کد خبر:1947
پ
رونمایی-از-اولین-ربات-خلبان-انسان-نما-۷۸۰×۴۷۰

رونمایی از اولین ربات خلبان انسان نما

تیمی از محققان اولین ربات خلبان انسان نما در جهان را ساخته اند. این ربات که پای بات (PIBOT) نام دارد، علاوه بر اینکه می تواند به راحتی روی صندلی خلبان نشسته و از دستانش برای چرخاندن سوئیچ ها در کابین خلبان استفاده کند، از فناوری هوش مصنوعی برای به خاطر سپردن نمودارهای پرواز و […]

تیمی از محققان اولین ربات خلبان انسان نما در جهان را ساخته اند. این ربات که پای بات (PIBOT) نام دارد، علاوه بر اینکه می تواند به راحتی روی صندلی خلبان نشسته و از دستانش برای چرخاندن سوئیچ ها در کابین خلبان استفاده کند، از فناوری هوش مصنوعی برای به خاطر سپردن نمودارهای پرواز و پروتکل های اضطراری بهره می برد.

تا به امروز تعدادی ربات خلبان در طول سال ها توسعه یافته اند. تفاوت ربات های پیشین با خلبانی که توسط محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) ساخته شده است این است که PIBOT، از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کند و یک انسان نما است.

دیوید هیونچول شیم (David Hyunchul Shim) که این پروژه را رهبری می کند، گفت: ربات های انسان نما به اصلاح هواپیماهای موجود نیاز ندارند و می توانند بلافاصله در پروازهای خودکار اعمال شوند، بنابراین، آنها بسیار کاربردی تر هستند.

علاوه بر طراحی برای نشستن فیزیکی روی صندلی خلبان، محققان می گویند که ترکیب فناوری ChatGPT یک مزیت متمایز را برای این ربات فراهم می کند. این موضوع بدان معناست که ربات می تواند نمودارهای ناوبری هوانوردی را از سرتاسر جهان به خاطر بسپارد و کتاب راهنمای مرجع سریع (QRH) را در دسترس داشته باشد که شامل تمام روش های قابل اعمال برای شرایط غیرعادی و اضطراری است. محققان ادعا می کنند که این توانایی ها PIBOT را قادر می سازد بدون خطا پرواز کرده و سریعتر از خلبانان انسان به موقعیت های مختلف پاسخ دهد.

از آنجایی که پای بات یک ربات انسان‌نما است، می ‌تواند به دقت سوئیچ‌های کابین هواپیما را حتی در زمان آشفتگی‌های شدید کنترل کند. به لطف دوربین تعبیه شده، این ربات می تواند هم وضعیت کابین خلبان و هم محیط بیرون را تجزیه و تحلیل کند.

توانایی های این ربات در وظایف خلبانان از جمله تاکسی کردن، برخاستن، کروز و فرود با استفاده از شبیه ساز پرواز آزمایش شده است، اما محققان قصد دارند به زودی این ربات را در یک هواپیمای سبک واقعی آزمایش کنند.

شیم در ادامه گفت: ما انتظار داریم که این ربات در وسایل نقلیه مختلف دیگر مانند ماشین ها و کامیون های نظامی استفاده کنند، زیرا آنها می توانند طیف گسترده ای از تجهیزات را کنترل کنند. آنها به ویژه در شرایطی که منابع نظامی به شدت کاهش می یابد مفید خواهند بود.

انتظار می رود این پروژه تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود و در آن زمان محققان قصد دارند PIBOT را برای استفاده نظامی و غیرنظامی تجاری کنند.

منبع
سیناپرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید