کد خبر:7790
پ
۱۲۱۹۳۸۹۹_۹۵۴

یاوری: سپاهان تیم وحشتناکی است/ آینده نگری کره و ژاپن و نگاه مقطعی ایران

کارشناس فوتبال کشورمان متعقد است ساختار دفاعی تیم ملی همچنان ضعیف است و این مساله می تواند در بازی های مهم و سرنوشت ساز برای تیم ملی کشورمان دردسرساز شود. محمد یاوری در خصوص وضعیت تیم سپاهان و نفراتی که ممکن است از سپاهان جدا شوند، اظهارداشت: با توجه به اینکه هنوز تصمیم صد در […]

کارشناس فوتبال کشورمان متعقد است ساختار دفاعی تیم ملی همچنان ضعیف است و این مساله می تواند در بازی های مهم و سرنوشت ساز برای تیم ملی کشورمان دردسرساز شود.
محمد یاوری در خصوص وضعیت تیم سپاهان و نفراتی که ممکن است از سپاهان جدا شوند، اظهارداشت: با توجه به اینکه هنوز تصمیم صد در صد باشگاه را در مورد بقیه نفرات نمی دانیم مقداری باید با گمانه صحبت کنیم؛ اما به شخصه معتقدم در خط دفاع نیاز به بازیکن داریم، هرچند حفظ هادی محمدی می تواند کمک کند اما باز هم نیاز به فرد دیگری که بتواند در حد سپاهان کار کند است.

وی افزود: در خط هافبک نیز برای آزاد سازی محمد کریمی باید به دنبال بازیکن دیگری باشیم تا از پاس های او بتوانیم استفاده بهتری داشته باشیم، محمد کریمی بهترین پاسورلیگ در گذشته بوده است و می تواند به سپاهان کمک کند. در خط حمله باید با شرایطی که پیش آمده در خصوص آل کثیر به فکر جایگزینی برای شهریار مغانلو در بازیها باشیم تا در صورت بروز مشکل بتوانیم جایگزین مطمئنی داشته باشیم، نمی دانم از دست دادن آل کثیر می تواند به سود سپاهان باشد یا خیر. بیرون گذاشتن آل کثیر و شهریار بسیار سخت است به خصوص که شهریار امسال با سرعت سپاهان تنظیم شده است و خوب می تواند جواب حملات سپاهان را بدهد.
پیشکسوت فوتبال کشورمان اضافه کرد: البته با از دست دادن برخی از بازیکنان موافق هستم، افرادی که کمتر با ساختار فوتبال سپاهان هماهنگ بودند و کم تاثیر بودند. توقع من با توجه به شناختی که از رضا شکاری دارم خیلی بیشتراز این بود وهنوز شکاری که می شناختیم در سپاهان نشده بود.
به گذشته فکر نکنیم
وی با بیان این که موضوع دیگر در مورد سپاهان استفاده بازیکنان در بازیهای برگشت در پست های تخصصی خود است، خاطرنشان کرد: این مساله موجب شدتا حدی این بازیکنان نتوانند تمام توانایی خود را به خوبی در پست تخصصی خود نشان دهند، تغییر پست به تمرکز بازیکن کمکی نمی کند و به طور حتم مورایس با قابلیت های ذهنی که دارد این موضوع را حل خواهد کرد. گل هایی که در مقابل آلمالیق، نیروی هوایی و چند بازی در لیگ داخلی درون دروازه سپاهان قرار گرفت بابت همین موضوع بود. زمانی که بازیکنی در پست دیگری قرار می گیرد در لحظاتی از بازی فراموش می کند که وظیفه خود را به طور کامل انجام دهد، البته که همه می دانیم مورایس از تمامی ابزارهایی که باشگاه در اختیارش قرار داده است به بهترین نحوه استفاده کرده است و سپاهان تیم وحشتناکی است.
اذیت کردن سپاهان بس است
یاوری تاکید کرد: نکته مهم این است که زیاد به گذشته و اتفاقاتی که در دور رفت افتاده است، نمانیم و تمام شده حساب کنیم و فکر می کنم خود فدراسیون نیز دیگر به این نتیجه رسیده است که اذیت کردن سپاهان کافی است و می دانند که سپاهان نماینده فوتبال کشورمان است و نباید اینقدر ضعیف شود. می بینیم در اولین اقدام شبکه ۳ یا همان برنامه فوتبال برتر حتی اگر شده به ظاهر با توجه به اینکه به اهدافی که داشته رسیده است صحبت منفی از سپاهان نمی کند و بازیکنانی را هم دعوت کرد، سعی کردند از کسانی که برای آنها زحمت می کشند به ویژه باشگاه قدردانی کنند.
وی با اشاره به نوع حمایت هواداران سپاهان تصریح کرد: توصیه من به تیم و هواداران این است که با آرامش به حمایت خود از تیم ادامه دهند، زمانی که هوادار خشمگین باشد محرومیت را به دنبال خواهد داشت، این مورد حداقل در مورد هواداران سپاهان دیده شده است، موردی که به شکل بدتری در استادیوم آزادی عنوان می شود محرومیتی به دنبال ندارد؛ اما زمانی که تماشاگران سپاهان حرکتی انجام می دهند بلافاصله با محرومیت روبرو می شوند، این تماشاگر برای سایر تیم ها وحشتناک است و این را همه می دانند.
مشخص شدن عیار سپاهان و خشم سپاهان
پیشکسوت فوتبال سپاهان با اشاره به اینکه آزار و اذیت هایی که برای سپاهان ایجاد شد، عیار سپاهان را به خوبی نشان داد، گفت: سپاهان امسال نشان داد که علیرغم تمام این مشکلات باز هم توانسته خود را در موقعیتی که می خواسته نگه دارد، خاصیت و ویژگی ما ایرانیان این است در زمانی که تحت فشار هستیم وبه ما حمله می شود، دفاع بهتری داریم تا زمانی که مسلط هستیم، چرا که موجب می شود برخی موارد را فراموش می کنیم مثل اتفاقی که در بازی ملوان افتاد. اما در زمان تحت فشار بودن به خوبی دفاع می کنیم.
وی عنوان کرد: سپاهان زمانی که بیشتر اذیت شد، عملکرد بهتری داشت، هر چند نباید فراموش کنیم بیشترین امتیازات گرفته شده سپاهان مربوط به اوایل فصل است و از زمانی که فشار گاز انبری خود را زیاد کردند سپاهان نیز عصبانی شد این مساله در مورد بازیکنان کادر فنی و تماشتگران رخ داد و توانستند سپاهان را عصبانی کنند و سپاهان نیز نشان داد می تواند عصبانی شود و کارهایی را انجام دهد که در شرایط عادی و حرفه ای گری انجام نمی دهد. در بازی گل گهر اتفاقاتی از نظر فنی و تصمیماتی رخ داد که اگر این بازی چند مرتبه دیگر هم تکرار شود چنین تصمیماتی گرفته نمی شود، اما درآنجا عصبانیتی که به وجود آمد موجب بروز چنین تصمیماتی شد. زمانی که شب قبل از بازی به شما اطلاع می دهند که از ۶ بازیکن خود نمی توانید استفاده کنید و هیچ مسیری و راهی هم برای استفاده از نفرات دیگری ندارید، مشخص است که دست و پا بسته می شوید و از هر چه دارید استفاده می کنید تا زمان را مدیریت کنید این موضوعات نباید در دور برگشت رخ دهد، هر چقدر هم به دنبال عصبانیت تیم باشند نباید اجازه داده شود که اهدافی که مدنظر رقبا است، اجرا شود و بدانیم این اذیت کردنها و ضربه زدنها از ترس است.
سپاهان آنالیز درستی از شمس آذر نداشت
کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص تقابل سپاهان وشمس آذر در جام حذفی با توجه به بازی دور رفت دو تیم در لیگ برتر، اظهارداشت: بازی شمس آذر متفاوت بود، هرچند از داور ضربه خوردیم و گلی که سپاهان زد یک گل کاملا سالم بود؛ اما این موضوع را باید بگویم که به هیچ عنوان آنالیز درستی از شمس آذر نداشتیم به واسطه ارتباطی که با تیم سپاهان ب دارم، جهانگیری سرمربی این تیم با توجه به اینکه دو سال در لیگ های دسته دوم و یک کشوری حضور داشته شناخت بسیار خوبی از تیم شمس آذر داشت و آنالیز فوق العاده ای از خط جلویی تیم شمس آذر از سرعت و هماهنگی مثلث رو به جلوی این تیم داشت و این اطلاعات را تیم اصلی سپاهان نداشت و می بینیم که در همان دقایق اولیه از همان سمت یک حمله می شود که ناموفق است و در دقیقه پنج همان موقعیت تکرار می شود و دابو فقط نگاه می کند و در حمله بعدی به گل می رسند.
وی افزود: بنابراین می بینیم آنها آنالیز بهتری از سپاهان داشتند، تیم هایی که از لیگ دسته یک به لیگ برتر وارد می شوند برای تیم های لیگ برتری در ابتدا ناشناخته هستند و در دور برگشت به قوت دور رفت نیستند، آنها در دور رفت از نقاط تاریک خود استفاده می کنند، اما در دور برگشت تا حدی پیش بینی می شوند. در بازی حذفی اگر سپاهان ساده انگاری نکند و به دنبال تلافی نباشد، می توانند مسلط رفتار کنند و از نقاطی که ضربه خوردند محافظت کرده وبا کنترل خطوط جلویی به نتیجه برسند و شمس آذر در اصفهان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
خط ونشان نکشیدن هواداران
وی خطاب به هواداران سپاهان گفت: توصیه من به کانون هواداران این است که خط و نشان برای تماشاگران شمس آذر نکشند، چرا که ممکن است آنها در پی خود زنی در اصفهان باشند تا دوباره سپاهان با محرومیت روبرو شود، ما نمی دانیم چه کسانی با چه اهدافی در بین تماشاگران شمس آذر و سپاهان قرار می گیرند؛ چرا تاکنون با تیم تراکتور مشکلی نداشتیم و هر موقع به اصفهان آمدند به خوبی پذیرایی شدند. خط و نشان کشیدن برای تماشاگر شمس آذر درست نیست و ممکن است حاشیه سازی کند و هواداران نباید وارد چنین بازیهایی شوند.
بازی آرمانی و رویایی با الهلال
یاوری در ارتباط با تقابل سپاهان و الهلال در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا نیز اظهار داشت: بازی با الهلال یک بازی آرمانی و رویایی برای سپاهان است و مطمئن باشید بهترین تماشاگران آسیا را می توانید در این بازی ببنید و این حمایت می تواند به تیم کمک بسیاری کند، البته کنترل کردن خطوط قوت تیم الهلال مهم است و نمی توان تنها به هواداران تکیه کرد و داخل زمین مهم است
وی افزود: می دانیم که مورایس سرمربی سپاهان بهترین روزهای فوتبالی خود را در عربستان گذرانده است و شناخت خوبی از فوتبال عربستان دارد و سپاهان باید از این امتیاز استفاده کند البته استفاده از صاحبان فکری که در باشگاه سپاهان وجود دارد هم می تواند به این مساله کمک بیشتری کند.
نقش جهان و تاثیرحمایت به موقع هواداران
یاوری در ارتباط با بازی سپاهان در نقش جهان و تاثیر حمایت هواداران در خانه تاکید کرد: ما تماشاگرانی داریم که می توانند ۳۰ درصد تیم حریف را تحت تاثیر خود قراردهند و این مقدار کم نیست و تیم الهلال زمانی که وارد استادیوم شود و چنین جوی را ببیند خالی می کند نظرم من این است که تماشاگران ما توان و انرژی خود را برای زمان ورود تیم الهلال به زمین برای گرم کردن بگذارند؛ چرا که تماشاگران ما عادت دارند از زمان ورود به استادیوم خود را خسته می کنند وزمانی که نیاز است تمام انرژی خود را بگذارند خسته هستند. تماشاگران باید بتوانند تا آخرین ثانیه تیم را حمایت کنند و با خسته نکردن خود، انرژی کافی برای فشار آوردن روی حریف داشته باشند، پس اگر سپاهان آنالیز خوبی از رقیب داشته و از نظر روحی آماده باشد می توان منتظر یک بازی خوب و زیبا بود.
رونالدو مثل هیچ کس نیست
وی در مورد اختلافی که بین زمان نقل و انتقالات لیگ داخلی و آسیا است، خاطرنشان کرد: زمانی که شما در جیبتان پول محدودی دارید باید با همان مقدار هزینه کنید و نمی توانید از بانک استفاده کنید، باید بدانید همین داشته های شما است. پس باید ازهمین نفراتی که دارید استفاده کرده و آنها را پررنگ کنید و انگیزه بدهید و با ترکیب درست گام بردارید. هنوز تفاوت بازیکن در آسیا بالا نیست و بازیکنانی که به لیگ عربستان آمدند هم بسیاری از آنها در حال برگشتن هستند مثل بنزما و نیمار که مصدوم شد بازیکنانی هستند که دوران افول خود را سپری می کنند و باید رونالدو را کاملا استثنا بدانید که هنوز همانند بازیکن ۲۰ ساله بازی می کند و بقیه دوران اوج خود را گذرانده اند و نمی توانند آن کیفیتی که ما انتظار داریم را نشان دهند و بنابراین چنین بازیکنانی را بزرگ نکنیم و مهم این است که سپاهان بتواند در خانه کار را تمام کند اگر بتوانیم در اصفهان تکلیف را مشخص کنیم و بدون این که گلی دریافت کنیم به گل های خوبی برسیم به طور قطع بازی برگشت خیلی سخت نخواهد بود.
انگیزه های بازیکنان و کادر برای قهرمانی
سرمربی اسبق تیم های ملی پایه نوجوانان کشورمان در خصوص وضعیت تیم ملی در جام ملتهای آسیا نیز گفت: یکسری از بازیکنانی که در حال حاضر در تیم ملی هستند، سالهای آخر فوتبال خود راسپری می کنند و بنابراین انگیزه های زیادی دارند که آخرین سالهای خود را با یک قهرمانی در آسیا به پایان برسانند. کادر فنی هم که برخی تجربه مربیگری ندارند و این مساله مهم است به جز سرمربی تیم ملی، امیر قلعه نویی که یک دوره بوده است که کارنامه درخشانی در عرصه ملی ندارد و دنبال آن است که با یک قهرمانی آسیا این مساله را پررنگ کند با توجه به اینکه قراردادش ایشان نیز گویا تا پایان مسابقات آسیایی است و همه اینها امتیاز است.
همچنان مشکل ساختار دفاعی
وی افزود: اما تفکراتی که در تیم ملی می بینیم تفکرات خاصی نیست، پنج نفر جلو زمین در آسیا فوق العاده هستند، اما ما همچنان همان مشکل همیشگی را داریم، در خط دفاع و کمی در خط هافبک میانی مشکل داریم سعید عزت الهی فوق العاده است، ولی در ضربات آزاد که زده می شود جاگیریها و تقسیم کار تنظیم شده نیست، زمانی که تیمی مثل فلسطین در ضربات آزاد به تیم ما گل می زند، یعنی ما مشکل داریم. در این مورد و مرکز دفاع دفاع ما خیلی وقت است که مشکل داریم، در زمان کی روش با توجه به ساختار دفاعی که درست شد از شروع حملات رقبا از خط هافبک جلوگیری می شد و این ضعف خط دفاع مشخص نبود، این شد که از پرتغال یک گل دریافت کردیم؛ اما در مقابل انگلیس مشهود شد چراکه اشتباهات خود سرمربی هم اضافه شد، درست است ساختار دفاعی ما در آن زمان کمی درست شد، اما در حال حاضر این مساله مشخص است. باید تقسیم کار شود در زمان ضربات آزاد ، سرعت ایران در خط دفاع و هافبک کم است، اما در زمان حمله خوب است و زیاد می شود واگر تیمی روی نقاط ضعف ما در دفاع کار کند برای تیم ایران دردسر ساز می شود، شجاع خلیل زاده محمدحسین کنعانی زادگان زمانی که بازی می کنند همان مشکلات همیشگی وجود دارد و زمانی که سید مجید حسینی جای شجاع می آید این مشکلات دوبرابر می شود و فاصله زیاد می شود، چراکه هر دو کند هستند واین می تواند برای ما مشکل ساز شود.
آینده نگری کره و ژاپن و نگاه مقطعی ما
وی در ارتباط با مصاف بازی تیم کشورمان در مقابل هنگ هنگ و نوع فوتبال سرعتی کشورهای شرق آسیا، خاطرنشان کرد: باید هنگ هنگ چند سال پیش رافراموش کرد، تیمی که در مقابل امارات دیدم خطرناک است. تیم ما در دفاع کند است وآنها پیشرفت کردند و خیلی خوب وارد حمله می شوند هرچند آنها هم در دفاع مشکلات زیادی دارند. باید قبول کنیم تیمها نسبت به گذشته متفاوت شده اند، ژاپن در اولین بازی خود به مشکل برخورد و این برای ما تجربه شد، شاید ژاپن توانست به بازی برگردد، اما ممکن است این اتفاق برای ما رخ ندهد با توجه به سبک بازی ساده و معمولی که داریم، نتوانیم به گل برسیم. تیم ما خیلی پیچیدگی خاصی در حملات و بازی خود ندارد و تنها از روی این که بازیکنانی داریم که چند سال است در کنار هم بودند، می توانیم کارهایی انجام دهیم.
یاوری گفت: کره و ژاپن به ویژه کره با توجه به سرمایه گذاری که برای جام جهانی می کنند بر خلاف ما نمی توان خیلی روی  عملکرد آنها خرده گرفت چرا گل دریافت کردند. همیشه این تیم ها نشان دادند که جام ملتهای آسیا فرصتی برای تجربه و آماده شدن  برای جام جهانی است، اما ایران و عربستان این گونه نیست و ببینید درعربستان این قدر جو سنگین است که دروازه بان عربستان با توجه به صحبتی که کرد از سوی مانچینی اخراج شد، می بینید که تیم های درجه پیشرفت خوبی داشتند و بازیهای خوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

منبع
برنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید