کد خبر:40317
پ
۱۴۰۴۰۱۱۸۱۱۳۲۵۷۷۳۳۳۲۵۳۲۳۷۴_۳۶۴۷۹۵

صرفه‌جویی روزانه یک میلیون لیتر سوخت با برقی‌سازی ناوگان

معاون شهردار گفت: برقی‌سازی ناوگان تنها جایگزینی دیزلی نیست، بلکه تغییر نگرش راهبردی در حمل‌ونقل شهری است و روزانه بیش از یک میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود. آیین رونمایی از اولین ناوگان اتوبوس برقی در کلان‌شهر اصفهان به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومان، در قالب هشتادوچهارمین ویژه‌برنامه “به احترام مردم اصفهان” و هم‌زمان با روز […]

معاون شهردار گفت: برقی‌سازی ناوگان تنها جایگزینی دیزلی نیست، بلکه تغییر نگرش راهبردی در حمل‌ونقل شهری است و روزانه بیش از یک میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

آیین رونمایی از اولین ناوگان اتوبوس برقی در کلان‌شهر اصفهان به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومان، در قالب هشتادوچهارمین ویژه‌برنامه “به احترام مردم اصفهان” و هم‌زمان با روز ” حمل‌ونقل و رانندگان” برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سعید ساکت،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: این اتوبوس‌ها روزانه بیش از یک میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی و ۵۰۰ تن کاهش دی‌اکسیدکربن به همراه دارند و ورود آن‌ها زمینه‌ساز توسعه گسترده‌تر حمل‌ونقل پاک خواهد بود.

وی افزود:برقی‌سازی ناوگان تنها جایگزینی دیزلی نیست، بلکه تغییر نگرش راهبردی برای کاهش آلایندگی و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان محسوب می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: این اقدام بخشی از برنامه چهار هزار میلیارد ریالی مدیریت شهری برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی است و گام بعدی شامل ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی دیگر خواهد بود.

اتوبوس ستون فقرات حمل‌ونقل عمومی است

در ادامه ابوالفضل قربانیرئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز یکی از آرزوهای مدیریت شهر برای اینکه بتواند وضعیت بهتری برای ناوگان حمل‌ونقل انبوه فراهم کند، محقق شد، هرچند این اتفاق تنها بخشی از مسیر پیش‌رو است.

وی افزود: در آغاز دوره ششم مدیریت شهری، یکی از موضوعاتی که به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت، حمل‌ونقل پاک بود و همه مجموعه مدیریت شهر تلاش کردند این رویکرد به مرحله اجرا برسد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آنچه در توان بوده، حتی بیش از پیش‌بینی‌ها انجام شده است، گفت: حمل‌ونقل پاک صرفاً به برقی‌سازی ناوگان محدود نمی‌شود و توسعه قطار شهری، سرمایه‌گذاری در خطوط یک و دو مترو و برنامه‌ریزی برای خط سه نیز در همین راستا انجام شده است.

حمل‌ونقل پاک فقط برقی‌سازی نیست

قربانی با اشاره به تجربه راه‌اندازی خط یک قطار شهری گفت: در زمان آغاز این پروژه مشکلات متعددی وجود داشت، اما در نهایت به سرانجام رسید؛ در حالی که مدیریت شهری به‌تنهایی از عهده تأمین همه هزینه‌های احداث، آزادسازی مسیر و تجهیزات برنمی‌آمد.

وی ادامه داد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر نیز برای تأمین منابع مالی قطار شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم، اما در آن مقطع دولت خود را موظف به حمایت می‌دانست و این حمایت‌ها انجام می‌شد، هرچند به‌تدریج و به‌دلیل شرایط موجود، از میزان این پشتیبانی کاسته شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با وجود همه این مشکلات، اکنون بیشترین بودجه و بیشترین ظرفیت برای احداث خط دو مترو و توسعه خط یک اختصاص یافته و به‌زودی مسائل مربوط به خط سه قطار شهری نیز حل‌وفصل خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر مترو حدود پنج همت هزینه می‌شود، گفت: همه این هزینه‌ها در راستای تحقق حمل‌ونقل پاک انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش اتوبوس در جابه‌جایی شهروندان تصریح کرد: اتوبوس ستون فقرات حمل‌ونقل عمومی بوده و همچنان میزان جابه‌جایی با اتوبوس از مترو بیشتر است، البته این موضوع به‌معنای بی‌توجهی به مترو نیست و باید به سمت حمل‌ونقل ترکیبی حرکت کنیم.

هزینه‌های سنگین و مسیر آینده

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حتی اتوبوس‌های دیزلی نو نیز مشکلات زیست‌محیطی دارند، افزود: نگاه مدیریت شهری این بوده که به‌تدریج اتوبوس‌های دیزلی از چرخه خارج شوند و ناوگانی با کمترین میزان تولید کربن جایگزین آن‌ها شود.

قربانی ادامه داد: پارسال در همین مقطع تجربه شهر اراک در حوزه اتوبوس‌های برقی بررسی شد و برنامه‌ریزی صورت گرفت تا طی سه ماه این ظرفیت در اصفهان ایجاد شود، اما به‌دلیل برخی مشکلات این روند به تأخیر افتاد تا اینکه امروز شاهد ورود نخستین سری اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم.

وی گفت: ورود اتوبوس‌های برقی دو ویژگی دارد؛ نخست افزایش ظرفیت جابه‌جایی در اتوبوسرانی و دوم حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک. این قرارداد نخستین قرارداد اجرایی در این حوزه بوده و ادامه آن در ماه‌های آینده وارد شهر خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: زمانی اتوبوس‌ها تقریباً رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت، زیرا دولت ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها را تأمین می‌کرد، اما امروز شهرداری باید تا ریال آخر هزینه‌ها را با قیمت‌های بسیار بالا پرداخت کند.

قربانی با بیان اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی حدود ۲۰ میلیارد تومان است، گفت: در گذشته اتوبوس‌ها با هزینه‌های بسیار کمتری خریداری می‌شد و تأمین چنین منابعی در شرایط فعلی کار ساده‌ای نیست.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر در دوره ششم هر زمان که لایحه‌ای در حوزه قطار شهری یا خرید اتوبوس ارائه شده، همراهی کرده است، هرچند هنوز تعداد اتوبوس‌ها به حدی نیست که بتوان خدمات کافی به شهروندان ارائه داد و این کمبود باید جبران شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر تغییر شاخص‌های ارزیابی موفقیت شهرها گفت: امروز مدیریت شهری زمانی موفق تلقی می‌شود که بتواند شرایط زیست‌محیطی بهتری برای شهروندان فراهم کند و خدمات سریع‌تر و راحت‌تری ارائه دهد.

قربانی افزود: در کنار اقداماتی مانند رونمایی از اتوبوس‌های برقی، باید افق دید در حوزه حمل‌ونقل تغییر کند؛ به‌گونه‌ای که از ظرفیت بی‌آر‌تی، دوچرخه و اسکوتر به‌صورت جدی استفاده شود و سهم خودروهای شخصی کاهش یابد.

وی تأکید کرد: وظیفه مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل پاک به پایان نمی‌رسد و افق دید در این زمینه باید فراتر از وضعیت موجود باشد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان با اشاره به شعار «بی‌دود و بی‌صدا» در رونمایی از اتوبوس‌های برقی گفت: معمولاً تمرکز بر آلودگی هواست، در حالی که آلودگی صوتی به‌مراتب آسیب‌زاتر است و توجه کافی به آن نمی‌شود.

منبع
تسنیم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید