کد خبر:7034
پ
۱۸۷۶۵۶۹۷_۹۵۶

اعلام آخرین جزییات اجرای پویش ملی سلامت

در اجرای پویش ملی سلامت، شناسایی موارد احتمالی مبتلایان به پرفشاری خون و دیابت در افراد بیش از ۱۸ سال کشور، از ۸۹۳ هزار نفر گذشت. کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از این تعداد حدود ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ نفر مورد احتمالی مبتلا به فشارخون و بقیه دیابتی […]

در اجرای پویش ملی سلامت، شناسایی موارد احتمالی مبتلایان به پرفشاری خون و دیابت در افراد بیش از ۱۸ سال کشور، از ۸۹۳ هزار نفر گذشت.

کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از این تعداد حدود ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ نفر مورد احتمالی مبتلا به فشارخون و بقیه دیابتی شناسایی شدند.

الهام پرتوی پور افزود: این طرح تاکنون بیش از ۴۱ درصد در کشور اجرایی شده و توانسته افزون بر ۷۰ درصد برنامه را محقق کند.

پزشک معتمد مرکز بهداشت هم با بیان اینکه قرائت فشار خون از دو قسمت فشار سیستولیک اول و فشار دیاستولیک دوم تشکیل شده گفت:فشار سیستولیک، عدد بالاتری است که در اثر انقباض قلب ایجاد می‌شود، در حالی که عدد دیاستولیک فشار پایین‌تر در عروق و در طی دوره کوتاه «استراحت قلب» بین ضربان قلب است.

اختر نظری افزود: موسسه ملی بهداشت فشار خون طبیعی را کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه سیستولیک و ۸۰ میلی متر جیوه دیاستولیک عنوان کرده است.
وی اضافه کرد: از هر سه نفر، یک نفر بیماری پرفشاری خون و از هر هفت نفر، یک نفر دیابت دارد.

نظری ادامه داد: سن بالا، چاقی، کم تحرکی و افزایش وزن، استعمال سیگار، مصرف غذا‌های پر نمک، استرس و نداشتن آرامش روانی از عمده علل زمینه ساز فشارخون است که به جز سن همه فاکتور‌ها قابل پیشگیری است.

وی گفت: فعالیت و ورزش همچنین اصلاح سبک زندگی، در همه سنین، نقش موثری در پیشگیری از فشارخون و دیابت داردو نیاز است، پنج روز در هفته، روزی ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع یا سه روز در هفته فعالیت ورزشی منظم برای پیشگیری از شیوع فشار خون، افراد داشته باشند.

رامش حسین خانی مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان هم با بیان اینکه ۴۳ درصد افراد مبتلا به فشارخون، درمان خود را دنبال نمی‌کنند گفت: رژیم غذایی، تحرک و شیوه زندگی سالم برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های فشار خون و دیابت خیلی می‌تواند کمک کننده باشد، اما هرگز نمی‌تواند جای درمان‌های دارویی را بگیرند.

در اجرای پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد، دو بیماری پرفشاری خون و دیابت در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، رایگان غربالگری می‌شود.

افراد بیش از ۱۸ سال می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و ناشتا با مراجعه به این مراکز رایگان غربالگری شوند.

اگر کسی آزمایش خون (بررسی قند خون و چربی خون) در کمتر از ۶ ماه گذشته خود را همراه داشته باشد، نیاز به ناشتا بودن این افراد نیست.

به گفته پژوهشگران، تأثیرگذارترین عامل مستعد کننده برای ابتلابه بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ناشی از آن، بالابودن فشارخون است. همچنین افراد دیابتی ۲ تا ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستندو ۱۷ برابر افراد طبیعیبه بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند.

شیوع دیابت در ایران در سال‌های اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است و هفت میلیون نفر به آن مبتلا هستند.

در جمعیت بیش از ۶۰ سال کشور، از هر سه نفر، دو نفر و در جمعیت بیش از ۲۵ سال، افزون بر ۱۴ درصد افراد، به دیابت مبتلا هستند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های غیرواگیر همچون پرفشاری خون و دیابت، علت غالب مرگ و میر با ۷۵ درصداز بار بیماری‌ها هستند.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید