عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتقال آب از دریای عمان به اصفهان سبب احیای رودخانه زایندهرود نمیشود و در این پیوند اطلاعات غلط به مسوولان داده شده است.
ابوالفضل قربانی روز یکشنبه در صد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اینکه با انتقال ۵۰ یا ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریای عمان به اصفهان شاهد جاریسازی زایندهرود خواهیم بود، گزارش اشتباهی بوده که به مسوولان ارائه شده است.
وی با بیان اینکه مرگ زایندهرود، مرگ تمدن و تاریخ اصفهان را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: امیدوارم وزیر نیرو که مسوول مستقیم این حوزه است، پاسخ مناسبی برای این موضوع داشته باشد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ۱۸ مهر بعنوان “روز زایندهرود” اظهار داشت: پیشنهاد ما گنجاندن یک روز در تقویم رسمی کشور بعنوان «مرگ زایندهرود» است زیرا این عبارت گویاتر خواهد بود.
قربانی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر گفت: مدیریت شهری درصدد شتابدهی به پروژه خط دوم مترو است، اما به حمایت دولت و بودجههای ملی و مشارکت بیشتر استاندار نیاز داریم.
وی افزود: برای احداث مترو ۳۲ متر زیر میدان امام علی اصفهان(ع) با یک فناوری پیچیده و سخت ستونهای جدید ساخته شد و این مهم با دانش و تجربه مهندسان ایرانی همراه بود.
رییس کمیسیون حقوقی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه رفع معضل فرونشست در این دیار را وابسته به جاریسازی زایندهرود دانست و تصریح کرد: اگر این رودخانه جریان داشته باشد، پدیده فرونشست در اصفهان رفع خواهد شد.
عباس حاج رسولیها با اشاره به بهرهبرداری نرسیدن تونل سوم کوهرنگ ادامه داد: سالها قبل از سهمیه تونل دوم کوهرنگ(یکی از منابع تامین آب رودخانه زایندهرود) به یزد آبرسانی کردند، در حالی که طرحهای وعده داده شده تاکنون افتتاح نشده و لازم است این موضوع از سوی رییس جمهور بررسی شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: ۴۵ پارکینگ در سالهای گذشته ساخته شده است اما باید به نظافت و امنیت آنها بیشتر بها داده شود.
محمدرضا فلاح ادامه داد: از سوی دیگر غیرفعال بودن آسانسور در پارکینگها سبب استفاده کم مردم از آنها خواهد شد لذا درخواست ما توجه به این نقصان است.
مصطفی نباتی نژاد رییس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه توجه ویژه استاندار استان به مقوله گردشگری و میراث فرهنگی را خواستار شد و افزود: مقولههای مورد نظر محور توسعه اصفهان است لذا میطلبد که در سطح کلان استان نیز به آن نگاه ویژهتری داشته باشیم.
فرزانه کلاهدوزان عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: اقدامات«ستاد مهر» برای کاهش ترافیک سبب شده است که نسبت به ۲ سال گذشته شاهد ازدحام کمتر و تردد آسانتری باشیم.
رسول میرباقری رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نشست امروز گفت: شهرداری برای کارکنانی که منزل مسکونی ندارند، تسهیلاتی فراهم کند.
عملیات اجرایی گام(فاز) دوم طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، جمعه هفتم مهر با حضور رییس جمهور آغاز شد، آیتالله سید ابراهیم رئیسی همچنین از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بازدید کرد.
به گفته مسوولان، در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل میشود.
عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هماینک در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.
طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لولهگذاری شده است.
انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زایندهرود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زایندهرود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.
اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب در دستور کار نیست.