کد خبر:1745
پ
۹۳۸۱۷۰۱_۶۴۴

افزایش امنیت غذایی و رونق اقتصادی کشور با تولید واکسن های فناورانه

اقتصاد دام، طیور و آبزیان از جمله مسائلی است که امنیت غذایی و سلامت مردم یک جامعه را به خطر می اندازد؛ در این حوزه می توان با تولید واکسن، ضمن کاهش تلفات دام، طیور و آبزیان و قیمت های سرسام آور آنها در بازار، مساله امنیت غذایی کشور را نیز تضمین کرد. سال گذشته […]

اقتصاد دام، طیور و آبزیان از جمله مسائلی است که امنیت غذایی و سلامت مردم یک جامعه را به خطر می اندازد؛ در این حوزه می توان با تولید واکسن، ضمن کاهش تلفات دام، طیور و آبزیان و قیمت های سرسام آور آنها در بازار، مساله امنیت غذایی کشور را نیز تضمین کرد.

سال گذشته با شیوع آنفلوآنزای پرندگان و تلف شدن بسیاری از پرندگان، بخشی از اقتصاد ایران آسیب دید؛ عرضه مرغ در بازار کاهش یافت و در نهایت مرغ با قیمت زیاد وارد بازار شد. در حالی که اگر واکسن آنفلوآنزای پرندگان در ایران وجود داشت، قیمت مرغ ناگهان سرسام آور افزایش پیدا نمی کرد و میزان خسارت ناشی از شیوع این بیماری در طیور نیز زیاد نمی شد. رفع این چالش باعث شد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اقدام به تولید و عرضه واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کند.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این خصوص گفت: سال گذشته به علت خطا (عدم تولید داخل ) و حادثه ای ( ورود آنفلوآنزای پرندگان) که صورت گرفت، ناگهان قیمت مرغ تبدیل به یک معضل اجتماعی شد. ما طی تجربه خوبی که در ستاد زیست فناوری داشتیم و با حمایتی که در این زمینه انجام دادیم، موفق به تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم. سال گذشته بخشی از این واکسن تولید شد. از ابتدای امسال نیز این واکسن وارد بازار شده و دیگر شاهد حوادث سال گذشته نیستیم. در حقیقت با تولید این واکسن ها، اقتصاد تولید کنندگان را بیمه کرده ایم.

وی افزود: بحث طاعون گاوی نیز از دیگر مشکلاتی است که سلامت مردم را تحت شعاع قرار می دهد و به اقتصاد کشور نیز آسیب وارد می کند. اکنون واکسن طاعون نیز تولید و این بیماری کنترل شده است.

وی اظهارداشت: صنعت میگو نیز از جمله صنایع وابسته به اقتصاد است. این صنعت اکنون در ایران شکوفاست و سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دارد به همین دلیل ایجاد و شیوع یک بیماری در میان آبزیان می تواند به اقتصاد این صنعت آسیب زیادی وارد کند از اینرو در بخش آبزیان نیز موفق به تولید سه واکسن شده ایم. این واکسن ها پیش از این در ایران تولید نمی شدند.

قانعی تصریح کرد: تامین امنیت غذایی تنها یکی از ابعاد تولید این واکسن هاست. با تولید واکسن دام، طیور و آبزی، ضمن کاهش تلفات، ارزآوری زیادی برای کشور به همراه خواهیم داشت. خوشبختانه اکنون یک امنیتی برای سرمایه گذاری در این حوزه ها فراهم شده و این واکسن ها به کشورهای اطراف و آفریقایی صادر می شوند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت این محصولات با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند، به سیناپرس گفت: قطعا هر محصولی صادر شود دارای کیفیت است زیرا با رقبای خارجی اش رقابت می کند بنابراین موردی وجود ندارد که محصولی صادر شود اما کیفی نباشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تولید این محصولات چقدر می تواند ارزآوری به همراه داشته باشد و موجب رونق اقتصاد کشورمان شود، اظهارداشت: طبق اعلام سازمان دامپزشکی واردات این محصولات سالانه حدود ۵۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار ارزبری به همراه داشت. ما از آنجایی که به امنیت غذایی فکر می کردیم به ارزبری توجه نداشتیم زیرا طیورمان باید هر سال واکسن آنفلوآنزای فوق حاد بزنند. اگر طیور واکسن می زدند سال گذشته به آن وضع دچار نمی شدیم. امسال ما به تولید این واکسن ها و کاهش ارزبری این محصولات تمرکز کرده ایم.

وی تاکید کرد: امسال هم تولید ۱۲ محصول دیگر مانند انسولین، پلاسما، تجهیزات سی تی و شتابدهنده ها و همچنین کاهش ارزبری آنها را نیز در برنامه کاری خودمان داریم.

منبع
سیناپرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید