کد خبر:12594
پ
۱۷۱۰۹۴۷۴۹
استاندار اصفهان:

انتقال آب از دریا به اصفهان یکی از سریعترین پروژه‌های کشور است

استاندار اصفهان گفت: انتقال آب از دریای عمان به اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در کشور است و با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت و شکوفایی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه از روابط عمومی پالایشگاه اصفهان، سید رضا مرتضوی در نشست هماهنگی پروژه های تامین آب اضافه کرد: انتقال آب […]

استاندار اصفهان گفت: انتقال آب از دریای عمان به اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در کشور است و با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت و شکوفایی قرار دارد.

به گزارش روز یکشنبه از روابط عمومی پالایشگاه اصفهان، سید رضا مرتضوی در نشست هماهنگی پروژه های تامین آب اضافه کرد: انتقال آب از دریا که از طرح‌های مهم انتقال آب به فلات مرکزی به‌شمار می‌آید از یک و نیم سال قبل شروع شده و با تاکید رییس جمهور در شرایط خوبی قرار گرفته است.

مرتضوی با بیان اینکه طرح مذکور امید ویژه ای در دل مردم استان اصفهان ایجاد کرده است، اظهار کرد: حمایت های مستمر مجموعه های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب آهن، اتاق بازرگانی و برخی از مجموعه های دیگر شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این مجموعه رقم زده است.

وی تاکید کرد: شرکت آب صفه پیمانکار طرح انتقال آب از دریای عمان است که با استفاده از ظرفیت پیمانکاران قوی توانسته در بخش های مختلف این پروژه را تقسیم کار کرده و با همکاری پیمانکاران مختلف جلو ببرد.

استاندار اصفهان افزود: سرعت پروژه به گونه ای است که امید داریم این طرح حداقل در بخش خط انتقال تا پایان سال به اتمام برسد.

مرتضوی ادامه داد: بخش هایی از پروژه از جمله آبگیر و نصب بعضی از تجهیزات که سفارش ساخت آنها داده شده ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی با معاون اجرایی رییس جمهور جلسه ای خواهیم داشت و گزارش طرح های بزرگ آبی را که در استان اصفهان در حال انجام است به وی ارائه می شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه همه واحدهای صنعتی استان بعد از اینکه این طرح به سرانجام رسید موظفند تامین آب خود را از مسیر این پروژه انجام دهند، افزود: این موضوعی است که باید به صورت قانونی اجرا شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: همه واحدهای صنعتی استان باید به غیر از شبکه تامین آب فعلی خود تدبیر دیگری برای تامین آب داشته باشند بنابراین برخی از مجموعه های سهامدار مانند هلدینگ پترو پالایش اصفهان، فولاد مبارکه و ذوب آهن علاقه‌مند به برنامه ریزی برای آینده خود هستند و شرکت های دیگر باید برای تامین نیاز خود از این شرکت ها تامین آب کنند.

مرتضوی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۴۰۴ با تامین آب صنعت از طریق آبی که صنایع تامین می کنند بخشی از مشکلات آب آشامیدنی اصفهان حل شود.

وی همچنین گفت: مدیریت استان برای حل برخی مشکلات موجود بر سر راه هلدینگ پتروپالایش، توجه ویژه و عزم جدی دارد.

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان نیز در حاشیه این نشست گفت: پالایشگاه اصفهان ۲۰ درصد سهام شرکت آب انتقال صفه را در اختیار دارد که در این جلسه نیز هفت درصد سهم اتاق بازرگانی به پالایشگاه اصفهان واگذار شد و سهم ‌پالایشگاه به ۲۷ درصد رسید.

محسن قدیری افزود: ما در پتروپالایش اصفهان در حال کاهش ۷۵ درصدی نیاز آبی هستیم، بخشی از نیاز این شرکت از طریق خرید پساب آب تصفیه خانه شاهین شهر تامین می‌شود بنابراین به آبی که از طریق پروژه مذکور تامین می شود چندان نیاز نداریم اما برای پروژه های آتی مورد احتیاج است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان در هر روز ۵۰۰ متر مکعب آب در ساعت از آب منطقه ای دریافت آب دارد، گفت: امیدواریم این رقم تا پایان سال به صفر برسد.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان خاطرنشان کرد: پالایشگاه اصفهان تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه انتقال آب به اصفهان پرداخت کرده که امسال نیز ۳۶ هزار میلیارد پرداخت خواهیم کرد.

 عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در دولت سیزدهم در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.

عملیات اجرایی مرحله دوم پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، هفتم مهر سال ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور آغاز شد.

۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود.

مسوولان تاکید دارند که اجرای این پروژه فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب‌بر در دستور کار نیست.

خشکسالی از اصلی‌ترین مشکلات استان اصفهان است بطوری که رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌ غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در برخی فصول بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید