کد خبر:4043
پ
N82142442-70852108
معاون زیست طبیعی محیط زیست استان اصفهان:

منتظر وفای به عهد وزارت نیرو برای تامین حقابه زاینده رود هستیم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت : معاون وزیر نیرو و رییس حوضه آبریز زاینده رود برای رهاسازی حقابه زاینده رود در سال آبی جدید قول مساعد داده اند؛ اینبارمنتظرِ وفای به عهد آنها هستیم. حسین اکبری روز سه شنبه افزود: در جلساتی که در باره […]

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت : معاون وزیر نیرو و رییس حوضه آبریز زاینده رود برای رهاسازی حقابه زاینده رود در سال آبی جدید قول مساعد داده اند؛ اینبارمنتظرِ وفای به عهد آنها هستیم.

حسین اکبری روز سه شنبه افزود: در جلساتی که در باره مسائل زاینده رود و تالاب گاوخونی داشتیم، وزارت نیرو قول‌های مساعدی برای سالِ آبیِ ۱۴۰۳- ۱۴۰۲داده است که امیدواریم عملیاتی شود، چرا که هم ذخیره سد زاینده رود در زمان حاضر مناسب است و سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که پاییز امسال بارندگی‌ها زودتر شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی، امسال نسبت به یک دهه گذشته که پاییزهای بسیار کم بارش و خشکی داشتیم، شرایط بارندگی مساعدتری خواهیم داشت؛ از سویی ذخیره سد و پشتوانه ای که از سال گذشته به سببِ بارش‌های بسیار خوب و فراتر از حد نرمال برای سرشاخه های زاینده رود داشتیم، امسال منتظریم که قولِ وزارت نیرو تحقق پیدا کند و یک حقابه متناسب و موثری در پاییز و زمستان برای زاینده رود و تالاب گاوخونی رهاسازی شود.

اکبری تاکید کرد: امیدواریم اتفاقات خوبی هم به لحاظ عوامل طبیعی و هم به لحاظ عوامل انسانی رقم بخورد تا استمرار و پایداری جریانِ زاینده رود را از سد تا پایاب داشته باشیم.

وی افزود: فارغ از شرایط بارش‌ها، باید گفت استمرار جریانِ زاینده رود ممکن نیست جز اینکه بارگذاریِ آبیِ جدید در حوزه زاینده رود نداشته باشیم، چرا که این حوضه دیگر طاقتِ بارگذاری را ندارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در برداشت‌های غیرمجاز و در تعدیلِ برداشت‌های مجاز هم باید بازنگری شود و در دستور کارِ شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو قرار بگیرد.

وی ادامه داد: لازم است در بندهای انحرافی که در طولِ این مسیر، از سرشاخه‌ها و از بالادستِ سد زاینده رود تا پایین دست در هر دو استان وجود دارد، پایش‌های منظمی انجام شود و با برداشت غیر مجازِ آب در طول حوضه و مسیرِ زاینده رود برخورد شود.

اکبری خاطرنشان کرد: پاسخ شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو در جلسات مختلف این است که آب زاینده رود به تالاب گاوخونی نمی رسد، زیرا برداشت‌های غیرمجاز انجام می شود.

معاون زیست طبیعی محیط زیست استان اصفهان افزود: پاسخ ما این است که وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آب را به شکلِ موثر رهاسازی و یکبار این کار را امتحان کند، نه اینکه آب برای کشاورزی تا “سد رودشتین ” در شرق اصفهان بیاید اما سد به روی تالاب بسته باشد! مشخص است که با این شیوه آبی به تالابِ گاوخونی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه وقتی آب در احجام مشخص و موثر رهاسازی شود، کشاورزان هم همراهی می کنند، ادامه داد: معتقدیم اگر یک برنامه منظم در توزیع عادلانه وجود داشته باشد و آب هم برای کشاورزان و هم برای محیط زیست و هم برای شرب به صورت عدالت محور رهاسازی شود و از سویی جدول منابع و مصارف هم با مشورت جمعی ذینفعان تهیه و محقق شود، این هم‌افزایی و هماهنگی وجود دارد.

اکبری گفت: کشاورزانِ هم از پایداری جریان زاینده رود و تالاب گاوخونی حمایت کامل می‌کنند چون می‌دانند تغذیه سفره‌های آب ِزیرزمینی به هم به نفع آنها و هم به نفع پایداری حیات در فلات مرکزی و محیط زیست است.

وی تاکید کرد: شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو نباید این موضوع را بهانه ای قرار بدهد و هیچ حقابه ای برای تالاب گاوخونی رهاسازی نکند؛ اگر میزان رهاسازی آب برای کشاورزان شرق و غربِ اصفهان و همچنین میزان رهاسازی آب به عنوان بخشی از حقابه تالاب گاوخونی مشخص باشد و عملیاتی شود، همه حمایت می‌کنند که آب به تالابِ گاوخونی هم برسد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در فلات مرکزی ایران به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که به عنوان صد و هجدهمین اثرِ میراث طبیعی ایران ثبت ملی شده ، سال‌ها منشاء آبادی و آبادانی در اصفهان و فلات مرکزی ایران بوده است اما در سال‌های اخیر به‌دلایل متعدد از جمله کاهش منابع آبی، خشکسالی، برداشت های بی رویه و البته سوء مدیریتی ها بطور زمان‌بندی شده و البته بیشتر برای آبیاری زمین های کشاورزان شرق و غرب اصفهان جریان می یابد. جریان های موقت زاینده رود مورد انتقاد است و کنشگران و کارشناسان محیط زیست جریان دائمی آن را مطالبه می‌کنند.

کارشناسان در سال‌های گذشته نسبت به خشکی زاینده رود در اثر بارگذاری های خارج از توان آن هشدار داده بودند. هشداری که پیرو آن کنشگران محیط زیست، در ۱۸ مهرماه ۱۳۸۲ یک صدا و در کرانه‌ زاینده‌رود، جریان دائمی این رود را مطالبه کردند؛ روزی که در روزشمارِ مناسبت‌های زیستی محیطی اصفهان به روزِ “نکوداشت زاینده رود” شهره و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید