کد خبر:5813
پ
۱۷۰۷۶۸۰۱۴

همایش بزرگداشت حکیم میرفندرسکی در اصفهان برگزار شد

همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه روز پنجشنبه در اصفهان برگزار شد. دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی در این همایش که در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی اصفهان برگزار شد، افزود: میرفندرسکی از جمله عالمان مکتب اصفهان بود که در رساله صناعیه خود به […]

همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه روز پنجشنبه در اصفهان برگزار شد.

دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی در این همایش که در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی اصفهان برگزار شد، افزود: میرفندرسکی از جمله عالمان مکتب اصفهان بود که در رساله صناعیه خود به صنعت و فقه پرداخته و نکات مهمی را بیان کرده است.

علی کرباسی زاده افزود: او علاوه بر اینکه با فقه و علوم نقلی آشنا بود، معتقد بود که عرفان راستین بصورت کامل از پشتوانه عقلانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه میرفندرسکی از فیلسوفان نسل نخست مکتب اصفهان بود که با آمدن شیخ بهایی و میردادماد سه ضلعی آنها تکمیل شد، ادامه داد: علمای بزرگی از جمله میرزای نایینی، حسین خوانساری، علامه سبزواری، میرمحمدتقی مشهدی، تبریزی، عُریضی و سایر علما از مهمترین شاگردان حکیم میرفندرسکی بودند.

کرباسی زاده خاطرنشان کرد: مدارس علمیه آن دوره مانند مدرسه خواجه مُلک واقع در جوار مسجد شیخ لطف الله، مدرسه مُلاعبدالله و مدرسه جعده کوچک و بزرگ بصورت کامل در دست شاگردان میرفندرسکی قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه با درگذشت میرداماد، حوزه فلسفه اصفهان بدست میرفندسکی افتاد، تصریح کرد: حکیم میرفندرسکی از مهمترین مُدرسان الهیات شفا و برخی از کتاب اشارات در اصفهان بود که تسلط کامل بر صنعت کیمیا داشت و در آن دوره در بین حکما و علمای اصفهان، افراد معدودی در باب کیمیا تسلط و فعالیت داشتند.

دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی اظهار داشت: تاکنون پنج مقاله بصورت کامل و بقیه بصورت چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شده است که بزودی پس از تکمیل منتشر خواهند شد.

کرباسی زاده بیان کرد: حوزه فلسه اصفهان از سال ۱۰۳۸ که میرفندرسکی به اصفهان بازگشت، بطور کامل در تسلط او قرار داشت و افزون بر ادامه سنت تدریس متون فلسفی در اصفهان، توجه خاصی به فرهنگ و مذهب هندوستان نیز داشت.

وی افزود: میرفندرسکی از عالمان مکتب اصفهان بود که اعتقاد داشت عرفان به معنای راستین عرفانیست که از پشتوانه کامل عقلانی برخوردار است و در رساله صنعت خود بر با تفسیر آیه (غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضّالِّینَ) بخوبی به این نکته پرداخته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: حکیم میرفندرسکی که از وی بعنوان استاد ابوریحان ثانی نام برده می‌شود، از ادامه دهندگان روش و سنت ابوریحان بیرونی است.

علی تمنایی افزود: این حکیم و فیلسوف برجسته در حوزه فلسفه و فرهنگ‌شناسی تبحر داشت و زبان‌شناس، شاعر و ادیب مشهور عهد صفوی بود که میراث و مکتب فکری ابوریحان را ادامه داد و آثارش در بسیاری از مراکز آموزش عالی داخلی و خارج کشور همچنان مورد بحث و بررسی است.

وی با بیان اینکه همایش میرفندرسکی نخستین برنامه از سه برنامه‌ مصوب انجمن مفاخر استان اصفهان است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های مصوب هیات امنای انجمن آثار و مفاخر استان تا افق ۱۴۰۴ در اصفهان بعنوان پایتخت علم و تمدن، سه برنامه اجرا خواهد شد که این همایش نیز در همین راستاست.

همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با هماهنگی اعضای هیات علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با حضور اندیشمندان علمی و فرهنگی حوزه و دانشگاه و بزرگان اندیشه و حکمت اسلامی در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی اصفهان برگزار شد.

این همایش که با قرایت پیام‌های مراجع عالیقدر آیت الله حاج شیخ حسین مظاهری و آیت الله حاج شیخ عبدالله جوادی آملی در باره شخصیت حکیم میرفندرسکی همراه بود، با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، دانشگاه اصفهان، حوزه علمیه استان و خانه حکمت برگزار شد.

میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی، حکیم و دانشمند دوره صفوی است.

این فیلسوف و حکیم، مقدمات علوم را در استرآباد گرگان فراگرفت و سپس برای تحصیل به قزوین و اصفهان آمد و نزد علامه چلبی بیک تبریزی که از شاگردان افضل‌الدین محمد ترکه اصفهانی بود، به تحصیل فلسفه و علوم دیگر پرداخت.

وی در اصفهان شفا را تدریس می‌کرد و کسانی مانند آقا حسین خوانساری، ملّا رجبعلی تبریزی و ملاصدرا از شاگردان او بودند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید