کد خبر:9518
پ
۱۷۰۹۴۴۵۰۱

ملاحظات طرح توسعه اصفهان در خارج از حریم شهری

تکلیف قانونی و اجرایی اراضی خارج از حریم شهر اصفهان با عملیاتی شدن طرح «توسعه شهری» این دیار مشخص شد.  اصفهان حدود ۱.۵ برابر مساحتش، حریم شهری دارد که پیش از این، تکلیف اراضی خارج از پهنه‌بندی حریم آن مشخص اما تکلیف اجرایی آن نامشخص بود که اخیرا در پرتو اجرای طرح «توسعه شهری»، تکلیف […]

تکلیف قانونی و اجرایی اراضی خارج از حریم شهر اصفهان با عملیاتی شدن طرح «توسعه شهری» این دیار مشخص شد.

 اصفهان حدود ۱.۵ برابر مساحتش، حریم شهری دارد که پیش از این، تکلیف اراضی خارج از پهنه‌بندی حریم آن مشخص اما تکلیف اجرایی آن نامشخص بود که اخیرا در پرتو اجرای طرح «توسعه شهری»، تکلیف قانونی اراضی واقع در بیرون قلمروی شهری نیز محرز شد.

سال‌ها اراضی حریم قانونی شهر اصفهان بعنوان اراضی غیرقابل استفاده و غیرقابل بارگذاری خدماتی شمرده می‌شد و در این راستا سند پهنه‌بندی حریم شهری تهیه و ابلاغ شد که از مزایای آن تعیین تکلیف اراضی واقع در بیرون قلمروی شهری این دیار است.

این سند برای شهرداری و مالکان اراضی در اصفهان بعنوان حکم تعیین تکلیف است، زیرا نحوه بارگذاری اراضی در آن کاملا مشخص شده است.

کاربری‌هایی مشخص شده در سند پهنه‌بندی حریم شهری شامل موارد غیرمسکونی است و مستند به آن می‌توان کاربری‌هایی مانند مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، مجتمع خدمات خودرویی، خدمات رفاهی و اجتماعی مانند پارک‌های علم-فناوری، آزمایشگاه‌ها و مجموعه خدمات فراغتی مانند باغات تفریحی، مجموعه‌های ورزشی، مجموعه‌های گردشگری، هتل‌های بین‌المللی، سردخانه، بیمارستان، باغ تالار، باغ رستوران و کمپینگ‌ها را در محدوده حریم قانونی شهر به کار بست.

در حال حاضر طرح‌های عمرانی شهر از طریق معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و طی فرایندی که اخیرا مراحل قانونی‌اش طی شده است؛ اجرا می‌شود.

مدیرکل طرح های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در باره این ملاحظات گفت: اصفهان حدود ۱.۵ برابر مساحت محدوده شهر اصفهان حریم دارد که بتازگی برای اجرای طرح‌های توسعه شهری آن مصوبات قانونی و اجرایی صادر شده است.

افشین وزیری روز دوشنبه افزود: در حال حاضر تمام طرح و برنامه‌های معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان سیر قانونی اخذ مصوبات از مراجع ذیصلاح را گذرانده و طرح‌های توسعه شهری در چهار دسته اطلاعات مرتبط با اراضی و پهنه‌ای شهر تدوین شده است.

وی یادآور شد: بطور متعارف سه تا پنج برابر مساحت محدوده هر شهر، قلمروی حریم آن محسوب می‌شود که در اصفهان مقدار این تناسب کمتر و در واقع حدود یک و نیم برابر مساحت محدوده این شهر، مساحت حریم آن است.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بطور اصولی اراضی واقع در محدوده دارای کاربری است اما برای ارائه خدمات شهری مثلا صدور پروانه در اراضی خارج از محدوده، اراضی آن باید تعیین کاربری شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس در شهرداری اصفهان سند پهنه‌بندی در قالب طرح جامع تهیه شده است که حریم شهر به تعدادی پهنه و زیرپهنه تقسیم شده است.

وزیری گفت: در هر زیر پهنه‌ یکسری فعالیت‌های قابل استقرار تشخیص داده شده است که خدمات آنها مصوب نیست و در صورت درخواست متقاضی با پیشنهاد مشاور طرح باید مراحل قانونی آن طی شود.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بر همین اساس اگر متقاضی مدارک لازم را در این زمینه ارائه دهد با مشاوره‌هایی که شهرداری در خصوص نوع درخواست به مالک می‌دهد، تقاضای او پس از استعلام‌ لازم از دستگاه‌های ذیربط،ابتدا در کارگروه زیربنایی و سپس در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان مطرح می‌شود و پس از تصویب درخواست در این شورا، با ابلاغ مصوبه آن به شهرداری، عملاً تعیین کاربری در حریم شهر نیز رُخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کل طرح‌های توسعه شهری این معاونت در قالب مسائل و درخواست‌ها، طرح موضوع و پیگیری و کل مقیاس ورود به موارد در سه دسته اصلی طرح‌های جامع، تفصیلی و طرح‌های پروژه‌ای(موضوعی-موضعی) قرار می‌گیرد اما اطلاعات مرتبط با اراضی و پهنه‌ای که شهر در آن مستقر است، مشتمل بر نقشه‌های کاربری اراضی، شبکه معابر، نظام ارتفاعی و دفترچه ضوابط و مقررات ساختمانی و شهرسازی شهروندان موجود است.

وزیر بیان کرد: بیشتر طرح و برنامه‌های اداره کل طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در سیستم شهرسازی الکترونیکی(سامانه سرا) دایر است و شهروندان می‌توانند با دسترسی ایجاد شده در سیستم، اطلاعات مورد نیاز ملک خود را مشاهده و دریافت کنند.

 

 

بطورکلی در ساده‌ترین تعریف، محدوده شهر را می‌توان آخرین نقطه‌ای هر دیار دانست که شهرداری به آن خدمات ارائه می‌دهد و بعد از آن حریم شهر آغاز می‌شود.

حریم معادل مفهوم کمربند سبز(Green GBelt) است؛ گستره‌ای پیرامون شهر که حفاظت از طبیعت آن اصل محسوب می‌شود و جلوگیری از تبدیل شدن کاربری اراضی طبیعی واقع در آن به سایر کاربری‌ها ضروریست؛ مگر کاربری‌هایی که با رسالت حفاظت از طبیعت منافات ندارد و چه بسا موجب تقویت آن هم بشود.

شهر اصفهان حدود۳۴ هزار هکتار حریم و حدود ۲۱ هزار هکتار محدوده دارد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید