کد خبر:1544
پ
Untitled
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان:

کار ویژۀ ما ایجاد گذر صنایع‌دستی است / درخواستی برای مرمت هنرستان هنرهای زیبا ارائه نشده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه گذر صنایع‌دستی توسط سازمان زیباسازی شهرداری و با بهره‌گیری از نظر اتحادیه صنایع‌دستی استان در پارک شهید رجایی ایجاد می‌شود، گفت: تا این لحظه هیچ درخواستی از سوی هنرستان هنرهای زیبا مبنی بر مرمت و احیای این بنا به مدیریت شهری ارائه نشده است! علی صالحی […]

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه گذر صنایع‌دستی توسط سازمان زیباسازی شهرداری و با بهره‌گیری از نظر اتحادیه صنایع‌دستی استان در پارک شهید رجایی ایجاد می‌شود، گفت: تا این لحظه هیچ درخواستی از سوی هنرستان هنرهای زیبا مبنی بر مرمت و احیای این بنا به مدیریت شهری ارائه نشده است!

علی صالحی با اشاره به علت عدم ورود مدیریت شهری به مرمت و احیای عصارخانه کوی جماله علی‌رغم اظهارات قبلی این شورا، اظهار کرد: ما در مورد هریک از بناهای تاریخی شهر اصفهان (چه طرف ما بخش خصوصی باشد و یا اوقاف) آمادگی تعامل و همکاری را داریم و بر این اساس بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان بودجۀ امسال مربوط به پروژه‌های میراثی، بهسازی و احیای بافت تاریخی بوده است؛ اما مشکلی که با آن مواجه هستیم، مثلاً در خصوص عصارخانه کوی جماله، امامزاده اسماعیل، مقبره کمال اسماعیل و یا بناهایی مانند آن، مسائل حقوقی درخصوص شخص یا نهادی است که در مورد این بناها شریک است.

او ادامه داد: با این‌وجود در مورد این پروژه‌ها و همچنین بناهایی که اختیار آن‌ها با شهرداری است مثل پروژه احیای دولتخانه صفوی، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم که اگر طرف مقابل ما اوقاف، هیئت‌امنا و یا بخش خصوصی است همکاری لازم را داشته باشد. شهرداری اصفهان برای بسیاری از این مجموعه‌ها ردیف بودجه قرار داده و آمادگی ورود به احیای چنین بناها و مجموعه‌هایی را دارد، اما بخشی از مباحثِ مرتبط با این بناها به مسائل حقوقی یعنی سهم افراد و دست‌اندازهای قانونی بازمی‌گردد که موجب شده تا این همکاری‌ها در برخی مواقع به نتیجه نرسد. با این‌ وجود شهرداری بر اساس آن چیزی که در بودجه پیش‌بینی کرده، آمادگیِ این تعامل و همکاری‌ را دارد تا بتواند بناهای تاریخی و میراثی را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان احیا کند.

موضوعات هویتی و میراثی برای ما در اولویت است!

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد ضرورت توجه به اقشار مختلف فرهنگی و هنری در پیاده‌راه چهارباغ که با نام گذر فرهنگی نیز شهرت یافته است، توضیح داد: من فکر می‌کنم برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در چهارباغ و در ۲ سال اخیر توانسته سلایق مختلف فرهنگی و هنری را پوشش دهد. نگاه ما در کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز این است که نه‌فقط چهارباغ، بلکه همه فضاهای فرهنگیِ شهر زمینه‌ای باشد که همه سلایق بتوانند از برنامه‌های مجموعه شهرداری استفاده کنند؛ نمونه آن هم برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است که تقریباً الگویی که همکاران ما در معاونت فرهنگی شهرداری و سازمان فرهنگیِ این نهاد پیاده کرده بودند همه سلایق را پوشش داد و برگزاری مباحث مرتبط با شعر و ادبیات، آیین‌های سنتی و موسیقی و حتی برگزاری نشست‌های تخصصی در رسته‌های خاص از آن جمله بود؛ ضمن اینکه در محور هفته اصفهان در گذر چهارباغ، صنایع‌دستی بود و بزرگ‌ترین سفره قلمکار با مشارکت مردم تهیه شد که قرار است به نمایش عموم گذاشته شود.

او به ایجاد گذر صنایع‌دستی در پارک شهید رجایی که از مقابل کتابخانه مرکزی آغاز و به چهارباغ متصل می‌شود نیز اشاره و تصریح کرد: در مورد این گذر که از سوی سازمان زیباسازی در حال انجام است، هم موضوع نام‌گذاری صنایع‌دستی مطرح است و هم اینکه بین ۲۰ تا ۵۰ رسته صنایع‌دستی اصفهان با نگاه به تاریخچه آن‌ها در یک نمایشگاه دائمی در معرض دید عموم قرار داده شود. در این خصوص نیز موضوعات هویتی و میراثی و همچنین سلایق مختلف برای ما در اولویت است.

صالحی تأکید کرد: کار ویژه و خاص ما گذر صنایع‌دستی است که مقرر شده با نظر اتحادیه صنایع‌دستی استان و حضور پیشکسوتان رسته‌های مختلف صنایع‌دستی ایجاد شود و فکر می‌کنم فضای خوبی خواهد شد؛ ضمن اینکه پارک شهید رجایی نیز برای ایجاد این گذر، ظرفیت لازم را دارد چراکه از یکسو دسترسی خوبی دارد و در محور دولتخانه صفوی قرار دارد و می‌تواند محل رویدادهای صنایع‌دستی و زیرساخت‌های نمایشگاهی باشد و از سویی دیگر نیز با برپایی این گذر، برخی معضلات اجتماعی موجود در آن محدوده نیز مرتفع خواهد شد.

او اضافه کرد: سیاست‌گذاری ما به این سمت است که بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات، فهرست متنوعی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را برای مخاطبِ خود فراهم کنیم که بروز و ظهور آن در ایام مختلف مثل دهه فجر، هفته اصفهان، نوروز و جشنواره‌های تابستانی اتفاق افتاده است؛ ولی طبیعتاً هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که کار ما کامل است.

درخواستی از سوی هنرستان هنرهای زیبا ارائه نشده!

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص این موضوع که اگرچه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی هنرستان هنرهای زیبا است، اما این بنا جزئی از میراث شهر اصفهان است و نهادهایی مانند شهرداری و شورای شهر باید برای مرمت و احیای آن نقش‌آفرینی کنند، بیان کرد: تا این لحظه هیچ درخواستی از سوی هنرستان هنرهای زیبا و هیچ نهاد دیگری که با این هنرستان ارتباط مستقیم داشته باشد مبنی بر مرمت و احیای این بنا به ما ارائه نشده است. در مورد موضوع عصارخانه کوی جماله نیز درخواستی به ما ارائه نشد و آنچه به‌عنوان پیشنهادِ ورود مدیریت شهری در مرمت و احیای این بنای تاریخی مطرح شد به دنبال پیگیری‌های شهرداری منطقه صورت گرفته است.

او همچنین درباره لزوم برتری «فیلم» نسبت به برنامه‌های «جنبی» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز گفت: قطعاً در این خصوص از صندوق حمایتی اطلاع دارید. من فکر می‌کنم امسال که آغاز فعالیت و سرمایه‌گذاری شهرداری و بنیاد سینمایی فارابی درباره صندوق حمایتیِ این جشنواره و آغاز فعالیت آن است در ادامه نیز به یک نهادی دائمی در آینده تبدیل خواهدشد.

فیلم‌سازان اصفهان باید توانمندی‌های خود را ثابت کنند!

صالحی افزود: نقد ما به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز همین مسئلۀ توجه به فیلم به‌عنوان خروجی جشنواره بوده است و در جلسه‌های خود با بنیاد سینمایی فارابی نیز این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم که اگرچه سعی می‌کنیم رویداد جانبی جشنواره را برای مردم داشته باشیم، اما اگر قرار است شهر برای این جشنواره هزینه کند مهم‌ترین موضوعی که ما به دنبال آن هستیم این است که جشنواره خروجی داشته باشد. خروجی آن هم این است که محتوای مؤثر داشته باشد که البته محتوای مؤثر باید بتواند گیشه را نیز با خود همراه کند. اگر این اتفاق بیفتد هزینه‌ای که ما برای جشنواره می‌کنیم به یکی از اهداف خود خواهد رسید. امیدواریم این صندوق بتواند مسئلۀ کمتر قوت داشتن فیلم‌های جشنواره را برطرف کند و ما بتوانیم مثل جشنواره فیلم فجر، از جشنواره کودک به فیلم‌های گیشه‌پسند و با محتوای مؤثر برسیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین درباره لزوم حمایت از فیلم‌سازان اصفهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، تصریح کرد: بچه‌های اصفهان هم باید رقابت کنند، چراکه نظر ما این بود تا با ایجاد فضایی عادلانه، هرکسی فیلم خوبی دارد دیده شود؛ یعنی نه تهران بخواهد به نفع خودش مصادره کند و نه بچه‌های ما. اگر فیلمی بخواهد مخاطب خود را همراه کرده و گیشه را تسخیر کند باید بتواند از خود دفاع کند، چراکه فضا عادلانه است. فیلم‌سازان اصفهان نیز باید توانمندی‌های خود را ثابت کنند.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید