کد خبر:2296
پ
Untitled-99-780×470

زحل را امشب در آسمان رصد کنید

تابستان رفته رفته رو به پایان بوده و شهریور ماه آخرین فرصت علاقه مندان نجوم برای لذت بردن از رصد ستارگان است. متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد ظهور پدیده گرد و غبار در بخش هایی از کشورمان هستیم و اگر این عارضه منجر به کاهش میدان دید شبانه نشود می توان امشب زحل را در […]

تابستان رفته رفته رو به پایان بوده و شهریور ماه آخرین فرصت علاقه مندان نجوم برای لذت بردن از رصد ستارگان است. متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد ظهور پدیده گرد و غبار در بخش هایی از کشورمان هستیم و اگر این عارضه منجر به کاهش میدان دید شبانه نشود می توان امشب زحل را در آسمان به خوبی رصد کرد.

اگر شما هم علاقه مند به نجوم و ستاره شناسی هستید، بهتر است خود را برای شب زنده داری آماده کنید، زیرا امشب بهترین زمان از سال برای مشاهده زحل است.

بر اساس اعلام مراکز نجومی، امشب زحل در در تقابل با زمین قرار خواهد گرفت و ستاره شناسان به خوبی می توانند این سیاره را در آسمان شب مشاهده کنند. حال ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که وقتی می گوییم یک سیاره در تقابل با زمین قرار دارد دقیقاً به چه معناست؟ در این شرایط چگونه می توان زحل را رصد کرده و اصولا این سیاره در کدام صورت فلکی ظاهر خواهد شد؟

بهترین زمان برای دیدن زحل

محاسبات ستاره شناسان نشان می دهد: امشب این سیاره و حلقه های آن درخشان تر از حد معمول به نظر می رسند و البته نبودن نورهای مزاحم محیطی شرط اصلی برای یک رصد خوب محسوب شده و در اصل، اگر نور مصنوعی محیط را حذف کنیم ما قادر خواهیم بود امشب یک زحل کامل را ببینیم. زحل یا کیوان بعد از سیاره مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است.

به گفته ستاره شناسان،  زحل در ۲۷ آگوست برابر با ۵ شهریور در تقابل با زمین قرار خواهد گرفت و از آن جایی که از مشتری دورتر است، درخشندگی و تغییرات اندازه آن چشمگیر خواهد بود. باید توجه داشت حلقه ‌های این سیاره بیشتر از ذرات یخ با اندازه‌های مختلف از میکرومتر تا متر تشکیل شده‌اند. به طور معمول سایه های این ذرات، پشت خود را تیره می کنند. با این حال، برای چند شب پیش رو،  سایه های فوق در راستای یکدیگر قرار گرفته و کمتر آشکار می شوند. در نتیجه، اگر زحل را از طریق تلسکوپ مشاهده کنید، به نظر می رسد که حلقه های آن درخشان تر ظاهر می شوند.

پیش بینی می شود این سیاره حلقه دار همزمان با غروب خورشید، طلوع کرده در ساعت ۶ و ۱۱ دقیقه صبح روز بعد، در زیر افق فرو رود.

شرایط تقابل چیست؟

 در نجوم، شرایط تقابل زمانی است که دو جسم در جهت مخالف در آسمان ظاهر شوند. معیار این تعریف، موقعیت ما روی زمین است. در این مثال، دو جرم متقابل با یکدیگر، زحل و خورشید هستند. در حقیقت هنگام تقابل، نور خورشیدی که به زحل می تابد به طور کامل به ما منعکس می شود و ما می توانیم کل قرص سیاره ای آن را ببینیم. پدیده تقابل برای ما بدان معناست که زحل در آسمان درخشان تر ظاهر می شود. اما باید توجه داشت به دلیل شرایط مداری زمین و سایر سیارات منظومه شمسی نسبت به خورشید و یکدیگر، هر سیاره ای به شرایط تقابل از دیدگاه ناظر زمینی نمی رسد.

به بیان دیگر سیارات پایین تر با مدارهای کوچکتر از زمین مانند عطارد و زهره نمی توانند به نقطه تقابل از دید ما برسند اما این شرایط برای سیاراتی که نسبت به زمین از خورشید دورتر هستند به طور بهتری روی داده و می توان آن را مشاهده کرد.

بنابراین، اگر می‌خواهید نمای کلاسیک این سیاره حلقه‌ دار را ببینید، اکنون زمان آن فرا رسیده است و خبر بد این که تا ۲۹ سال دیگر هیچ ناظر زمینی شاهد این پیکربندی نخواهد بود. البته تقریباً چهار سال دیگر شرایط مشابهی برای زحل خواهیم داشت که شرایط تقابل آن ضعیف تر بوده و امکان رصد این سیاره مانند امشب فراهم نمی شود.

چگونه زحل را در آسمان شب ببینم؟

برای ناظران با چشم غیر مسلح، زحل به عنوان یک نقطه نورانی بسیار درخشان ظاهر می شود که (برخلاف ستارگان) چشمک نمی زند. اما برای دیدن حلقه های این سیاره، به حداقل بزرگنمایی ۴۰ برابری با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز دارید.

تلسکوپ‌های ۳ اینچی و بزرگ ‌تر به شما مناظر خوبی از زحل و حلقه‌ های آن می ‌دهند، در حالی که تلسکوپ های ۱۰ اینچ و بزرگ‌ تر به شما امکان می ‌دهند شکاف ‌های قابل تشخیص را در حلقه زحل شناسایی کنید. اگر از تلسکوپ استفاده می کنید، توصیه می شود از یک فیلتر آبی برای تقویت حلقه ها استفاده کنید تا آن ها را در پس زمینه تاریک آسمان برجسته کنید.

برای تعیین مکان زحل، به سمت آسمان جنوب شرقی، نزدیک به افق پس از غروب خورشید نگاه کنید. برای تشخیص این جهت، کافی است به دنبال محل غروب خورشید باشید، و از نظر فیزیکی ۱۸۰ درجه بچرخیدتا با زحل روبرو شوید. به گزارش سیناپرس، به یاد داشته باشید، همانطور که گفتیم شرایط تقابل زمانی است که یک سیاره در مقابل خورشید قرار دارد پس منطقی است زحل در نقطه مقابل غروب خورشید، طلوع کند.

توصیه می شود در شهرهای بزرگ که دارای آلودگی نوری زیادی هستند برای رصد زحل تلاش نکنید زیرا شانس کمی برای دیدن این سیاره خواهید داشت. در عوض توصیه می شود به مناطق خارج از شهر رفته و به طور خاص از دشت ها و مناطق کویری دور از شهرها برای دیدن این پدیده منحصر به فرد استفاده کنید.

منبع
سیناپرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید