کد خبر:8024
پ
۳۰۹۳۷۲۵
مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزارشد

اصفهان؛ سرآمد و پرچمدار فرهنگ و هنر

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با حضور  سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، مهدی رمضانی مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، ناصر جانثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، عبدالرسول احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و تعدادی از اعضای […]

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با حضور  سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، مهدی رمضانی مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، ناصر جانثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، عبدالرسول احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و تعدادی از اعضای شورای شهر و فعالان فرهنگی اصفهان در محل مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد‌.

در این مراسم سیدمهدی سیدین‌نیا به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معارفه شد و از زحمات علی تمنایی تقدیر به عمل آمد.

 

اصفهان یکی از قله‌های رفیع فرهنگ، هنر و رسانه کشور است

جانشین وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم با حرکت قرارگاهی و ناظر به حل مساله اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

سیدمحمد هاشمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: تنها یک رویداد در این استان به‌قدری بی‌بدیل است که صدها کتاب، قلم و دوربین باید برای ثبت آن به کار بیاید و آن رویداد موردی جز بیست‌وپنجم آبان و تشییع ۳۷٠ شهید نیست.

وی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی چند مساله جدی را دنبال کردیم، افزود: مرجعیت و تنظیم‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنوات مختلف مخدوش شده بود و نیاز به احیای جدی در این زمینه مطرح بود تا شاهد چندشاخگی‌های نباشیم.

جانشین وزیر فرهنگ عنوان کرد: احیای شورای هنر و تشکیل جلسات آن پس از ۱۳ سال تعطیلی، تقویت هویت ایرانی-اسلامی از تولیدات تا جهت‌گیری جشنواره‌ها بر بستر هویت ایرانی و رونق فرهنگی که یکی از اهداف جدی وزارت فرهنگ و ارشاد است، از جمله اقدامات وزارت فرهنگ در این مدت بود.

وی با یادآوری اینکه عدالت فرهنگی و تأمین زیرساخت‌ها مساله دیگر بود، بیان کرد: در این راستا حدود ۱٠٠ هزار هنرجو در نقاط کشور آموزش‌های هنری و رسانه‌ای دیدند، حدود ۳٠ تالار مرکزی در فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی به بهره‌برداری رسید که این موارد از توفیقاتی بود که با همدلی و همگرایی رقم خورد.

هاشمی با بیان اینکه اصفهان یکی از قله‌های رفیع فرهنگ، هنر و رسانه کشور است، تأکید کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم با حرکت قرارگاهی و ناظر به حل مساله اتفاقات بزرگی را رقم بزند و در این مسیر این آمادگی را داریم تا با عملیاتی کردن برخی قوانین اتفاقات خوبی را در استان رقم بزنیم.

وی عنوان کرد: اداره کل ارشاد همه‌جا دارای مسئولیت‌های سنگین است، اما در استان اصفهان این بار سنگین‌تر است و امید است مدیرکل جدید بر مدار اهداف مدنظر اقدام کند.

وی گفت: همه باید در نقطه تاریخی انقلاب اسلامی که نیازمند همدلی و هم‌افزایی در سطح جامعه است، پیوند و همدلی داشته باشیم و در این راستا شخص رئیس‌جمهور نیز این مطالبه را دارد و امید است با میدان دادن به هنرمندان بومی، شاهد رونق فرهنگی باشیم.

 

مدیرکل جدید ارشاد اصفهان: دیگر تولید «آثار ویترینی» نخواهیم داشت

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: باید تولید آثار زودگذر و ویترینی را کنار بگذاریم و در حهت تولید آثار ماندگار و فاخر سرمایه‌گذاری کنیم.

سیدمهدی سیدین‌نیا در آئین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اظهار داشت: مسئولیت سنگینی بر دوشم گذاشته شده و این حکم علاوه بر مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شامل همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز می‌شود و در عرصه‌های مختلف وظایفی بر عهده ما گذاشته شده که امیدواریم با یاری خداوند متعال و اهل بیت(ع) به بهترین از عهده آن بر بیاییم.

وی با اشاره به شهادت مدافعان حرمی که روز گذشته به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: روزی نیست که در جمهوری اسلامی مظلومی به شهادت نرسد و این امر مسئولیت‌ها افراد را سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به تشدیح مبانی مدنظرش برای پیشبرد امور پرداخته  و گفت: مبانی شرعی و دینی جزو محکمات هستند و باید مبنای امور قرار بگیرند؛ علاوه بر این خداوند متعال به ما نعمت عقل را بخشیده و بسیاری از امور بر این مبنا حرکت می‌کند و امور باید مبنای عقلی داشته باشد. همچنین باید مبنای عرف را نیز مورد توجه قرار دهیم چون هر جامعه‌ای ارزش‌های مختص به خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با آرامش حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه علم یکی از  محکمات مهم در حوزه هنر است، بیان کرد: همه مبانی که نام بردم در هنر و اثری که هنرمند خلق می‌کند، تجمیع شده و اهمیت دارد؛ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند هنر عطیه‌ای است که خداوند متعال آن را به هر کسب هدیه نمی‌دهد و این عطیه الهی جزو محکمات است؛  همچنین مبانی فطرت که خداوند این ویژگی را در دوران زندگی و وجود همه انسان‌ها قرار داده مورد توجه است.

سیدین‌نیا مبانی قانون از موارد مدنظرش دانسته و افزود: هر جا قانون حاکم است، با این محکمات خیال افراد راحت است.

وی با اشاره به لزوم تولید کارهای ماندگار گفت: باید تولید آثار زودگذر و ویترینی را کنار بگذاریم و برای تولید کارهای فاخر و ماندگار هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه اصفهان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

 

اصفهان سرآمد فرهنگ و هنر کشور است

علی تمنایی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این مراسم گفت: اصفهان یک استان هنرپرور و هنرخیز است و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در بحث علم، هنر، ادب، ایمان استان ویژه‌‌ و در همه عرصه‌ها پیشتاز است.

وی با بیان اینکه امسال هم پرچم فرهنگ و هنر اصفهان بالا بود، افزود: اصفهان در حوزه فیلم از همه استان‌ها یک سر و گردن بالاتر است و گوی سبقت را از کل کشور ربوده به شکلی که در آخرین جشنواره فیلم کوتاه یزد هنرمندان اصفهانی اکثر جوایز را از آن خود کردند؛ همچنین در زمینه تئاتر سال گذشته ۱۰۱ اثر به دبیرخانه جشنواره تائتر استان ارسال شد که در حال حاضر  ۸ مورد آن به جشنواره فجر راه پیدا کرده است.

مدیرکل سابق اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان در بخش مدارس قرآنی اقدامات نو و تازه‌ای انجام شده و هزاران نفر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، گفت: با توجه به لزوم نمایشگاه مد و لباس، امسال برای اولین بار این جشنواره در سطح استان و کشور ایجاد شد و در این راستا ده‌ها نمایشگاه با پوشش‌های مناسب ایرانی و اسلامی طراحی و عرضه شدند؛ همچنین چهارمین جشنواره مد و لباس فردخت در کاشان کلید خورد و ۸۰۰ اثر به آن ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه در استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، اظهار داشت: اصفهان سال گذشته در بحث ارزیابی عملکرد در رتبه بیست و پنج کشور قرار داشت که امسال به رتبه سوم ارتقا پیدا کرد.

 

اصفهان یکی از پایگاه‌های قدرتمند برای تولید آثار فاخر است

همچنین در این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سه واژه فرهنگ، ارشاد و اسلامی توجه ویژه‌ داشته باشیم و صرف اینکه بگوییم هنر خوب است، کافی نیست و دنبال آن هم نیستیم، بلکه به‌دنبال فرهنگ و هنر دینی و اسلامی هستیم.

محمدرضا جان‌نثاری افزود: همواره فرهنگ اسلامی، ارشاد اسلامی و هنر اسلامی مورد تاکید ما بوده و گذشتگان نیز همین امر را ترویج داده‌اند و اگر حرکتی، کاری و برنامه‌ای بخواهد این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نیست.

وی در ادامه یادآور شد: هنرمندان واقعی این استان ۲۴ هزار شهید هستند و اگر شخصی بخواهد هنر مردم اصفهان را ببیند، این هنر است که در یک روز ۳۷٠ شهید را تشییع کردند و بعدازظهر آماده اعزام به جبهه بودند.

وی آثار تاریخی و هنرمندان بزرگ اصفهان را مصداقی برای سرآمد بودن اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر دانسته و افزود: حاضرین در این جلسه تنها به ویژه کوچکی از اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان هستند و اگر می‌توانستیم فقط حاضرین در این جلسه را معرفی کنیم، مشخص می‌شد که جایگاه اصفهان در هنر کجاست، بنابراین اگر درمورد اعتبارات گلایه‌ای مطرح می‌شود، باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی گرفته شود چون قرار است که این اعتبارات صرف تولید آثار فاخر شود. اصفهان یکی از پایگاه‌های قدرتمند برای تولید آثار فاخر است و ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه از آن استفاده بهینه‌ای نمی‌شود؛ البته ما تلاش کردیم که با استفاده از ظرفیت‌های استانی کم و کاستی‌ها را جبران کنیم اما این امر کفایت نمی‌کند و باید همه تلاش کنیم تا از ظرفیتی که در اختیار داریم، به بهترین نحو استفاده کنیم چون در هر بخشی از هنر اگر امکانات مناسب فراهم شود، شاهد تولید بهترین آثار خواهیم بود.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید