کد خبر:2873
پ
photo_2023-09-08_23-59-07
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به انصراف این شرکت از خرید سهام نفت سپاهان:

بدون توجیه اقتصادی وارد هیچ پروژه اقتصادی نخواهیم شد

نشست خبری مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با موضوع و محوریت شفاف‌سازی اقدامات هلدینگ پترو پالایش اصفهان برگزارشد. در این نشست خبری که به تعبیر «محسن قدیری» کمی خودمانی تر هم شده بود، درباره انصراف پتروپالایش از خرید سهام شرکت نفت سپاهان (از طریق ارائه در شرکت بورس تهران) شفاف سازی شد و سپس خبرنگاران […]

نشست خبری مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با موضوع و محوریت شفاف‌سازی اقدامات هلدینگ پترو پالایش اصفهان برگزارشد.

در این نشست خبری که به تعبیر «محسن قدیری» کمی خودمانی تر هم شده بود، درباره انصراف پتروپالایش از خرید سهام شرکت نفت سپاهان (از طریق ارائه در شرکت بورس تهران) شفاف سازی شد و سپس خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند.

محسن قدیری درباره علت انصراف گفت: «قیمت سهام بورس نفت سپاهان چشمگیر نبود و از خرید منصرف شده‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه آگهی فروش سهام شرکت نفت سپاهان در مردادماه جاری در تارنمای شرکت بورس تهران منتشر شد، گفت: «میزان سهم درنظر گرفته شده برای فروش در بورس معادل ۳۳ درصد و با قیمت پایه ۲۳۵ هزار میلیارد ریال بود».

قدیری با بیان اینکه ۱/۱۷ سهام شرکت پالایش نفت سپاهان متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان است، اضافه کرد:« باتوجه‌به تاکید سهام‌داران عمده شرکت پالایش اصفهان، باهدف بررسی درجه ارزش شرکت نفت سپاهان، متقاضی خرید سهام این شرکت بودیم؛ اما در نهایت این اقدام محقق نشد».

قدیری تاکید کرد که رویکرد مدیریت مجموعه اش را بر اساس پروژه‌های زودبازده و دارای توجیه اقتصادی پیش می برد و در همین راستا تاکید کرد که «پالایشگاه در حد امکان هیچ تصمیمی را بدون تحقیق علمی و بررسی صرفه اقتصادی اجرایی نمی‌کند؛ بنابراین درصد خطا در این مجموعه صنعتی پایین است.» قدیری اضافه کرد: «سهام‌داران خیال‌شان راحت باشد جایی که سودده نباشد و یا قیمت سهام برای خرید بالا باشد به‌هیچ‌عنوان ورود نخواهیم کرد.»

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در ادامه، هدف‌گذاری هلدینگ پترو پالایش اصفهان تا سال ۱۴۰۶ را رسیدن به قله برترین شرکت‌های دنیا از لحاظ تکنولوژی و سوددهی عنوان کرد و افزود: «خرید سهام شرکت نفت سپاهان در زنجیره ارزش سوددهی پترو پالایش اصفهان موثر است ».

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: شرکت نفت اصفهان ۴۵۰ پروژه در دست اجرا دارد؛ این شرکت اخیرا معاونت هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده و برای آن ۶۰ پروژه کاری تعریف شده است.

قدیری با انتقاد از روند فرسایشی و طولانی برخی از پروژه‌ها در کشور اضافه کرد: «بهره‌برداری بیشتر پروژه‌ها در کشور حدود ۱۰ سال طول می‌کشد؛ اما پروژه‌های شرکت نفت اصفهان همچون پروژه تصفیه نفت سفید هشت‌ماهه و تا آخر ماه بهمن با قابلیت جداسازی گوگرد از نفت سفید با یک ظرفیت بالا راه‌اندازی می‌شود».

اما یکی از بخش های جذاب این نشست خبری، پرسش و پاسخ ها درخصوص بحث عوارض آلایندگی بود که پتروپالایش باید بپردازد. قدیری در این بخش، چندباری تاکید کرد که این شرکت درواقع اصلا آلاینده نیست و پولی که تحت عنوان «عوارض آلایندگی» از آنها گرفته می شود، در راستای مسئولیت های اجتماعی هلدینگ پرداخت می شود.

قدیری در توضیحاتی در این باره گفت: «شرکت پترو پالایش اصفهان خود را جزو صنایع آلاینده نمی‌داند؛ اما عوارض پرداخت می‌کند چرا که این حرکت را در راستای مسئولیت اجتماعی خود و کمک به کشور می‌داند و سالانه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال عوارض به وزارت کشور پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که هم اکنون مشعل‌های شرکت پالایشگاه نفت خاموش است و تمام متغیرهای آلاینده ما در حد استاندارد است. اگر این شرکت آلودگی داشت، ابتدا ۱۴۰ هکتار درختان محوطه این شرکت خشک می‌شدند که این‌گونه نیست و شاهد هستیم که درختان بسیار سرزنده و سرسبز هستند.»

 

مصرف آب خام پالایشگاه در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به صفر می‌رسد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: «پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تولید نفت کوره‌ای نخواهیم داشت و تمام محصولات ما استاندارد شده است.»

قدیری همچنین از کلنگ‌زنی و تکمیل پروژه تصفیه‌خانه در کمتر از ۱۰ ماه خبر داد و اضافه کرد: «ازاین‌پس شرکت نفت اصفهان از تصفیه پساب فاضلاب شاهین‌شهر استفاده و به‌منظور استراتژی ذخیره آب نیز توانایی ذخیره پنج تا ۶ بشکه ذخیره آب تصفیه شده از پساب را دارد».

قدیری گفت: «تمام آب‌های تصفیه شده به مخازن ۳۰۰ هزارمترمکعبی ذخیره‌سازی می‌شود و این مخازن می‌توانند آب ۱۵ روز پالایشگاه اصفهان را در زمان‌های بحران و کمبود آب تامین کند.»

استفاده از پساب و کاهش مصرف آب خام یکی از مهم‌ترین اهدافی است که صنایع در پی آن هستند؛ در این راستا مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان گفت: «مصرف آب خام پالایشگاه در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به صفر می‌رسد و استفاده آب خام در پالایشگاه اصفهان پس از ۴۴ سال از فعالیت این شرکت قطع و آب مورد نیاز پالایشگاه فقط از پساب تصفیه شده تامین خواهد شد.»

 

تولید روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در اصفهان

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این شرکت به حوزه تولید بنزین یورو پنج ورود کرده است یا خیر عنوان کرد: این شرکت روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو پنج را تقدیم کشور می‌کند؛ اما تخصیص آن برای اصفهان و سایر استان‌ها بر عهده شرکت نفت اصفهان نیست.

قدیری با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان ۵/۲۴ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو پنج تولید می‌کند اظهارکرد: با بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی در دست اجرا، میزان تولید بنزین روزانه پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵ به ۵۷/۲۱ و گازوئیل به ۲۳/۲۵ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: ۱۰ هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و در آینده با تاسیس شرکت جدید زیر مجموعه شرکت نفت ظرفیت اشتغال ۱۰ هزار نفر دیگر به این شرکت اضافه خواهد شد.

قدیری همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه علت نایاب یا کمیاب بودن بنزین یورو۵ در جایگاه های سوخت اصفهان چیست، گفت که این مسئله به شرکت توزیع و پخش برمی گردد و پتروپالایش تنها مسئولیت تولید را دارد که تولید هم می کند ولی اینکه بعد چطور توزیع می شود، در حوزه اختیارات آنها نیست.

 

پدافندغیرعامل؛ مستحکم ترین بخش شهرک انرژی اصفهان

قدیری در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار «زاینده رود» درخصوص میزان استحکامات پتروپالایش اصفهان در زمینه پدافندغیرعامل و رفع آسیب پذیری های احتمالی در این زمینه هم گفت: «پدافند غیرعامل اصلا در خون ماست. بحث پدافندغیرعامل به طور کامل در دوسال آینده یکی از
مستحکم ترین قسمت های شهرک انرژی اصفهان خواهد بود؛ به طوری که نه حملات تروریستی، نه ریزپرنده ها، هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند نفوذ پیداکند. کسی نمی تواند از هیچ طریقی بمب یا هر وسیله خطرناک و مرتبط با مباحث تروریستی را وارد مجموعه کند ( چه از طریق خودرو و چه انسانی) . از طریق اشعه ایکس ری و سایر فناوری ها که مشغول کار روی آن هستیم، این اتفاق می افتد و از این بابت مطمئن باشید.»

قدیری تاکید کرد که درحال حاضر نیز پالایشگاه در بحث حملات سایبری و نفوذ دشمن از طرق مختلف، آسیب پذیر نیست و مستحکم است. حراست و حفاظت به بهترین و قوی ترین شکل ممکن در این زمینه مشغول کار و حراست هستند.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید