کد خبر:13185
پ
photo_2024-05-08_12-14-25
از خساست مدیران باشگاه های خارجی تا ولخرجی همتایان آنها در ایران

هرچی پیرتر، گرون تَر!

رم آزمون را می خواهد اما نه به هر قیمتی. این روزها مدیران این باشگاه ایتالیایی در حال چانه زنی با همتایان آلمانی خود در بایرلورکوزن هستند تا بلکه بتوانند برای دائمی کردن قرارداد سردار آزمون از آنها تخفیف بگیرند. شیرها برای انتقال دائمی ستاره ایرانی خود به آ.اس رم ۵/۱۲ میلیون یورو درخواست کرده […]

رم آزمون را می خواهد اما نه به هر قیمتی. این روزها مدیران این باشگاه ایتالیایی در حال چانه زنی با همتایان آلمانی خود در بایرلورکوزن هستند تا بلکه بتوانند برای دائمی کردن قرارداد سردار آزمون از آنها تخفیف بگیرند. شیرها برای انتقال دائمی ستاره ایرانی خود به آ.اس رم ۵/۱۲ میلیون یورو درخواست کرده اند اما جالوروسی حاضر نیست بیش از ۷ میلیون یورو برای آزمون هزینه کنند.

جالب آنجاست که مهاجم ملی پوش کشورمان پس از رهایی از بند مصدومیت به دوران اوج خود بازگشته و با درخشش و تأثیرگذاری خود در بازی های اخیر رمی ها «دانیله ده‌روسی»، سرمربی جالوروسی را متقاعد کرده تا نام این شاگرد ایرانی خود را در لیست بازیکنان مورد نیازش برای فصل آینده قرار دهد؛ با این حال، مدیران این باشگاه حاضر نیستند با هر قیمتی زیر بار انتقال دائمی سردار به رم بروند. به جرأت می توان گفت در این باره حق با مدیران جالوروسی است؛ آنها معتقدند که این هزینه برای بازیکنی ذخیره که در زمستان جاری با فوت کردن شمع ۳۰ سالگی اش وارد سومین دهه از عمرش می شود به صرفه و معقول نیست.

این روزها این ستاره ۲۹ ساله ایرانی به سرنوشتی دچار شده که پیش از به پایان رسیدن فصل قبل، گریبان زوج بوشهری او در خط حمله تیم ملی کشورمان را گرفته بود. در آن زمان غول های فوتبال جهان مشتریان پروپاقرص مهدی طارمی بودند اما باشگاه پورتو با تعیین مبلغ ۱۸ میلیون یورویی (حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان) برای صدور رضایتنامه این ستاره ۳۱ ساله خود به نوعی مَهر غیرقابل فروش روی طارمی زده بود. در آن زمان هم تیم های معتبری که دست روی طارمی گذاشته بودند باتوجه به سن و سال این مهاجم ایرانی حاضر به پرداخت چنین مبلغ سنگینی برای به خدمت گرفتن او نبودند. در نهایت هم پسر بوشهری فوتبال ایران پس از به پایان رسیدن قراردادش با باشگاه پرتغالی به اینترمیلان پیوست. افعی ها یکسال صبر کردند تا بتوانند طارمی را با دستمزد ۷ میلیون یورویی(حدود ۴۰۰ میلیارد تومان) برای دو سال به خدمت بگیرند؛ تقریباً هزینه ای کمتر از یک سوم آنچه اژدهایان برای فروش او تعیین کرده بودند.

با اینکه بعید است مدیران بایرلورکوزن با توجه به عدم نیازشان به زوج طارمی در خط حمله شیرها و قرارداد بلندمدت او بخواهند روی مبلغ در نظر گرفته خود برای سردار پافشاری کنند؛ اما هیچ بعید نیست در صورت کوتاه نیامدن آنها از بند خرید ۵/۱۲ میلیون یورویی آزمون، رمی ها  از به خدمت گرفتن این ستاره ایرانی صرف نظر کنند. نه تنها مدیران باشگاه رم بلکه هیچ باشگاه معتبری در اروپا چنین مبلغی را برای خرید بازیکنان پابه سن گذاشته خرج نمی کند. بهترین شاهد برای این مدعا هم همان ماجرای طارمی و پورتو بود.

اما اینجا در ایران ماجرا ۳۶۰ درجه با دنیا فرق می کند. باور ندارید کافی است چند روز دیگر دندان روی جگر بگذارید تا با شروع شدن بازار تابستانی لیگ برتر خلاف آنچه تصور می کنید به شما ثابت شود. اینجا در ایران پول های بی زبان است که بی حساب و کتاب و تنها با هدف پیشی گرفتن مدیران باشگاه های ایرانی برای منفجر کردن بمب های نقل و انتقالاتی جلوی در باشگاه متبوع خود خرج می شود. اینجا در ایران آنچه محلی از اعراب ندارد سن و سال مهره انتخابی برای خرید است. اینجا در ایران سال هاست که تیم های لیگ برتری برای راه اندازی مدرسه پیرمردها در تیم خود از یکدیگر سبقت می گیرند.

البته در این میان بی انصافی است که توپ را تنها به زمین مدیران باشگاه های ایرانی بیاندازیم. مدتهاست با توجه به نتیجه گرا شدن مدیران، مربیان و هواداران این ورزش پرطرفدار در کشورمان، ریسک پذیری و سرمایه گذاری روی جوانان مستعد و پدیده ها کاهش یافته تا جایی که حتی سکاندار تیم ملی ایران هم حاضر نیست این خطر را به جان بخرد و به ستاره های کم سن و سال در حضور باتجربه های مسن میدان بدهد؛ با این تفاسیر، پیربیراه نیست اگر مدعی شویم اینجا در ایران برخلاف لیگ های معتبر دنیا هرچه سن بازیکنان بالاتر باشد قیمت آنها هم بالاتر می رود. اینجا در ایران بازیکنانی با تجربه و سن و سالِ سردار آزمون و مهدی طارمی را روی هوا می برند حتی اگر موتور گلزنی و گلسازی آنها خاموش شده باشد. آنچه در این میان مهم است گذشته پربار این ستاره ها و اسم و رسمی است که برای خود به پا کرده اند. اینجا در لیگ برتر ایران ترکیب و نیمکت تیم ها بیشتر از آنکه با ترازوی کیفیت و توان بازی بازیکنان وزن شود از شهرت ستاره هاست که اعتبار می گیرد حتی اگر خاموش شده باشند.

 

خبرنگار زاینده رود: مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید