کد خبر:10294
پ
۴۶۸۱۴۷۸
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد:

توانمندسازی و ایجاد اشتغال محور اصلی کمیته امداد اصفهان

لزوم مشارکتِ بیشترِ خیرین و اعتمادسازی بیشتر و رفع شبهات نسبت به محل مصارف کمک های مردمی در کمیته امداد؛ دوکلیدواژه سخنان روز گذشته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان بود. «کریم زارع» در صحبت های آماری خود که حدود ۴۵ دقیقه به طول انجامید، از دستاوردهای […]

لزوم مشارکتِ بیشترِ خیرین و اعتمادسازی بیشتر و رفع شبهات نسبت به محل مصارف کمک های مردمی در کمیته امداد؛ دوکلیدواژه سخنان روز گذشته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان بود.

«کریم زارع» در صحبت های آماری خود که حدود ۴۵ دقیقه به طول انجامید، از دستاوردهای این کمیته و حمایت ها درخصوص توانمندسازی خانواده های تحت پوشش سخن گفت.

زارع به توانمندسازی و ایجاد اشتغال به طور ویژه اشاره کرد و گفت که کمیته امداد۴۰ درصد سهم اشتغال کشور و استان را بر عهده دارد و در حوزه تاسیس و تعمیر مسکن برای مددجویان تحت پوشش بویژه در مناطق روستایی هم اقدامات خوبی انجام داده که نتیجه آن، این بوده که درحال حاضر خانواده هایی که در مناطق روستایی و روستاهای زیر۲۵ هزارنفر نیاز به خانه داشته باشند و لازم باشد برای آنها خانه ساخته شود، خیلی کم است.

زارع در بخشی از سخنان خود، به کمک صنایع استان هم اشاره و چندباری تاکید کرد که باید «نقش پررنگتری داشته باشند.» جالب اینجاست که باز هم نام «فولاد مبارکه» و در مرحله بعد «پالایشگاه اصفهان» بعنوان حامی به میان آمد(هرچند توقعات بیشتر است) اما باز هم نامی از «ذوب آهن» در میان نبود. معلوم نیست این صنعت بزرگ استان با آن حجم از آلایندگی که برای اصفهان ایجاد می کند، چرا در حوزه مسئولیت های اجتماعی اینقدر ضعیف عمل
می کند!

در ادامه مشروحی گزیده وار از صحبت های مدیرکل کمیته امداد استان در این نشست خبری را می خوانید:

 

پشتِ نوبتی نداریم

۸ هزار قلم از لوازم ضروری خانه بر اساس اولویت بندی و نیازسنجی تأمین شده که در سال جاری ۳ هزار از این اقلام به کمک خیران توزیع شده و نزدیک به هزار و۸۰۰ قلم نیز طی یک ماه اخیر توزیع می‌شود و برا تأمین اقلام بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان قدم بلندی برداشته شد.

یکی از دغدغه های ما ترویج ازدواج آسان و کمک به خانواده ها جهت تهیه و تامین اقلام اساسی جهیزیه بوده است.

تلاش می شود در یک دوره ۵ ساله، اقلام اساسی شامل یخچال، کولر، جاروبرقی، لباسشویی و اجاق گاز را به طور کامل تامین کرده و در اختیار خانواده ها قرار بدهیم.

در سال جاری، طی قراردادی که با یکی از پلتفرم های عرضه کالا و لوازم خانگی منعقد کردیم، قرار بر این شد که نوعروسان با سلیقه خودشان، اقلام اساسی را از بین ۵ قلم کالایی که نام برده شد، تهیه کنند. با این روش هم به مددجو امکان انتخاب می دهیم و هم کرامت آن ها حفظ می شود.

در سه سال گذشته هیچ عروس پشت نوبتی نداشته ایم که مجبور باشد برای دریافت جهیزیه در انتظار بماند. کسانی که مدارک به ما بدهند و در آستانه ازدواج هستند، قطعا تا پایان سال اقلام ضروری را دریافت خواهند کرد.

 

توانمندسازی؛ رویکرد اصلی کمیته امداد در خدمت به نیازمندان

امسال، اکرام ایتام و اطعام نیازمندان با همراهی خیران در ماه مبارک رمضان همراه شده است و توانمندسازی رویکرد اصلی کمیته امداد در خدمت به خانواده‌های نیازمند است. در ۱۷ عنوان کلی و ۱۲۰ سرفصل با مشارکت افراد به توانمندی مددجویان در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و خروج از چرخه فقر کمک خواهد شد تا به یک درآمد پایدار برسند.

خدمات به دو صورت ارائه می‌شود که در یک بعد خدمات حمایتی و معیشتی که نیازهای حداقلی در درمان، مسکن و معیشت خانواده رفع می‌شود و در یک بعد دیگر خدمات توانمندسازی و ایجاد اشتغال و حمایت‌های دانشجوها و دانش‌آموزان انجام می‌گیرد.

خدمات حمایتی مستمری از حداقل حقوق ۷۶۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود و حتی خانواده‌ها و افراد تحت پوشش از بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند و هزینه‌های سنگین و صعب العلاج را در قالب بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنیم و حدود ۵ هزار بیمار صعب العلاج وزمین گیر در سطح استان اصفهان وجود دارد.زارع تأمین لوازم خانگی ضروری خانواده را از دیگر اقدامات کمیته امداد دانست و افزود:

 

ایجاد اشتغال سالم و پایدار، دستاورد ارزشمند کمیته امداد

مؤثرترین سازمان در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کمیته امداد بوده است، ۴۰ درصد سهم اشتغال در کشور و استان را به عهده داریم و در زمینه مشاوره و استعداد سنجی و نظارت بر ایجاد شغل پایدار به ویژه در مشاغل خانگی، صنایع دستی، کشاورزی و دامداری حضور پررنگی داشته‌ایم.سعی کردیم نوسانات در مشاغل گوناگون را کنترل کنیم. تعهد امسال ما در زمینه اشتغال، ۱۲ هزارشغل بود که تا این لحظه به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده است. سال گذشته نیز تا ۱۹۰ درصد تحقق ایجاد اشتغال در سامانه رصد توسط کمیته امداد ثبت شد.

اعتباری که تاکنون از طریق سیستم بانکی و دولت برای این امر دریافت شده حدود هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات شغلی بوده .

از اعتباری که دریافت شده، ۵۰ درصد سهم کمیته امداد و ۵۰ درصد سهم سایر دستگاه های متولی در این زمینه است.

 

فرهنگ و آموزش؛ یک دغدغه مهم ِ آینده ساز

۴۰ هزار دانش‌آموز و ۳ هزار دانشجو تحت پوشش داریم و در زمینه‌های مختلف در تأمین هزینه‌های تحصیلی و لوازم مربوطه و کمک هزینه تحصیلی در حد وسع انجام می‌شود.

معتقدیم اگر در این زمینه سرمایه گذاری شود، این بچه ها می توانند خودشان و خانواده هایشان را از تبعات فقر نجات دهند. لذا درصد قابل توجهی از هزینه های تحصیلی را تامین می کنیم بویژه در رشته هایی که بازار کار خوبی دارند.

در همین راستا، نتایج و دستاوردهای خوبی هم حاصل شده که به طور مثال ۷۰ درصد قبولی فرهنگیان داشته ایم و ۱۵ نفر هم رتبه زیرِ ۱۰۰۰ کسب
کرده اند ؛ ضمن اینکه ۱۶۰۰ نخبه شناسایی کرده ایم.

 

تسهیلاتی که پاسخگو نیست

باید به سمت جایگزینی خدمات معوض با بلاعوض پیش برویم که اثربخشی بیشتری دارد. صندوق امداد ولایت در بانک کشاورزی وامی را به خانواده‌ها اعطا می‌کند که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از این صندوق تسهیلات اعطا شده است.

۱۶۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن اعطا شده است که البته این تسهیلات تناسب کمی با نیاز خانواده‌ها دارد و خانواده‌های مستأجر بسیاری هستند که مشکلات عدیده دارند. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار خانواده مستاجر داریم که با وجود رشد اعتبارات و تسهیلات، اما پاسخگوی رشد و تورم در زمینه اجاره مسکن نیست و ما مجبوریم در زمینه هزینه هایی که تحت عنوان اجاره مسکن پرداخت می کنیم، خانواده هایی که مشکلات بیشتر دارند و عیالوارتر هستند را در اولویت قرار بدهیم.

 

هم تامین مسکن، هم تعمیر مسکن

در بحث مسکن و ساختمان به دو صورت تأمین مسکن در قالب ساخت و تعمیر مسکن حمایت می‌شود و عمده خدمات ساخت مسکن در مناطق روستایی و زیر ۲۵ هزار نفر، انجام شده است. در همین زمینه؛ ۹۴۱ واحد در سال جاری در روستاها ساخته شده است و ۲۴۰۰ واحد در سرتاسر استان با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد تومان هم تعمیر شده است.

البته تعدادی هم مهاجرت معکوس داشته ایم.

 

شعار ما؛ حفظ کرامت انسانی مددجو

اعتماد خوبی نسبت به کمیته امداد در بین مردم وجود دارد و شاهد اثبات این ادعا هم وجود بیش از ۱۱۰ هزار حامی هستند که از بچه های ما حمایت می کنند. کمیته امداد هیچ چیز پنهانی ندارد.کل هزینه های ما از منابع دولتی تامین می شود و حتی ریالی از کمک های مردمی صرف امور اجرایی نمی شود و صد در صد خرج امور خیریه می شود.

در تمام سرفصل‌ها بیش از ۴۵ درصد رشد داشتیم، شعار محوری حفظ کرامت است.

 

صنایع کمک می کنند اما باید نقش پررنگتری داشته باشند

فولاد مبارکه، پتروشیمی و صنایع کوچک و بزرگ همراهی و رشد خوبی داشته‌اند هرچند برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و در این میان فولاد مبارکه سهم بهتری داشته است. بویژه این صنایع که در آلودگی هوای استان سهم دارند و از قضا خانواده های محروم هم از این آلودگی تاثیر می پذیرند، باید نقش پررنگتری در زمینه حمایت از خانواده های محروم و کمک به کمیته امداد داشته باشند. در حال حاضر، فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان همراهی نسبتا خوبی در این زمینه داشته اند.

 

درآمد ۶۰میلیارد تومانی از صندوق صدقات

امسال حدود ۶۰ میلیارد تومان درآمد از صندوق صدقات معابر، مغازه‌ها و خانواده‌ها داشتیم که با این میزان نصف مستمری یک ماه را می‌توانیم پرداخت کنیم .در حال حاضر بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان مستمری ماهانه به خانواده ها کمک می کنیم.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید