کد خبر:3431
پ
۱۷۰۶۲۲۷۷۸

عملیات مقابله با عوامل بیماری “سالک” در ۸۴ کانون استان اصفهان اجرا شد

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای عملیات مقابله با عوامل و مخازن بیماری پوستی “سالَک” در حدود ۸۴ کانون سالک‌خیز این استان در نیمه نخست امسال خبر داد. رضا فدایی روز یکشنبه افزود: در پانزدهمین سال متوالی، عملیات مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک در شهرستان […]

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای عملیات مقابله با عوامل و مخازن بیماری پوستی “سالَک” در حدود ۸۴ کانون سالک‌خیز این استان در نیمه نخست امسال خبر داد.

رضا فدایی روز یکشنبه افزود: در پانزدهمین سال متوالی، عملیات مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک در شهرستان های سالک خیز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل اصفهان، جرقویه، هرند، کوهپایه، ورزنه، نطنز، اردستان، شاهین شهر و میمه و برخوار اجرا شد.

وی با بیان اینکه این طرح از اسفند پارسال با اجرای یک مرحله مقابله با مخزن بیماری یعنی موش آغاز شد، اظهار داشت: در نیمه نخست امسال نیز چهار مرحله مقابله با مخزن بیماری و همچنین برنامه های سمپاشی و مه‌پاشی بمنظور مقابله با پشه های ناقل سالک اجرا شد.

فدایی با اشاره به اینکه برنامه مقابله با مخزن بیماری سالک یعنی موش در شعاع یکهزار متری مناطق مسکونی اجرا شد، اضافه کرد: عملیات مقابله با ناقلان بیماری سالک یعنی پشه نیز در نقاط منتخب اجرا شد و هنوز اجرای برخی از آنها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک، هر سال برنامه هایی برای آموزش مردم بمنظور مراقبت در برابر گزش پشه و پیشگیری از مبتلا شدن به سالک نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مراکز بهداشت اجرا می شود.

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان به تعامل و همکاری با شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری های مناطق سالک‌خیز برای اجرای عملیات مقابله با عوامل بیماری سالک نیز اشاره و تصریح کرد: لازم است که برای جمع آوری و پاکسازی کانون های تجمع زباله و نخاله ساختمانی اقدام شود تا به منشاء مشکلات در این زمینه تبدیل نشوند.

فدایی گفت: در نیمه دوم سال مسائل تشخیص سالک و درمان بیماران مبتلا به آن در اولویت قرار می گیرد و انجام مراحل تشخیص و درمان این بیماری در مراکز بهداشت بطور رایگان انجام می شود.

وی با اشاره به آموزش پزشکان و کارکنان آزمایشگاه های طبی در این زمینه، افزود: از مردم ساکن در کانون های سالک‌خیز و همچنین افرادی که به این مناطق سفر کرده اند می خواهیم که در صورتیکه ضایعه پوستی جوش یا زخمی مشاهده کردند که پس از ۲ هفته خود به خود برطرف نشد به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا از آن نمونه گیری شود.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه برای اجرای عملیات مقابله با عوامل بیماری سالک در استان اصفهان پیش بینی شد، تصریح کرد: هزینه های اجرای این برنامه از منابع داخلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تامین شده و تاکنون کمکی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.

اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است، زمان اوج ابتلا به این بیماری از اواخر شهریور تا آبان است و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۸۷ تا کنون چندین برنامه را برای کنترل سالک اجرا کرده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان (جز کاشان و آران و بیدگل) با بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید