد نظام‌سیاسی را در سال‌های اخیر به اوج خود رسانده است.

عضو کمیته تشکیلات مرکز حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: مجموعه‌ این عوامل موجب شده امروز با یک پرسش بسیار مهم مواجه باشیم؛ پرسشی که نظام سیاسی باید پاسخگوی آن باشد و آن اینکه “چرا در گذشته با پرسش چه کسی رای می آورد مواجه بودیم و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با پرسش چه کسی رای می‌دهد مواجه ایم؟”

وی بیان داشت: چرا در ادوار گذشته انتخابات، دغدغه و پرسش اصلی معطوف به رقابت رقیبان بود و اینکه چه کسی پیروز انتخابات می‌شود اما امروز گویا دغدغه نظام و نخبگان سیاسی معطوف به مشارکت مردم است و اینکه اصولا چه کسی رای می‌دهد؟

امینی گفت:این موضوع به معنای افول نگاه مشارکت‌جویانه در لایه‌های مختلف جامعه نسبت به انتخابات و کارکرد آن است و طبیعی است وقتی جامعه چنین نگاهی به انتخابات دارد اگر تغییرات ساختاری در کشور ایجاد نشود و نظام سیاسی تصمیمات سخت اتخاذ نکند انتخاباتی با مشارکتی به مراتب پایین‌تر از انتخابات دور گذشته مواجه خواهیم بود.

وی در مورد نقش احزاب اضافه کرد: احزاب هم تابع شرایط عمومی جامعه هستند، وقتی جامعه هدف انتخابات یعنی شهروندان انگیزه‌ایی برای مشارکت نداشته باشد احزاب به ویژه آن دسته از احزابی که نگاهشان جامعه محور باشد برای حضور در عرصه انتخابات انگیزه لازم را نخواهند داشت و تصمیم‌گیری برای نخبگان سیاسی بسیار دشوار خواهد بود.

این فعال سیاسی در مورد جلسه اخیر استاندار اصفهان بیان داشت: واقعیت این است که نباید اینطور باشد که فقط در آستانه انتخابات و از روی عادت سراغ احزاب بیایند و در بزنگاه‌های سیاسی اجتماعی به نظرات احزاب و فعالان سیاسی بی‌توجه باشند و خود را از نظرات نخبگان جامعه بی‌نیاز بدانند زیرا در این صورت چندان نمی‌توان به آثار و نتایج این جلسات و خروجی آن خوش بین بود.

امینی یادآور شد: در حال حاضر جمعیت‌ها و محافل مشابه آن بر احزاب پیشی گرفته و شاهد جمعیت‌های دو نفره و تک نفره‌ای هستیم که نه تشکیلات روشنی دارند نه کسی تا به حال در فضای رسانه‌ اسمی از آن‌ها شنیده و نه کنش سیاسی مشخصی دارند نه کنگره‌ای برگزار می‌کنند، نه حتی رسانه‌ی مجازی دارند و… که باید پرسید این افراد چه کمکی می‌تواند به تغییر فضای سیاسی کرده و با چه ابرازی می‌خواهند بر فضای فکری جامعه تاثیر گذار باشند.

عضو کمیته تشکیلات مرکز حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: جامعه تا حدود زیادی از این دسته‌بندی‌ها عبور کرده اگر چه وجود جریان‌های رقیب طبیعت فضای سیاسی است و البته نباید به اصلاح‌طلب و اصولگرا هم محدود باشد بلکه همه طیف‌های جامعه و صداهای مختلف باید بتوانند گزینه‌ی خود را در رقابت انتخاباتی عرضه کنند تا انتخابات به معنای واقعی رقابتی قلمداد شود.

امینی گفت: مساله امروز نظام سیاسی هم این نیست که چه کسانی رای می‌آورند؛ بلکه مساله این است که چه کسانی رای می‌دهند و طبیعتا حاکمیت باید در جهت حل این بحران گام بر دارد، بنابراین رقابت بین اصلاح طلب و اصولگرا از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

امینی ادامه داد: حضور اصلاح طلبان تابع تغییراتی است که باید در فضای سیاسی کشور ایجاد شود و مهم ترین آن اعتماد مردم به کارآمدی انتخابات و به دنبال آن امکان برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی است؛ در انتخابات مجلس یازدهم تعداد گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند در همین شهرستان اصفهان تنها یک نفر تایید صلاحیت شد و در عمل برای اصلاح‌طلبان امکان فهرست پنج نفره هم وجود نداشت و بدنه گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان هم با صندوق رای قهر کردند. در شرایط حاضر هم چشم انداز روشنی در این زمینه وجود ندارد و طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند.

وی با اشاره به فهرست های انتخاباتی که شب انتخابات ایجاد می‌شود، گفت: اساسا اینها را نمی‌توان فهرست انتخاباتی نامید و فهرستی را می‌توان انتخاباتی قلمداد کرد که احزاب و جریان‌های شناسنامه‌دار ضمن حمایت از آن پشت چک این لیست‌ها را هم امضا کنند و در واقع پاسخگوی عملکرد آنها باشند؛ اینکه چهره‌های سیاسی یا مذهبی با حمایت پیدا و پنهان افرادی را تحت عنوان فهرست به مردم معرفی کنند و بعد هم که ناکارآمدی این فهرست‌ها مشخص شد پاسخگو نباشند و مسیولیتی به عهده نگیرند آسیب جدی فضای سیاسی جامعه ماست و به اعتماد عمومی مردم ضربه خواهد زد.

وی بیان داشت: به اینکه صرفا برای ایجاد رقابت بین دو جناح به دنبال راهکار باشیم اعتقاد چندانی نداریم و انتخابات مطلوب صرفا از طریق ایجاد رقابت بین دو جناح حاصل نمی‌شود و رقابت واقعی در گرو مشارکت مردم است و متولی اصلی انتخابات مردم هستند تا زمانی که مردم نهاد انتخابات را کارآمد ندانند و به آن مجددا اعتماد نکنند، هیچ راهکاری در خصوص افزایش مشارکت موثر و راهگشا نخواهد بود.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید