کد خبر:23371
پ
۶۳۲۳۲۸۷۰
داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق:

ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد

عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران و داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق گفت: اگر اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که ماندگار شده است. محمدرضا تفضلی با بیان اینکه موضوع خلاقیت دارای معیارهای متفاوتی است و در بسترهای مختلف، تعاریف متفاوتی نیز دارد، گفت: باتوجه […]

عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران و داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق گفت: اگر اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که ماندگار شده است.

محمدرضا تفضلی با بیان اینکه موضوع خلاقیت دارای معیارهای متفاوتی است و در بسترهای مختلف، تعاریف متفاوتی نیز دارد، گفت: باتوجه به حجم گستردگی انواع موسیقی، تعریف واحدی دربارۀ خلاقیت وجود ندارد و این موضوع در هر شکل موسیقی معنای ویژۀ خود را پیدا می‌کند که با شکل دیگر آن متفاوت است.

او ادامه داد: خلاقیت در بستر موسیقی کلاسیک غرب معناهای گوناگون خود را دارد و این نوع موسیقی در دوره‌های مختلف دارای اشکال متفاوت و ویژه‌ای است. خلاقیت در موسیقی ایرانی و برای نمونه در موسیقی دستگاهی ایران نیز  شکل خاص خود دارد و در موسیقی جاز و پاپ نیز به‌گونه‌ای دیگر است؛ به‌عنوان مثال شاید برخی از هارمونی‌های خاص در موسیقی پاپ خلاقانه به نظر برسند اما در موسیقی کلاسیک و جاز به‌گونه‌ای است که ممکن است معمول جلوه کند.  

تفضلی که آلبوم‌های «واگویه‌ها»، «سونات‌ها» و «پرسش» را روانۀ بازار فرهنگی ایران کرده است، اضافه کرد: شاید بتوان گفت که اشتیاق به ابتکار در امر هنر و به‌نوعی، عمل به آن اشتیاق و به نتیجه رساندنِ آن عمل که پیوسته به دنبال هم اتفاق می‌افتد از معناهای خلاقیت باشد.

این آهنگساز با اشاره به اینکه ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد، بیان کرد: اگر آن اثر خلاقانه در پشت‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این‌صورت می‌توان گفت که این خلاقیت ماندگار شده، ولی بسیاری از خلاقیت‌ها به‌واسطه اینکه هدف آن‌ها و یا اولویت‌شان صرفاً انجام یک اقدام نو است و به جنبه‌های دیگر نگریسته نشده، به همین دلیل از صافی قضاوت تاریخی عبور نکرده‌اند.

داور نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق افزود: چه‌بسا آثاری که در دورۀ خود پر سرو صدا بوده و جمع کثیری را نیز به خود جذب کردند، ولی نتوانستند شمول زمان را پشت‌سر بگذارند. اما آثاری که موفق شدند شمول زمان را پشت‌سر بگذارند هم در دورۀ خود موردتوجه قرار گرفتند و هم تا امروز ماندگار شده‌اند. البته شکل دیگری هم وجود دارد و این است که آثاری به‌واسطه نوگرایی‌شان در زمانِ ارائه و در دورۀ خود جلوه نمی‌کند، ولی در گذر زمان، کشف شده و معنای آنها کم‌کم مورد مکاشفه قرار گرفته و به‌تدریج مقبول واقع می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها درکنار سایر نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی یا خصوصی و NGOها می‌توانند متولیان مهم و جدی در امور فرهنگ و هنری باشند، گفت: در دوره‌هایی از مدیریت شهرها انسان‌های خلاق و خوش‌ذوقی متولی امور ادارۀ شهرها شده و در رأس یک امر قرار می‌گیرند که مسئلۀ فرهنگ و هنر برای آنها حائز اهمیت شده و فعالیت‌های درخشانی انجام می‌شود.

تفضلی با اشاره به اینکه برگزاری نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق در شاهین‌شهر اتفاق بسیار مثبتی است، ادامه داد: باعث خرسندی است که متولیان مدیریت شهری در شاهین‌شهر به این نتیجه رسیده‌اند که فرهنگ امر مهمی است و دغدغۀ آنها مسائل حوزۀ فرهنگ و هنر است. درحالی که متأسفانه مسئلۀ فرهنگ و هنر از نگاه بسیاری از مدیران شهرها در اولویت نیست و وقتی از فرهنگ صحبت می‌شود، مباحث ایدئولوژیک و از یک زاویۀ نگاه خاص را مطرح می‌کنند و نه مسئلۀ کلان‌تر و فراتر از آن که بتوان با پرداختن به آن‌ها به غنای فرهنگ یاری رساند.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید