کد خبر:2842
پ
download-1

افزایش نگران کننده سرطان در افراد زیر ۵۰ سال

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: شیوع و ابتلا به سرطان در بین افراد زیر ۵۰ سال در سراسر جهان در حال افزایش است. این موضوع می تواند تبعات بهداشتی و هزینه های زیادی را بر کشورهای مختلف تحمیل کند. بر اساس گزارشی که روز سه شنبه در مجله تخصصی BMJ Oncology منتشر شد، […]

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: شیوع و ابتلا به سرطان در بین افراد زیر ۵۰ سال در سراسر جهان در حال افزایش است. این موضوع می تواند تبعات بهداشتی و هزینه های زیادی را بر کشورهای مختلف تحمیل کند.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه در مجله تخصصی BMJ Oncology منتشر شد، اعلام شد که طی ۳۰ سال گذشته، موارد جدید ابتلا به سرطان در سراسر جهان در گروه سنی زیر ۵۰ سال، ۷۹ درصد افزایش یافته است.

محققان طی این مطالعات دریافتند که شایع ترین سرطان ها در نای و پروستات هستند و بیشتر مرگ و میرها به دلیل سرطان پستان، نای، ریه، روده و معده بوده است.

به گفته محققان به طور کلی بیماری سرطان در افراد مسن بیشتر شایع است، اما موارد ابتلا در افراد زیر ۵۰ سال از دهه ۱۹۹۰ میلادی در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است. طی این تحقیقات، پژوهشگران از پایگاه داده های جهانی بیماری استفاده کردند که شامل داده های ۲۹ نوع سرطان در ۲۰۴ کشور و منطقه است. گفتنی است این مطالعات به رهبری ژوئه لی (Xue Li)، از همکاران پژوهشی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، انجام شد.

لازم به ذکر است که پیش‌بینی می ‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد موارد جدید سرطان با شروع زودرس ۳۱ درصد و مرگ و میرها ۲۱ درصد افزایش یابد. در این میان افراد ۴۰ ساله در معرض بیشترین خطر هستند.

با توجه به این افزایش نگران کننده، محققان در تلاش هستند دلیل این رشد ابتلا به سرطان در بین افراد جوان و میانسال را شناسایی کنند.به گزارش سیناپرس، در این میان اگرچه عوامل ژنتیکی در افزایش نرخ سرطان نقش دارد، اما قطعا عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث ابتلای فرد شود. برای نمونه محققان دنبال کردن رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز، نمک و مصرف کم میوه و شیر را از دلایل ابتلا به سرطان می دانند. از سوی دیگر مصرف الکل و استعمال دخانیات به عنوان عوامل خطر اصلی سرطان در بین افراد زیر ۵۰ سال، در کنار کم تحرکی، چاقی و قند خون بالا نیز در این امر نقش دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲ میلیون مورد تشخیص سرطان جدید در میان افراد زیر ۵۰ سال در سراسر جهان وجود داشته و سرطان پستان بیشترین تعداد این موارد و مرگ و میرهای مرتبط را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر موارد جدید سرطان‌ های نای (نازوفارنکس) و پروستات بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ سریع ‌ترین افزایش را داشته و نقطه امیدوار کننده این که در بازه زمانی فوق، ابتلا به سرطان کبد هر سال حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع
سیناپرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید