کد خبر:6969
پ
۱۷۰۸۳۵۲۷۲
مدیرعامل شرکت شرکت‌های صنعتی اصفهان خبرداد:

بهره‌برداری ۴۵ طرح صنعتی در دهه فجر

مدیرعامل شرکت شرکت‌های صنعتی اصفهان باز هم به میان خبرنگاران آمد تا به سنت یکی دوساله اخیر، زودتر از همه، درخصوص افتتاحیه ها و بهره برداری های پروژه های عمرانی و زیرساختی این شرکت در ایام ا… دهه فجر صحبت کند. این دورهمی خبری، ۴۲ روز مانده به چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی […]

مدیرعامل شرکت شرکت‌های صنعتی اصفهان باز هم به میان خبرنگاران آمد تا به سنت یکی دوساله اخیر، زودتر از همه، درخصوص افتتاحیه ها و بهره برداری های پروژه های عمرانی و زیرساختی این شرکت در ایام ا… دهه فجر صحبت کند. این دورهمی خبری، ۴۲ روز مانده به چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد و «رسول سواری» مدیرعامل شرکت که با همراهی معاونان خود در نشست شرکت کرده بود، خبر داد که در ایام دهه فجر ۴۵ طرح صنعتی با اعتبار هزار میلیارد تومان افتتاح می شود.

سواری تاکید کرد که برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها، این پروژه ها به صورت تجمیعی و در یک جلسه ۴ ساعته و با حضور مسئولان کشوری و استانی و اصحاب رسانه افتتاح خواهندشد.

مدیرعامل شرکت شرکت‌های صنعتی اصفهان درباره اینکه چرا این افتتاحیه ها نه در هفته دولت که در دهه فجر برگزار می شود هم گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرک‌های صنعتی کشور دستاورد بزرگی است که بعد از انقلاب به مردم هدیه داده شده و با وجود آنکه کشور ما صنعتی نیست اما بعد از انقلاب زیرساخت‌های خوبی برای استقرار صنعت در شهرک‌های صنعتی به وجود آمده و این مهم باید به گوش مردم برسد.

عمده سوالات اصحاب رسانه درباره بحث آلایندگی صنایع اصفهان بود که البته سواری تاکید کرد میزان آلودگی شهرکهای صنعتی بنا به آمار محیط زیست، تنها ۱ تا ۵/۱ درصد است.

در ادامه مشروح صحبت های مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در این نشست را می خوانید:

 

افتتاح هزارمیلیاردتومان پروژه زیرساختی در دهه فجر

آغاز پروژه‌های اجرایی و افتتاح پروژه‌های ویژه دهه فجر را در فاصله ۴۵ روز مانده به یوم‌ا… ۲۲ بهمن عملیاتی کردیم؛ حجم پروژه‌هایی که قرار است در شهرک‌های صنعتی افتتاح شوند، بالاست و‌ به بازدید میدانی نیاز دارند بنابراین همه پروژه‌های صنعتی به جهت صرفه‌جویی در وقت مدیران و کاهش هزینه‌ها، در یک روز افتتاح خواهند شد.

در دهه فجر هزار میلیارد تومان پروژه زیرساختی افتتاح خواهد شد، همچنین در یوم‌ا… فجر بیش از هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی پروژه‌های سال آینده را خواهیم داشت و قرار است که ۴۵  طرح صنعتی با حضور مسئولین استان در یک جلسه تجمیعی افتتاح شوند‌.

 

افتتاح پروژه ها، مستندسازی می شود

پروژه‌هایی که قرار است افتتاح شود، مستندسازی خواهند شد، قرار نیست هیچ پروژه‌ای را با چشم بسته افتتاح کنیم بلکه تیم مستندساز از همه پروژه‌ها تصویربرداری کرده و مستندسازی می‌شود و نمایندگان شرکت شهرک‌های صنعتی، فرمانداری و دستگاه‌های ذیربط قبل از افتتاح حاضر در پروژه‌ها شده و به اتمام رسیدن آن را تایید می‌کنند تا وقتی که مسئولین برای افتتاح می‌آیند، خیال‌شان را باشد که این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند‌.

 

سایه سرمایه گذاری مردم بر سرِ شهرکهای صنعتی

دولت زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی را انجام داده اما این مردم هستند که در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، امروز واحدهای صنعتی فعال در زمینه تولید محصولات‌‌شان به دورترین نقاط جهان صادرات می‌کنند و افتخار کشور هستند و باوجود تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارند، این توانمندی ایجاد شده چون مردمی هستند و وابستگی به دولت ندارند. ما ادعا داریم که در شهرک‌های صنعتی اصفهان بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که این سرمایه را مردم آورده‌اند و برای توسعه صنایع کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

بخش خصوصی در شهرکها فعال است

بخش خصوصی همه توان خود در حوزه صنعت آورده است. سال گذشته در سفری که به روسیه داشتم، روس ها می گفتند حاضرند «فقط» در استان اصفهان هرچه لازم است، تولید کنند. امروز شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف هستیم و تولیداتی که در شهرک‌های صنعتی، علمی_تحقیقاتی و پایگاه‌های علم و فناوری کشور توسط نسل جوان و دهه هفتاد و هشتادی‌‌ها ارائه می‌شود، شگفت‌انگیز هستند و این اخبار باید به گوش مردم برسد تا بحث امیدواری در حوزه کشور محقق شود.

 

نقش شهرکهای صنعتی در اشتغالزایی استان

امروز در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برای بیش از یکصد و ۷۰ هزار نفر به شکل مستقیم اشتغال‌زایی شده و این شهرک‌ها قابلیت این را دارند ۵۰ درصد اشتغال استان اصفهان (مستقیم و غیرمستقیم) را به خود اختصاص دهند.

در زمینه پیشرفت‌های غیر زیرساختی صنعت استان اصفهان هم شرکت شهرک‌های صنعتی اقدامات نرم‌افزاری خوبی انجام داده و مطالعات بیش از ۶۰ خوشه‌های صنعتی انجام شده که از این میزان ۱۲ خوشه خاتمه یافته و خوشه فرش‌ دست‌باف، گز اصفهان و پوشاک خورزوق در شرف اجراست؛ همچنین در ارتباط با بحث رفع نیازهای فناورانه صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی انجام شده است.

 

مزیت بزرگ شهرکهای صنعتی برای استان

با نظارت کامل محیط زیست، استقرار صنایع در شهرکهای صنعتی صورت گرفته و ما در این زمینه تاییدیه های زیست محیطی استان را داریم و ملاحظات زیست محیطی را کاملا درنظر گرفته ایم. ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره کرد که اگر شهرکهای صنعتی نبود، چه اتفاقی می افتاد؟ ضررش بیشتر بود. آن وقت صنایع پراکنده می شدند و شبیه لکه های سیاه در کل استان بودند و جغرافیای متمرکزی نداشتند. به موازات آن در زمینه تقسیم انرژی و منابع زمین هم مشکل ایجاد می شد و یک نوع اتلاف منابع را داشتیم. ولی اینکه در یک جغرافیای متمرکز قرار گرفته اند، حداقل از اتلاف منابع جلوگیری می کند.

 

هدف ناملایمات وزارت نیرو قرار گرفته ایم

ما در شهرک های صنعتی به هیچ عنوان مازوت سوزی نداریم اما قصه پرغصه قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، همچنان برای ما ادامه دارد و در این زمینه، با بی مِهری وزارت نیرو روبرو هستیم. ۹۶ درصد صنعت، به صنایع کوچک اختصاص دارد اما به وقت ناترازی برق و آب و گاز، اول از همه واحدهای صنعتی را هدف قرار می دهند. درواقع با وجود این که بهره وری در این بخش بالاست، اما تخصیصات بسیار کم و حتی صفر است و هدف ناملایمات وزارت نیرو قرار گرفته ایم.

 

حمایت از دانش بنیان ها، همچنان در دستور کار

حمایت از شرکت های دانش بنیان همچنان در دستور کار ماست. در زمینه تخصیص واحد ظرف دوسال گذشته، بیش از ۱۲۰۰ واحد در اختیار این شرکت ها گذاشته ایم.

در زمینه تسهیلات هم، این شرکت ها در شهرکهای برخوردار ما خارج از تشریفات مزایده مستقر می شوند. اقساط بلند مدت به آنها تخصیص داده ایم. و از سال گذشته شروع به ساخت حداقل ۵۰ واحد کارگاهی برای دانش بنیان ها کرده ایم.

 

گزیده از میان صحبت های آقای مدیرعامل:

* وسعت شرکت شهرکهای صنعتی ۱۲ هزار هکتار است و ۱۲۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده ایم. واحدهای صنعتی مستقر هم موظف هستند ۱۵ درصد فضای سبز ایجاد کنند.

* با هماهنگی صورت گرفته با مرکز زندان های استان، برخی زندانیان تحت شرایط خاص، در واحدهای صنعتی ما مشغول به کار هستند.

* تاسیس ۵ شرکت خورشیدی را در دستور کار قراردادیم و در تلاشیم بتوانیم بخشی از برق شهرکها را خودمان با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنیم.

* در استان اصفهان شرکت رمز ارز نداریم. فقط در فریدن بنا به درخواست هایی که وجود داشت، یک زون را به رمزارز اختصاص دادیم. اگر وزارت نیرو بتواند برق را تامین کند، زیرساخت های لازم در این زمینه را داریم.

* حدود۷-۸ شرکت در شهرکهای صنعتی داریم که مدیران آنها از اتباع هستند. اتباعی که مجوز دارند و تحت نظارت هستند، با مجوز فرمانداری، مشکلی برای کارکردن در شرکت ندارند.

* همه شهرکهای ما داخل شعاع ۵۰ کیلومتری هستند و ما به دنبال توسعه هیچ کدام از آن ها نیستیم و هیچ برنامه ای هم در این زمینه نداریم.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید