کد خبر:3625
پ
۱۵۷۰۳۶۲۷۶
به مناسبت روز جهانی گردشگری؛

گردشگری و سرمایه گذاری سبز

انتخاب شعار گردشگری و سرمایه گذاری سبز از سوی سازمان جهانی گردشگری در واقع تاکید و تمرکز بر سرمایه گذاری هدفمند تر در سه حوزه: ۱-افراد ۲-سیاره زمین۳- رفاه اجتماعی است. گردشگری در عرصه های ملی و بین المللی اثرگذار بوده و تاثیر  آن  بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور‌های […]

انتخاب شعار گردشگری و سرمایه گذاری سبز از سوی سازمان جهانی گردشگری در واقع تاکید و تمرکز بر سرمایه گذاری هدفمند تر در سه حوزه: ۱-افراد ۲-سیاره زمین۳- رفاه اجتماعی است.

گردشگری در عرصه های ملی و بین المللی اثرگذار بوده و تاثیر  آن  بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور‌های مختلف جهان، جامعه محور بودن و تاثیر آن بر ایجاد اشتغال و کارافرینی و توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی بواسطه بهره مندی از توسعه فعالیت‌های گردشگری؛ به ویژه توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مقاصد برای جوامع میزبان و محلی را می‌توان از عوامل موثر بر سرمایه گذاری با نگاه حفاظت و صیانت از خرده فرهنگ ها و محیط فرهنگی و محیط زیست و همچنین محیط انسانی با نگاه اجتماع محور بودن آن حکایت دارد.

با نگاهی به کسب و کار‌های گردشگری، ایجاد مشاغل درحوزه گردشگری در مناطق مختلف جهان و مقایسه آن با سایر مشاغل، تاثیر گردشگری بر تحول و پیشرفت جوامع میزبان و محلی را نسبت به سایر مشاغل و بویژه در مناطق طبیعی و روستایی و در جهت رفاه اجتماعی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی و و فراهم آوردن زمینه های اشتغال فصلی بواسطه ورود گردشگران در مسیر اشتغال مولد و پایدار برای کاهش بیکاری و عدم مهاجرت ساکنین محلی که حافظان فرهنگ عامه و تاریخ شفاهی مناطق روستایی و نگهبان محیط طبیعی و مناظر دیدنی و زیبا هستند را به دنبال خواهد داشت.

امروزه گردشگری یکی از محور‌های مهم و تاثیر گذار توسعه در مناطق مختلف جهان محسوب می شود و از اولویت‌ دولت‌ها برای رونق کسب و کار‌های پایدار و محور کلیدی اشتغال و کارافرینی در جهت درآمد ارزی و رونق اقتصادی در مناطق مختلف و از جمله در مقاصد جدید و نوظهور است.

با تشکیل ” وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی” در مرداد ۱۳۹۸ بعنوان متولی امر توسعه گردشگری، انتظار این بود که دولت توجه خاصی به توسعه فعالیت های گردشگری به ویژه در مناطق محروم و کمترشناخته شده با ایجاد زیرساخت ها و تعیین اهداف و استراتژی های مشخص معطوف نماید.  لازمه موفقیت در اهداف و چشم انداز مورد نظر تبدیل منابع گردشگری به محصول و در کنار آن برنامه ریزی و توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری سبز با نگاه جامع و هدفمند برای جذب گردشگران و تسهیلات مورد نیاز آنان و در کنار آن معرفی توانمندی های گردشگری، بازاریابی نوین و تعامل با بازراهای جدید و نوظهور در حوزه گردشگری، به ویژه کشور‌های بازار هدف با اتکاء به منابع درونی و بکارگیری منابع انسانی متعهد، متخصص و مسئولیت پذیر و نیز همراهی و مسئولیت پذیری بخش خصوصی و نقش پذیری آنان در حوزه های متنوع گردشگری است که بایستی از سوی دولت و وزارتخانه متبوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

گردشگری ایران با این همه ظرفیت، پتانسیل ها و جاذبه ها و منابع انسانی مجرب، در بخش گردشگری با استراتژی مشخص و برنامه ریزی مدون و جامع و هدفمند می تواند به جایگاه شایسته دست یابد. این امر مستلزم عزم ملی و جدی و بکارگیری منابع انسانی آموزش دیده، مجرب و داشتن برنامه ریزی مطلوب و مناسب است.

گردشگری می تواند یکی از اولویت های توسعه متوازن و پایدار در مسیر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و درآمد ارزی و رفع محرومیت در مناطق مختلف و بویژه مناطق کمترشناخته شده و کمتر توسعه یافته در کشور باشد. با سرمایه گذاری در بخش های متنوع گردشگری و اهتمام جدی در این حوزه به تحقق شعار سال سازمان جهانی گردشگری یعنی گردشگری و سرمایه گذاری سبز عمل کرد.

منبع
سیناپرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید