کد خبر:13370
پ
۲۰۲۰۳۷۷
در اختتامیه اولین کنفرانس علوم و فنون هسته ای مطرح شد

کنفرانس ۲۰۲۴، فرصتی برای تقابل با جریان مخرب علیه صنعت هسته ای ایران

اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی ‌علوم و فنون هسته‌ای، عصرگاه چهارشنبه هفته گذشته در هتل عباسی اصفهان برگزارشد. مراسم اختتامیه همچون برنامه های دو روز قبل آن، با حضور پرشور مهمانان و شرکت کنندگان داخلی و خارجی همراه بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی پایانی خود در این کنفرانس وعده داد که این دوسالانه […]

اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی ‌علوم و فنون هسته‌ای، عصرگاه چهارشنبه هفته گذشته در هتل عباسی اصفهان برگزارشد. مراسم اختتامیه همچون برنامه های دو روز قبل آن، با حضور پرشور مهمانان و شرکت کنندگان داخلی و خارجی همراه بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی پایانی خود در این کنفرانس وعده داد که این دوسالانه باز هم برگزار خواهد شد و میزبانی آن هم متعلق به اصفهان خواهد بودکه شهر علم و فرهنگ و هنر و تاریخ و البته قطب هسته ای ایران است.

گفتنی است اولین کنفرانس بین‌المللی ‌علوم و فنون هسته‌ای طی روزهای ۱۷، ۱۸، و ۱۹ اردیبهشت‌ماه  ۱۴۰۳، با حضور دانشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی حوزه هسته‌ای، در هتل عباسی شهر اصفهان برگزار شد.

 

*یک نشست تاریخی برای جامعه علمی

جواد کریمی ثابت، رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران در آیین اختتامیه با ارائه آمار درخصوص دستاوردهای کنفرانس گفت: ارائه بیش از ۱۰۰ سخنرانی علمی در قالب مقالات، برگزاری ۱۶ میزگرد تخصصی با ارائه ۱۰۰ سخنرانی در این میزگردها، ارائه بیش از ۳۵۰ پوستر و حضور حداکثری جامعه علمی هسته‌ای در این فضا و همچنین حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه هسته‌ای، باعث شد که این نشست یک نشست تاریخی برای جامعه علمی باشد. 

کریمی ثابت همچنین گفت: در فضای این کنفرانس، دانشگاه، صنعت و بخش خصوصی توانستند در یک بستر مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک هم افزایی را نوید دهند. صنعت از آخرین دستاوردهای دانشگاه با خبر می‌شد و بالعکس، دانشگاه از چالش‌های صنعت آگاه شد.

رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران اضافه کرد: این چند روز ما شاهد این بودیم که فناوری هسته‌ای ما به یک بلوغ رسیده است. ما نیز از ضعف‌های خود آگاه شدیم و این باعث شد که ما برای ادامه راه یک برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم. این اختتامیه، یک آغاز برای جامعه هسته‌ای ایران است؛ آغاز یک فرایند برای حرکت به سمت جهانی شدن. 

کریمی ثابت با اشاره به بخشی از مزایی که برگزاری این کنفرانس آن هم در قالب بین المللی داشت، گفت: کوچک ترین پیامدی که حضور دانشجویان در این فضای بین‌المللی داشته، این بوده است که حس خودباوری و اعتماد به نفس را به دانشجویان برمی‌گرداند. ارائه دستاوردها در کنار بهترین محققان خارجی و مقایسه مسیری که آنها طی کرده‌اند در سطوحی قابل عرضه است و این نکته نویدبخش این امر است که آینده سازان مملکت ما با توان بیشتری حرکت می‌کنند.

بحث شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از دیگر بخش های صحبت رئیس انجمن هسته ای ایران بود که در این باره هم تأکید کرد: بحث شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نوع فعالیت‌هایی که ما داشته‌ایم با سیاست‌های درها و نوآوری باز که در سازمان انرژی اتمی تعریف شده است، هماهنگ بوده است.

رئیس کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ادامه داد: نکته دیگر بحث تعهد جمهوری اسلامی و اشتراک‌گذاری دانش برای حل مسائل جهانی در حوزه محیط زیست است. ما سخاوتمندانه این آمادگی را داریم تا دانشی که با تلاش عمومی حاصل شده است را با جهان اشتراک بگذاریم. این موضوع بدون حمایت‌های ریاست‌ سازمان انرژی اتمی، مهندس اسلامی ممکن نبود و من به نمایندگی از جامعه هسته‌ای ایران از ایشان و نیز از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، بخاطر حمایت‌هایی که داشتند و قول استمراری که دادند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

*انرژی هسته‌ای اقتدار آفرین و ثروت ساز

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این مراسم گفت: محور اساسی پرچمداری برای پیشوایی فناوری‌های قدرت ساز و ثروت ساز مانند انرژی هسته‌ای است. ذخایر زیرزمینی در یک دوره‌ای، در عصر گذشته می‌توانستند قدرت ساز باشند اما امروز قدرت در این عناصر تعریف شده است.

محمد اسلامی در ابتدای صحبت های خود از نقش ویژه و بی بدیل رهبری در پیشرفت های علمی و فناوری کشورگفت و تأکید کرد که این پیشرفت ها بدون لطف، عنایت و دوراندیشی مقام معظم رهبری که حکیمانه، مستمر، پایدار و بدون توقف بر توسعه علمی و فناور کشور تأکید می‌کنند، امکان پذیر نبوده است. حمایت و عنایتی که «نعمتی بزرگ» برای ایران است.

اسلامی ادامه داد: تأکید ایشان بر حوزه‌های نوین، به ویژه فناوری هسته‌ای است و این حوزه‌ها برای کشور یک فرصت بی‌نظیر و برای جوانانی که به دنبال رشد هستند، فرصتی برای رشد و تعالی است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در ۲۱ خرداد ماه سال گذشته، مقام معظم رهبری فرمودند که صنعت هسته‌ای برای ایران آبرو است و در سطح بین‌المللی برای جمهوری اسلامی اعتبار بین المللی به همراه می‌آورد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه نگاه به علم، فناوری، نوآوری یک چرخه است که در آن قادر به تبدیل ایده به محصول هستید، گفت: شما وقتی ظرفیت و قدرت تبدیل ایده به محصول را داشته باشید، حتماً توانایی تأثیرگذاری در زندگی و مردم جامعه خود را خواهید داشت. با این نگاه شما قادر خواهید بود بنیان‌های اقتصاد ملی را به معنی واقعی کلمه مستحکم‌تر کرده و در ادامه زنجیره ارزش را بر پایه علم و دانش تقویت کرده و رونق دهید تا در ادامه شاهد به وجود آمدن اقتصاد دانش‌بنیان باشید.

اسلامی تأکید کرد: خروجی اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان جوشش، تلاش و فعالیت‌های علمی بدون توقف دانست که همواره در آن زایش فناوری وجود دارد و می‌توان آن را به سیستم و سامانه تبدیل کرد تا مردم شاهد ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی آن باشند.

معاون رئیس جمهور گفت: این مسیری است که مقام معظم رهبری به برکت خون شهدا و انقلاب روی آن تأکید داشته‌اند و سازمان انرژی اتمی ایران یکی از ثمرات این تفکر و راهبرد در عرصه ملی به حساب می‌آید.

اسلامی تأکید کرد: باید قدر این نگاه را دانست و تلاش‌های مربوط به آن را بی‌وقفه گسترش داد. دشمنان ما با مخالفت، مزاحمت، تحریم، ترور، عملیات خرابکاری صنعتی و دیگر موارد تلاش کردند تا ما به موفقیت نرسیم و این یک واقعیت است و فرضی نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه دشمنان با بستن مسیرهای درآمدی به دنبال تضعیف منافع مالی بودند اما با پیشرفت‌های به دست آمده، تمام برنامه‌های آنها با شکست مواجه شد، گفت: شعار آمریکایی به عنوان سردمداران نظام سلطه در جهان، پیشتازی برای پیشوایی است. شعاری که در سند راهبردی خودشان در بحث منافع و امنیت ملی هرساله روی آن تأکید دارند. موضوعی که جغرافیای خاصی نداشته و آن را برای کل جهان متصور هستند و این مسئله در اسناد منافع ملی آنها نیز قید شده است. برای دستیابی به این شعار در راستای اهداف منافع ملی خودشان دو عبارت را دنبال می کنند که با «دیپلماسی» یا «زور» این هدف باید تأمین شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه در دنیای امروز محور اساسی برای پرچمداری و پیشوایی، داشتن فناوری‌های قدرت‌ساز و ثروت‌ساز است، اضافه کرد: در دوره‌ای ذخایر زیرزمینی قدرت‌ساز بودند اما امروز قدرت در این عناصر معنا می‌گیرد و به همین دلیل است که بابت آن شاهد وقوع جنگ در جهان هستیم تا با همه ابزارها کاری کنند که رقیبی باقی نماند.

اسلامی اضافه کرد: این بخشی از حقایق جهان امروز است که با همه ابزارها از جمله تحریم به دنبال ضعیف کردن رقبا هستند و در کنار آن نظام بین‌الملل نیز تحت سلطه آنها است. اتفاقی که امروز استانداردهای دوگانه این نهادهای بین‌المللی در موضوعی چون حقوق بشر و انسانیت را در غزه شاهد هستیم. اینکه بیرحمانه غارت و قتل عام کرده و به هیچ زن، مرد و کودکی رحم نمی‌کنند. این گستاخی و حرکت بی شرمانه حتی صدای هم کیشان خودشان را نیز درآورده است. شما چندی پیش شاهد بودید که یهودی‌های مقیم آمریکا تظاهرات سنگینی داشتند و با ورود به کنگره و به روایت فیلم‌هایی که منتشر شد، آن را تسخیر کردند. در حالی که هم کیشان خودشان علیه آنها شدند اما شاهد این هستیم که آمریکا از این جنایت‌ها حمایت کرده و قطعنامه‌ها را وتو می‌کند.

 

تقدیم به روح پاک «مجید شهریاری»

در بخشی از مراسم اختتامیه بیانیه پایانی هم قرائت شد. بیانیه ای که در آن تأکید شده بود توفیق این رویداد مهم به روح شهید شهریاری تقدیم می شود.

در ادامه بخش هایی از این بیانیه را می خوانید: «در خاورمیانه، ایران همواره در خط مقدم پژوهش و نوآوری هسته‌ای و میزبان همایش‌های مرتبط بوده که حاکی از تعهد این کشور به تقویت همکاری‌ها و تبادل دانش در این زمینه حیاتی بوده است. مباحثات و گفت‌وگوهای علمی مطروحه در این گونه از همایش ها در شکل‌دهی آینده دانش هسته‌ای و کاربردهای آن در دنیا(خاورمیانه) مؤثر خواهد بود. این همایش، محفلی پیشرو برای محققان، دانشمندان، مهندسان، و کارشناسان صنعت فراهم نمود تا در آن به تبادل اطلاعات و نظرات در خصوص پیشرفت‌های اخیر، چالش‌های پیش‌رو و نوآوری‌های حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری هسته‌ای بپردازند. این همایش شاهد برنامه‌های متنوعی اعم از سخنرانی‌های کلیدی، نشست‌های عمومی و میزگرد‌ها بود و مقالات متعددی به صورت شفاهی و پوستری در طیف وسیعی از موضوعات ارائه شد: طراحی، بهره برداری و ایمنی رآکتورهای هسته ای، مدیریت چرخه سوخت هسته ای و دفع زباله، سپر هسته‌ای و حفاظت در برابر تشعشعات، مواد هسته ای و یکپارچگی ساختاری، فناوری های پیشرفته هسته ای و کاربردهای آنها، انرژی همجوشی و فیزیک پلاسما، سیاست هسته ای، مقررات و تلاش‌ برای منع اشاعه و پزشکی هسته ای و رادیوداروها…

 این رویداد فرصت بی‌نظیری برای شرکت کنندگان فراهم کرد تا در گفتگوهای میان‌رشته‌ای مشارکت داشته باشند، به اشتراک یافته های پژوهشی بپردازند و همکاری‌ها را با هدف تقویت نوآوری و پیشرفت در علم و فناوری هسته ای گسترش دهند. شرکت کنندگان از فرصت ارتباط با همتایان و پیشگامان صنعت، سیاست گذاران و دانشگاهیان بهره‌مند شدند… هدف از برگزاری این همایش تقویت ارتباطات، بهبود مشارکت و پیشرفت در مرزهای علم و فناوری هسته ای بود. لذا، توصیه می‌شود که این شتاب و تعهد ظهور یافته در برگزاری ICNST2024 در تعاملات آتی نیز پیگیری شود تا سرانجام منجر به گفت‌وگوهای چندجانبه‌ای گردد که برای گذار هسته‌ای پیش رو حیاتی است.

 ما به عنوان شرکت کنندگان، از مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم برای رونق بخشی به صنعت هسته ای و توجه به آینده شغلی دانشجویان، حداقل هر دو سال یک بار همایش بین المللی علوم و فناوری هسته ای برگزار شود…

در پایان، توفیق این رویداد مهم را به روح پاک استاد مجید شهریاری تقدیم می‌کنیم.»

 

پریا پارسادوست

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید