مالک نیروگاه شهیدمحمد منتظری اصفهان با بیان اینکه میزان آلودگی نیروگاه کمتر از ۶دهم درصد است گفت: بهینه سازی کامل نیروگاه به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد و تایید طرح بهینه سازی در پیچ و خم اداری، هنوز اتفاق نیفتاده است.
محمد فلاحتیان، مالک نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در نشست خبری اظهار داشت: بهترین پیشنهاد برای رفع بخشی از مشکلات، بهینه سازی نیروگاه است تا راندمان نیروگاه از ۳۳ به ۵۷ درصد برسد.
وی افزود: در صورت بهینهسازی مصرف گاز کربن و آب کاهش مییابد و سالانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی میشود.
فلاحتیان با بیان اینکه بهینه سازی کامل نیروگاه به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد، گفت: با بهینه سازی از محل صرفهجوییهایی که میشود هزینه آن در مدت ۴ سال برمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: برای بهینه سازی از سال ۱۳۹۴ با کشورهای روسیه و آلمان مذاکراتی را انجام دادهایم و لازم است وزارت نیرو طرح بهینه سازی را برای تایید به شورای اقتصاد معرفی کند تا پس از تایید در شورای اقتصاد برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه معرفی شویم که این مهم در پیچ و خم مراحل اداری، هنوز اتفاق نیفتاده است.
فلاحتیان با بیان اینکه برای جابجایی نیروگاه مشکلی نداریم، متذکر شد: در صورت جابجایی باید نیروگاه جدید ساخته شود و با توجه به نیاز به زیرساختها، تامین مالی سنگین و ملزومات فنی آن مانند شبکه انتقال برق باید دولت مقدمات آن را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: برای هر دو گزینه جابجایی نیروگاه و بهینهسازی آن آمادگی داریم.
امیر نریمانی، مدیرعامل نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان هم در این نشست خبری اظهار داشت: قرارداد ساخت نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در سال ۱۳۵۹ منعقد شده است این نیروگاه همزمان با ساخت پالایشگاه در سال ۱۳۵۴ با توجه به مختصات جغرافیایی، جهت قالب وزش باد و نزدیک بودن به پالایشگاه برای انتقال سوخت مجوز محیط زیست دریافت میکند تا مازوت را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
وی افزود: فلسفه ساخت نیروگاه این بود که پسماند پالایشگاه که مازوت است در این نیروگاه مصرف شود.
نریمانی با بیان اینکه اولین و دومین واحد نیروگاه شهید محمد منتظری در سالهای ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ توسط متخصصان شوروی سابق وارد مدار شده است، یادآور شد: واحدهای سوم و چهارم هم به ترتیب در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ به دست متخصصان ایرانی با نصب توربین وارد مدار شد.
مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان متذکر شد: این نیروگاه، اولین نیروگاهی در کشور است که توربینهای آن بدست متخصصان ایرانی نصب شده است و این نیروگاه پایهگذار صنعت نیروگاهی کشور به شمار میرود.
وی همچنین افزود: واحدهای پنج تا هشت نیروگاه در سال ۱۳۷۷ وارد مدار شد و هم اکنون هشت واحد نیروگاه شهید منتظری با گذشت چهار دهه با ظرفیت کامل ۱۶۰۰ مگاوات وارد مدار است.
نریمانی بیان کرد: نیروگاه شهید منتظری ۵۰ درصد از انرژی الکتریکی مصرفی استان صنعتی اصفهان را تامین میکند و شبکه برق کشور روی نیروگاه شهید منتظری حساب ویژهای باز میکند.
مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان همچنین با اشاره به نقش نیروی انسانی گفت: نزدیک به یکهزار نفر نیروی متخصص به طور مستقیم در این نیروگاه مشغول بکار هستند صرف نظر از نیروهایی که در خارج از نیروگاه به طور غیر مستقیم فعالیت دارند که ۷۰ درصد از این نیروها دارای مدرک تحصیلی کارششناسی به بالا هستند.
وی با اشاره به خودکفایی نیروگاه در ساخت تجهیزات خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد از قطعات این نیروگاه با انتقال دانش فنی در داخل کشور که بخشی در داخل نیروگاه و بخشی در شهرک علمی تحقیقاتی، بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان طراحی و ساخته میشود.
نریمانی با اشاره به موضوع آلودگیهای شهر اصفهان هم گفت: شهر اصفهان به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی مستعد جمع شدن آلایندهها است و تا زمانی که باد یا بارش وجود نداشته باشد موجب می شود تا آلاینده ها در سطح شهر راکد باقی بماند، فعالیتهای این نیروگاه دائما تحت رصد شرکتهای مورد تایید محیط زیست قرار دارد و میزان آلودگی نیروگاه کمتر از ۶ دهم درصد است، اما برخی مقصر آلودگی اصفهان را نیروگاه میدانند این درحالیست که در این نیروگاه در سال ۱۴۰۰ یک ماه و نیم و در سال ۱۴۰۱ دوماه مازوت مصرف کرده است.
مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان در خصوص مصرف سوخت نیروگاه خاطرنشان کرد: تامین سوخت نیروگاه وظیفه دولت است تاکید نیروگاه بر استفاده از گاز طبیعی است در برخی از مواقع به دلیل ناترازی انرژی دولت نمیتواند سوخت گاز را تامین کند. نیروگاه روزانه ده و نیم تا ۱۱/۵ میلیون مترمکعب گاز برای تبدیل به انرژی الکتریکی نیاز دارد.
وی تاکید کرد: نیروگاه در تعیین ترکیب سوختهای مصرفی اختیاری ندارد و تابع تصمیمات مسؤولان کشور است.
نریمانی بیان کرد: مصرف سوخت گاز طبیعی برای نیروگاه باصرفهتر و اقتصادیتر است هرچند قیمت سوخت گاز و سوخت مازوت برابر است اما هزینه تخریب و تعمیرات نیروگاه هنگام استفاده از سوخت مازوت ۲۵ درصد بیشتر است.
مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان در پایان تاکید کرد: استاندارد سازی و کاهش میزان گوگرد سوخت تولیدی در پالایشگاه نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان دارد زیرا روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین و همین میزان نفتگاز در اصفهان توزیع و مصرف میشود که این میزان مصرف سوخت در کنار فعالیت ۶۰۰ صنایع و کارگاه کوچک و بزرگ که شهر اصفهان را محاصره کرده اند آلودگی زیادی را به همراه دارد.
در بازدید میدانی از نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان والوهای مازوت این نیروگاه همچنان پلمپ بود.