کد خبر:14059
پ
photo_2024-05-23_12-25-45
مأموریت سربازان ربیعی و شاگردان مورایس در هفته 28 لیگ برتر:

ذوبِ فولاد و غلبه بر هوادار

لیگ برتر ایران در حالی به  ۳ ایستگاه پایانی رسیده که اگرچه هنوز تکلیف قهرمان این رقابت ها مشخص نشده اما دو نماینده اصفهانی حاضر در لیگ، دیگر هیچ شانسی برای به ارمغان آوردن جام طلای ۲۳ به نصف جهان ندارند. سپاهان که با ۵۶ امتیاز از ۲۷ بازی بر سکوی سوم ایستاده فردا در […]

لیگ برتر ایران در حالی به  ۳ ایستگاه پایانی رسیده که اگرچه هنوز تکلیف قهرمان این رقابت ها مشخص نشده اما دو نماینده اصفهانی حاضر در لیگ، دیگر هیچ شانسی برای به ارمغان آوردن جام طلای ۲۳ به نصف جهان ندارند. سپاهان که با ۵۶ امتیاز از ۲۷ بازی بر سکوی سوم ایستاده فردا در حالی در نقش جهان پذیرای هوادار خواهد بود که هفته گذشته قافیه قهرمانی در لیگ برتر را به رقبای سرخابی خود واگذار کرد؛ با این حال، شاگردان مورایس به دلیل رقابت تنگاتنگی که برای حفظ جایگاه رده سومی خود با تی تی های تبریز دارند محکوم به پیروزی در  این هفته هستند. همشهری سبزپوش سپاهان اما که فصل ۲۳ را با هدف کسب جایگاهی در شأن این تیم باریشه اصفهانی استارت زد فعلاً با ۳۶ امتیاز در رتبه هشتم قرار دارد؛ یعنی تنها یک رده بالاتر از جایگاهی که در پایان فصل گذشته بر آن تکیه زده بود! ذوب آهن اما هنوز ۳ هفته برای بهبود موقعیت خود در جدول لیگ فرصت دارد. سربازان ربیعی فردا شب باید خوزستان را با دست پر ترک کنند و امیدوار باشند تا شاید با امتیاز از دست دادن همسایه های بالانشین خود به رده ششم لیگ برسند.

 

*حفظ جایگاه با حفظ طلسم شکست ناپذیری

شاگردان مورایس در حالی فردا شب در نقش جهان میزبان هوادار خواهند بود که در دیدار رفت موفق شدند با شکست ۵ بر صفر حریف تهرانی خود در استادیوم پاس قوامین به اصفهان بازگردند. تکرار این برگ شیرین از تاریخ بازی های لیگ ۲۳ برای سپاهانی ها دور از دسترس نخواهد بود؛ چه اینکه با توجه به مصدومیت گلر اصلی هوادار و شکست ۵ بر صفر این تیم در حضور گلر ذخیره ۱۷ ساله شان در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در مصاف با گل گهر، طلایی پوشان اصفهانی هم می توانند همچون سیرجانی ها از غیبت علیرضا حقیقی در دیدار فردا نهایت بهره را ببرد و همچون بازی رفت، سنگر هوادار را گلباران کنند. ضمن اینکه این بار ارتش طلایی در خانه خود باید در برابر حریف صف آرایی کند و حضور پرشور یار دوازدهم سپاهان در این بازی نیز برگ برنده این تیم خواهد بود.

سپاهانی ها اگرچه با توقف در برابر شاگردان نویدکیا در هفته ۲۷ از کورس رقابت با سرخابی ها برای ایستادن بر سکوی نخست لیگ بازماندند و هیچ شانسی برای کسب جام زرین این رقابت ها ندارند اما شاگردان مورایس اگر فردا موفق نشوند مهمان خود را دست خالی روانه تهران کنند هیچ بعید نیست جایگاه خود در رده سوم جدول را نیز از دست بدهند؛ جایگاهی که حفظ آن برای کسب سهمیه بازی های آسیایی برای سپاهان اهمیتی ویژه دارد.  این در حالی است که پرشورهای تبریز تنها با یک امتیاز کمتر دیوار به دیوار سپاهانی ها مترصد کوچک ترین لغزش این تیم هستند تا سکوی سوم را از چنگ حریف اصفهانی درآورده و بدون شک امتیاز از دست دادن در بازی فردا می تواند تراکتور را به هدفش برساند.

مهمان فردا شب سپاهان در فصل جاری در ۱۳ مسابقه ای که در خانه رقبایش برگزار کرده فقط ۳ بار تن به شکست داده و ۲ بار با سوغات ۳ امتیازی به خانه  خود بازگشته و ۸ بار هم موفق به متوقف کردن میزبانان خود در حضور هوادارانشان شده است؛ با این حال، سپاهان هم تیمی نبوده که در فصل جاری به راحتی در اردوگاه خود امتیاز از دست بدهد. شاگردان مورایس در ۱۳ بازی که پذیرای تیم های لیگ برتری در نقش جهان بوده اند تنها ۳ بار تسلیم رقیبان شده و ۲ بار هم به تقسیم امتیاز با مهمانان خود رضایت داده اند؛ اما طلایی پوشان ۸ بار موفق به برتری در نصف جهان در مصاف با حریفان شده اند. ضمن اینکه این تیم اصفهانی در ۵ تقابل اخیر خود با هوادار، ۴ پیروزی کسب کرده و تنها یک بار در برابر این تیم تهرانی متوقف شده که آن هم در خانه حریف بوده است.

با این تفاسیر و با توجه به انگیزه سپاهانی ها برای حفظ رده سوم لیگ برتر، می توان روی کاغذ حداقل شانس بیشتری برای کسب ۳ امتیاز بازی فردا برای شاگردان مورایس قائل شد. چه اینکه در خط آتش ارتش طلایی اصفهان هم شهریار مغانلو برای کسب کفش طلای لیگ ۲۳ خود را به آب و آتش می زند و انگیزه لازم برای فروریختن سنگر هوادار را دارد. این مهاجم علاوه بر اینکه با ۱۵ گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ ایستاده با دبل در گلزنی در بازی رفت سپاهان-هوادار برای طلایی پوشان و یک پاس گل نقش پررنگی در برتری ۵ برصفر تیمش برابر رقیب داشت. شهریار می تواند با دبل دوباره در گلزنی برابر این تیم تهرانی هم در رسیدن به عنوان آقای گلی لیگ دبل کند و هم در  حفظ طلسم شکست ناپذیری طلایی پوشان برابر هوادار تأثیرگذار باشد.

 

 *مسیر صعود سبزها از خوزستان می گذرد

سربازان ربیعی برای بهبود جایگاه خود در لیگ برتر باید هرطور شده اهواز را با کسب سوغات ۳ امتیازی ترک کنند؛ با این حال، صرفِ برتری برابر میزبان قعرنشین برای صعود ذوب آهن کافی نخواهد بود. سبزپوشان اصفهانی با افزودن ۳ امتیاز  بازی هفته ۲۸ به سبد امتیازات خود ۳۹ امتیازی می شوند و تنها در صورتی موفق به صعود دو رده ای در جدول لیگ خواهند شد که گل گهر و شمس آذر، همسایه های بالانشین گاندوها نیز در این هفته امتیاز از دست بدهند. البته در این میان با توجه به تفاضل گل بهتر نماینده قزوین در لیگ برتر نسبت به ذوبی ها، چشم امید تیم اصفهانی برای پیشی گرفتن از این تیم به خوزستانی های قعرنشین خواهد بود؛ یک طرف صنعت نفت باید هرطور شده از سد شاگردان دقیقی بگذرد و تقسیم امتیازات در آبادان علاوه بر اینکه دردی از برزیلی های آبادان برای بقا در لیگ دوا نمی کند سد راه ذوبی ها برای تکیه زدن بر سکوی ششم می شود. در سوی دیگر هم علاوه بر امتیاز از دست دادن سیرجانی ها در برابر مهمان اراکی خود، ذوبی ها باید فولاد را ذوب کنند تا بلکه در پایان هفته بیست و هشتم صعود دو رده ای در جدول را تجربه کنند.

به نوعی می توان گفت ذوب آهن و صنعت نفت می توانند در این هفته به کمک یکدیگر بیایند. چرا که فولاد خوزستان با ۲۲ امتیاز در رده ۱۴ جدول قرار دارد و اگر ذوب موفق به غلبه بر این تیم شود طلایی پوشان آبادانی که با ۲۰ امتیاز در قعر جدول دست و پا می زنند می توانند با غلبه بر مهمان قزوینی خود از شکست سرخپوشان اهوازی در برابر سبزپوشان اصفهانی به نفع خود بهره گیرند و امیدوار به شکست خوردن آبی پوشان خوزستانی در برابر سرخپوشان تهرانی هم باشند تا یکباره به رده سیزدهم برسند و برای یک هفته هم که شده از محوطه سقوط به دسته یک فاصله بگیرند.

ذوب آهن علاوه بر اینها برای بهبود جایگاه خود در پایان فصل در این هفته چشم امیدش به اسطوره سابق طلایی پوشان اصفهانی و تیم سابق ربیعی است. برتری شاگردان نارنجی پوش محرم نویدکیا در بازی فردا در مصاف با ملوانان می تواند سبزپوشان اصفهانی را به تصاحب جایگاه سربازان تارتار در دو هفته باقیمانده لیگ امیدوار تر کند. ذوب آهن اگرچه برای قرار گرفتن در جمع ۵ تیم بالای جدول با اما و اگرهای زیادی روبه رو است اما در ورزش فوتبال هیچ مأموریتی غیرممکن نیست و خوان اول شاگردان ربیعی برای نیل به این مهم نیز گذر از سد فولادین شاگردان ویسی است که برای بقا در لیگ به ۳ امتیاز بازی خانگی خود در هفته جاری نیاز مبرمی دارند و با انگیزه ای دو چندان در برابر مهمان اصفهانی خود صف آرایی خواهند کرد. 

 

خبرنگار زاینده رود: مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید