کد خبر:10801
پ
۴۴۸۴۳۲۸

۹۶ واحد متخلف بهداشتی در اصفهان پلمب شد

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: ۹۶ واحد صنفی شامل تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی استان در ۲ هفته گذشته و در قالب طرح «تشدید نظارت‌ها» به‌دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی، غیر فعال و پلمب شد. سیدمهدی میرجهانیان، روز یکشنبه افزود: «طرح تشدید نظارت های نوروزی و […]

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: ۹۶ واحد صنفی شامل تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی استان در ۲ هفته گذشته و در قالب طرح «تشدید نظارت‌ها» به‌دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی، غیر فعال و پلمب شد.

سیدمهدی میرجهانیان، روز یکشنبه افزود: «طرح تشدید نظارت های نوروزی و ماه رمضان بر اماکن حساس» از ۱۵ اسفند امسال آغاز شد و تا ۲۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن بین راهی و مراکز اقامتی استان بطور مستمر مورد نظارت و بازدید بازرسان بهداشت قرار می گیرد، اظهار کرد: ۱۸۰ تیم از کارشناسان و بازرسان مراکز بهداشت استان شامل ۱۱۰ تیم سیار و ۷۰ تیم ثابت در این طرح فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از بازرسی ها نیز بصورت بین بخشی و با حضور کارشناسان اداره هایی مانند تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، دامپزشکی و جهاد کشاورزی انجام می شود، اضافه کرد: مواردی مانند اسکان در مدارس، خانه های استیجاری و مجموعه «فَدَک» نیز با همکاری بین بخشی مورد بازرسی قرار می گیرد.

میرجهانیان ادامه داد: در قالب این طرح مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران ها، واحدهای فروشنده آش و حلیم، غذاهای فوری (فست فود)، آجیل فروشی ها و شیرینی فروشی ها و واحدهای مستقر در اماکن حساس و پُر تردد مانند میدان امام (ره) (نقش جهان) و چهارباغ از نظر رعایت موازین بهداشتی مورد بازدید قرار می گیرند.

وی از جمله اولویت های بازرسان بهداشت در این بازدیدها را جلوگیری از هرگونه مسمومیت و طغیان بیماری دانست و تاکید کرد: این موضوع با رعایت نکات بهداشتی و نگهداری و طبخ و توزیع صحیح مواد غذایی حاصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه نگهداشتن و عرضه غذای مانده از شب گذشته در رستوران ها ممنوع است، خاطرنشان کرد: اگر بازرسان بهداشت موارد بحرانی را در مراکز حساسی مانند تهیه و توزیع مواد غذایی مشاهده کنند بطور قاطع با آنها برخورد خواهند کرد.

میرجهانیان، برخی از موارد بهداشتی بحرانی در اماکن حساس را نگهداری نامناسب مواد غذایی خام یا مشکل در آب آشامیدنی دانست و گفت: این مسائل بحرانی می تواند در کوتاه مدت بر روی سلامتی مردم تاثیر بگذارد.

وی افزود: اگر موارد بهداشتی بحرانی یا حساس در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی یا اماکن عمومی و بین راهی مشاهده شود و در مدت زمان کوتاه قابل رفع شدن نباشد، واحد صنفی مذکور حداقل به مدت ۴۸ ساعت غیر فعال و پلمب می شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان اظهار کرد: پنج هزار و ۲۷۲ مورد بازرسی از اماکن عمومی، یکهزار و ۶۸ بازرسی از اماکن بین راهی، ۵۵۱ بازرسی از مراکز اقامتی و ۱۸ هزار و ۴۳۰ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی استان از ۱۵ تا ۲۳ اسفند امسال انجام شد.

میرجهانیان با اشاره به ۵۷۴ مورد بازرسی مشترک با سایر نهادها، خاطرنشان کرد: در طرح تشدید نظارت های بهداشتی ممکن است از برخی از واحدها بویژه مراکز حساس مانند اماکن بین راهی چند بار بازرسی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۷ تُن ماده غذایی فاسد یا غیر قابل مصرف در مدت مذکور، معدوم و به ۴۹۰ شکایت رسیدگی شد.

میرجهانیان با بیان اینکه در این مدت در بین اماکن عمومی ۳۳ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۲۴ مورد پلمب شد، ادامه داد: ۲ مرکز اقامتی نیز به مراجع قضایی معرفی شد.

وی، تصریح کرد: در بین مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نیز ۱۴۳ مورد معرفی به مراجع قضایی و ۶۶ مورد پلمب کوتاه یا بلند مدت در این مدت داشتیم.

وی اظهار داشت: ۱۹ مورد معرفی به مراجع قضایی و ۶ مورد پلمب نیز در میان اماکن بین راهی استان اصفهان در مدت مذکور صورت گرفت.

میرجهانیان یادآور شد: اگر مردم شکایتی درباره وضعیت بهداشتی واحدهای صنفی و اماکن عمومی دارند می توانند آن را به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش کنند.

 بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: اماکن اقامتی، تفریحی و همچنین مراکز تهیه، عرضه و توزیع مواد غذایی در تعطیلات نوروز به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مسمومیت ها به دقت بررسی و نظارت می شوند.

در طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۲ بیش از یکهزار مورد مرکز متخلف پلمب و سه هزار مرکز نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان، یکی از مقاصد گردشگری کشورمان بویژه در ایام نوروز است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید