کد خبر:8953
پ
۶۲۹۱۳۳۵۳
یک کارشناس مسائل دینی:

پیامبر(ص) با عصبیت و جمود فکری مبارزه کرد

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به مبارزه دائمی پیامبر(ص) با جهل، خرافات و تعصب، گفت: ایشان در جامعه عرب جاهلی که به شدت درگیر خرافه بود به ترویج عقلانیت و دینداری با محوریت کتاب آسمانی و اهل‌بیت پرداختند. یک کارشناس مسائل دینی، با بیان اینکه پیامبر خاتم‌الانبیا و اشرف انبیا و پیامبران است، اظهار […]

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به مبارزه دائمی پیامبر(ص) با جهل، خرافات و تعصب، گفت: ایشان در جامعه عرب جاهلی که به شدت درگیر خرافه بود به ترویج عقلانیت و دینداری با محوریت کتاب آسمانی و اهل‌بیت پرداختند.

یک کارشناس مسائل دینی، با بیان اینکه پیامبر خاتم‌الانبیا و اشرف انبیا و پیامبران است، اظهار کرد: این مقام یک مقام بزرگی است که پیامبر در میان تمام انبیاء داشتند؛ به این معنا که ایشان بیشترین صفات حضرت حق را کسب کرده و بیشترین تقرب را به خداوند داشتند.

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند درگفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: پیامبر(ص) جلوه اسم اعظم خدا و از مصادیق عبارت “و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها” بودند. خداوند اسامی و صفاتی دارد که به ما امر شده خدا را با آنها بخوانیم و به این اسامی و صفات نزدیک شویم و رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) ایشان از مظاهر اسم اعظم خداوند هستند. به این معنا که بیشترین صفات حضرت حق را در بالاترین کیفیت کسب کردند.

بیرانوند افزود: یکی از دلایل انتخاب حضرت محمد(ص) برای بعثت این است که ایشان ظرفیتی بی‌نهایت دارند که در همین خصوص در قرآن آمده است: “الم نشرح لک صدرک”. انتخاب و برگزیده شدن پیامبر به این دلیل است که ایشان بیشترین تقرب را به خداوند داشتند. خداوند در قرآن می‌فرماید: “ثم دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی”. پیامبر، در معراج‌، به مقام سدره المنتهی رسیدند که هیچ یک از مخلوقات را به این مقام و جایگاه راه نیست، زیرا هیچ یک از مخلوقات به اندازه پیامبر(ص) تجلی اسماء و صفات خداوند نشدند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از اهداف دین و خلقت کسب صفات خدا است، خداوند انسان را خلق کرد تا او را به رحمت بی‌منتهای خود برساند و هیچ راهی برای کسب رحمت خدا و فیض الهی نیست مگر کسب صفات الهی در گذرگاه دنیا. دین، ارسال پیامبران و اوصیاء و ارسال کتب همه و همه باید یک هدف داشته باشند و برای همه اینها یک هدف واحد وجود دارد و آن کسب صفات خدا  است. لذا هدف از بعثت و مبعث هم‌، هم‌جهت و همسو و هماهنگ با هدف دین است‌.

او ادامه داد: کسب صفات خدا، یعنی کسب صفات اخلاقی و دوری از رذائل، معنای اخلاق است؛ لذا هدف از بعثت “تَخَلقوا باخلاق الله” یعنی تخلق به اخلاق خداوند است و در جمله معروف پیامبر (ص) هم که فرمودند “اِنی بُعِثتُ لِاُتَمِمَ مکارم الاخلاق” به همین موضوع اشاره شده است.

بیرانوند گفت: پیامبر اکرم(ص) از ابتدای بعثت برای طرح‌ریزی جامعه دینی با چند موضوع مبارزه کردند، اولین مبارزه ایشان با جهل بود و اولین آموزه‌های حضرت در جامعه جاهلی هم خواندن، فهمیدن، علم‌آموزی و مبارزه جدی با جهل و جهالت بود. پیامبر(ص) همچنین با تعصب مبارزه کردند، عصبیت و جمود فکری در حد اعلا در جامعه جاهلی حاکم بود و سالیان سال به دلایل واهی میان قبایل کدورت حاکم بود و باعث جنگ و خونریزی می‌شد یا دختران به دلایل بی ارزش کشته می‌شدند، پیامبر با این تعصبات بی‌ارزش مبارزه کردند و آن را از جامعه دینی زدودند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به سومین موضوع مبارزه پیامبر(ص) گفت: خرافه‌گرایی مسئله دیگر مورد مبارزه و مخالفت پیامبر(ص) بود، ایشان در جامعه عرب جاهلی که به شدت درگیر خرافه بود به ترویج عقلانیت، معنویت درست، عقلانی و دینداری با محوریت کتاب آسمانی و اهل‌بیت به‌عنوان راهنمایان مردم پرداختند و بر همین اساس یکی از وظایف اجتماعی همه مسلمانان هم امروز مبارزه با جلوه‌های خرافات در جامعه امروزی است که با عناوین پر زرق و برقی مثل عرفان‌های نوظهورِ دین انسانی با دین و مکتب پیامبر(ص) مبارزه می‌کنند.

بیرانوند تاکید کرد: پیامبر(ص) این موضوع را خیلی جدی مطرح کردند و در حدیث ثقلین به آن پرداختند که دین ما قرآن و اهل‌بیت(ع) به عنوان صاحبان تفسیر قرآن هستند و آنچه این عرفان‌های نوظهور، معنویت‌گراها و خرافات مدرن ترویج می‌کنند، مبارزه با مکتب پیامبر است، چون ترویج معنویت‌گرایی بدون اعتقاد، عقیده و دین باعث می‌شود که مردم از سرچشمه اصلی وحی و دین واقعی دور شوند.

او اضافه کرد: موضوع دیگری که پیامبر با آن مبارزه جدی کردند. مسئله نفاق و دورویی در جامعه بود و مهم‌ترین رسالت ایشان تبیین دین و ابلاغ موضوع ولایت بود؛ لذا جامعه نبوی باید در مسیر درستِ دینداری با جهل، تعصب، خرافات و نفاق مبارزه دائم داشته باشد و راهنمایان و متولیان امر در تبیین و تشریح هرچه صحیح‌تر دین صحیح اهتمام داشته باشند، چنانکه مقام معظم رهبری نیز یکی از ملزومات امروز را جهادِ تبیین می‌دانند.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید