«تلاش مخاطب برای پیداکردن و خلق روایت در درون تصویر، موجب میشود به جنبههای بصری و سویههای مادی تصویر نیز بیشتر توجه کند. بههرحال، داستان و روایت فقط بهانۀ دقیقتر دیدن تصویر نیست و قسمتی از محتوای کار من را نیز شکل میدهد.»
این بخشی از صحبتهای علی گلستانه، نقاش مجموعۀ «پیریزی شهری» است که دربارۀ نمایشگاه اخیر خود توضیح داد. او در گفتوگو با ایسنا و در خصوص مجموعۀ «پیریزی شهری» صحبتهایش را چنین آغاز کرد: در این کارنما، ۱۶ تابلوی بزرگ و کوچک و با تکنیک رنگ آکریلیک روی بوم و برگههای پارچهای به نمایش گذاشتهام. تقریباً همۀ این نقاشیها که با تکنیک آکریلیک و روی پارچه نقاشی کردهام، سازههای بتنی و بناهای مسکونی و صنعتی را در فضاهای شهری یا حواشی شهر نشان میدهند.
او که مقالات و یادداشتهای متعددی در حوزۀ هنر و خاصه نقاشی نوشته است، افزود: در واقع، من هم مانند بسیاری از نقاشان امروز به این موضوع علاقهمندم. البته همزمان سعی کردهام که بُعدی دیگر را نیز در نقاشی لحاظ کنم تا مخاطب به داستانپردازی دربارۀ این تصاویر ترغیب شود. میخواهم بیننده از طریق عنوان به این سمت برود و البته بیشتر از آن بهواسطۀ قراردادن عناصر روایی درون تصویر برای این هدفم تلاش کردهام.
گلستانه که پیشتر آثار دیگرش را در گالریهای «افرند» و «طراحان آزاد» نیز به نمایش گذاشته است، تأکید کرد: این امر موجب میشود تا مخاطب بر نقش فعالانۀ خود در مواجهۀ با تصویر وقوف و آگاهی بیشتری پیدا کند. او از یک طرف میداند که این تصویرها با داستانها و روایتهایی در ارتباطاند و از سوی دیگر نمیداند که این ارتباط دقیقاً چیست یا تصویر چه روایتی را و چگونه و از چه زاویهای نمایش داده است.
این منتقد هنری و مدرس تاریخ هنر در ادامۀ بحث خود و با نظر به رابطۀ مخاطب و آثارش توضیح داد: بنا بر آنچه گفته شد، مخاطب شروع میکند به دقیقتر دیدن تصویر تا اجزای آن را به شکلهای مختلف با هم در ارتباط قرار دهد و بتواند داستانش را کشف کند. اما در این فرایند، در واقع خود مخاطب دارد روایت را در درون تصویر میسازد و به آن شکل میدهد.
او که ترجمۀ چند کتاب نیز در کارنامۀ خود دارد، تصریح کرد: تلاش مخاطب برای پیداکردن و خلق روایت در درون تصویر، موجب میشود به جنبههای بصری و سویههای مادی تصویر هم بیشتر توجه کند. بههرحال، داستان و روایت فقط بهانۀ دقیقتردیدن تصویر نیست و قسمتی از محتوای کار من را نیز شکل میدهد.
بازتاب شاعرانگی سپانلو در «پیریزی شهری»
این نقاش در خصوص علت انتخاب «پیریزی شهری» برای عنوان این مجموعه تشریح کرد: این عنوانِ بزرگترین تصویر کارنماست؛ همان تابلویی که بر اساس شعری از محمدعلی سپانلو به اسم «ساختمان شهر» نقاشی کردهام. اما این نقاشی، تصویرگری یکبهیک آن شعر نیست و حتی میتوان گفت که چیزی از عناصر شعر سپانلو در آن وجود ندارد.
گلستانه در خصوص پیوند عنوان «پیریزی شهری» و شعر سپانلو خاطرنشان کرد: در واقع نهفقط شعری خاص از سپانلو، بلکه مجموعهای از شعرهای او بود که من را با نوعی نگاه به ساختهشدن و توسعۀ شهری و دید شاعرانه و خیالپردازانه به آنها درگیر کرد.
این نویسنده و مترجم اظهار کرد: برای نمایشدادن کارها در گالری «امروز» نیز عنوان همین تابلو را برای کل نمایش انتخاب کردم؛ چون جامعترین عنوانی بود که میشد از طریق آن، همۀ تصاویر کارنما را با هم بهنوعی در پیوند و ارتباط قرار داد. با این اسم، انگار همۀ نقاشیها با فرایند پیریزی شهر از مرکز تا حاشیه پیوند خوردهاند.
او به عنوان قبلی این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر نقاشیهایم در گالری مورد بحث، چند ماه قبل در گالری «طراحان آزاد» به نمایش درآمده بود. در آن نمایش بهجای «پیریزی شهری»، عنوان «ارس» را که نام یکی دیگر از تابلوهای این مجموعه است، برگزیده بودم. جالب است که عنوان «ارس» نحوۀ ارتباط کل تصاویر با یکدیگر را کاملاً متفاوت میکرد. به بیانی دیگر، نقاشیهای مشابه وقتی با دو عنوان متفاوت به نماش در میآیند، دو رابطه و دو روایت کلی بسیار متفاوت را برای مخاطب میسازند.
این هنرمندِ نقاش در خاتمۀ صحبتهای خود چنین بیان کرد: «عنوان»، نقش مهمی در طنینبخشیدن به اثر هنری دارد. بیدلیل نیست که مارسل دوشانِ نامدار که همزمان مدرنیست و ضدمدرنیست بود، میگفت عنوان اثر هنری هم جزئی از پالت نقاش است، منتها پالتی که از جنس حروف و کلمات باشد.
نمایشگاه آثار علی گلستانه با عنوان «پیریزی شهری» مدتی است که در گالری «امروز» شهر اصفهان برپا شده و تا ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ نیز ادامه دارد. علاقهمندان و دوستداران هنر نقاشی میتوانند بهجز روزهای تعطیل و سهشنبهها، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به دیدن این نقاشیها در گالری «امروز» واقع در خیابن آبشار دوم، بنبست فرشید، پلاک ۳۲۴ بروند.