کد خبر:3162
پ
Untitled

طرح‌های رو به پیشرفت تصفیه‌خانه‌ای در اصفهان، تامین آب شرب در تنگنای خشکسالی

تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب در حال احداث در سه شهرستان استان اصفهان در مجموع و به طور میانگین افزون بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و هنگام بهره برداری بهبود در تامین آب پایدار و بهداشتی و جمع آوری و تصفیه هر چه بهتر فاضلاب در این مناطق را سبب می‌شوند. رفع نیاز آبی […]

تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب در حال احداث در سه شهرستان استان اصفهان در مجموع و به طور میانگین افزون بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و هنگام بهره برداری بهبود در تامین آب پایدار و بهداشتی و جمع آوری و تصفیه هر چه بهتر فاضلاب در این مناطق را سبب می‌شوند.

رفع نیاز آبی و تامین پایدار آب برای شهرها و روستاها در زمره اولویت‌های طرح‌های عمرانی و صنعتی کشور بوده است، از سوی دیگر جمع آوری و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی از جمله ضروریات به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب الزام حیاتی کشور برای پایداری محیط زیست است، زیرا رهاسازی پساب می‌تواند به آلوده شدن منابع آب زیرزمینی منجر شود، بنابراین باید برای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب برنامه‌ریزی دقیق و مدون داشته باشیم.

بر اساس آمار موجود ۱۶۹ تصفیه‌خانه آب در کشور در بخش شهری و ۱۵۷ فقره در بخش روستایی وجود دارد، همچنین ۸۶.۶ درصد جمعیت روستایی کشور زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند و روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب تامین می‌شود.

 

افزایش شبکه فاضلاب در روستاها نیاز کشور

از طرف دیگر ۵۴.۴ درصد جمعیت شهری کشور شبکه فاضلاب دارند، اما در بخش روستایی تنها ۵۸ دهم درصد جمعیت از این امکان بهره مند هستند که باید برای ارتقای آن پروژه‌های بیشتر و فراگیرتری تعریف و اجرا کرد.

به گفته مسوولان وزارت نیرو، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۸ پروژه در ۲ بخش تامین آب و تصفیه آب با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۷ لیتر بر ثانیه و با اعتباری معادل ۸۶۰ هزار میلیارد ریال اجرایی شده است.

در دولت سیزدهم ۲۳ تصفیه‌خانه فاضلاب بهره برداری می‌شود، این طرح‌ها سه میلیون و ۲۸۷ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی را پوشش می‌دهد و جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب را به ۴۰ میلیون نفر خواهد رساند.

به غیر از این تعداد، ۱۲ پروژه دیگر با ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که با افتتاح آنها حدود ۱۸۳ هزار متر مکعب به ظرفیت تولید پساب کشور اضافه خواهد شد، همچنین امسال ۱۱ پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب به بهره‌برداری می‌رسد که ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار نفر با ظرفیت پنج هزار و ۲۰ لیتر بر ثانیه تامین آب می‌کند.

در استان اصفهان با توجه به گستردگی شهرستان‌ها و بارش‌های کم وضعیت فعالیت سخت‌تر و تامین آب با دشواری و تصفیه فاضلاب برای استفاده با حساسیت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

 

فعالیت ۳۵ تصفیه خانه آب و فاضلاب در استان اصفهان

استان اصفهان دارای چهار تصفیه خانه آب و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب است و یک تصفیه خانه آب در شهرستان خوانسار و ۲ تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان چادگان و تیران و کرون در دست اجرا ست.

شهرستان ۳۵ هزار نفری خوانسار در ۱۶۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد و مطالعات طرح آبرسانی به آن در سال ۱۳۸۶ انجام شد و در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تصویب رسید.

قرارداد جدید تصفیه خانه آب آشامیدنی این شهرستان با مبلغی بالغ بر ۱۶۴ میلیارد تومان منعقد و اجرای عملیات طرح تکمیل سازه و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی آن از تیر ماه سال جاری آغاز شده است.
مدت زمان اجرای این پروژه ۲ سال اعلام شده و پیشرفت فیزیکی کلی پروژه در تاسیسات تصفیه آب، شامل آبگیر، تصفیه خانه متعارف و اضطراری هم اینک حدود ۵۳ درصد است. طبق گقته مسوولان محقق نشدن اعتبارات در سه سال گذشته دلیل کندی پیشرفت این پروژه بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان، تصفیه خانه خوانسار از نوع متعارف است که با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه، آب آشامیدنی پایدار دو شهر و ۲۱ روستای شهرستان را تامین خواهد خواهد کرد.

حسین اکبریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح تاکنون بالغ بر ۳۴ کیلومتر خطوط انتقال چدنی و فولادی، ۲ ایستگاه پمپاژ و یک آبگیر اجرا شده است و تصفیه خانه مرحله اضطراری شامل ۲ واحد فیلتر شنی تحت فشار به ظرفیت ۸۰ لیتر بر ثانیه در سال ۹۵ افتتاح شد.

وی ادامه داد: اکنون مرحله اضطراری آن با ظرفیت ۸۰ لیتر بر ثانیه در مدار بهره برداری قرار دارد و مابقی نیاز شهر که حدود ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است توسط منابع محلی تامین می‌شود.

 

پیشرفت ۷۵ درصدی تصفیه خانه فاضلاب چادگان

شهرستان کوهستانی و سردسیر چادگان با حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و تصفیه خانه فاضلاب با سامانه «لجن فعال» و تصفیه «تکمیلی فیلتر» یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های تصفیه فاضلاب با ظرفیت ۲ هزار و ۳۳۰ متر مکعب در شبانه روز با ۲ بخش (مدول) عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان نیز در این ارتباط گفت: تاکنون ۳۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده، ساخت ۲ ایستگاه پمپاژ و اجرای حدود ۲۵ کیلومتر شبکه در این پروژه باقی مانده و کل طرح شامل تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و شبکه بالغ بر ۵۶ درصد پیشرفت داشته است.

اکبریان خاطرنشان کرد: تصفیه خانه به تنهایی ۷۵ درصد پیشرفت دارد و در صورت تحقق اعتبارات تخصیص یافته بخش اول آن امسال به بهره برداری خواهد رسید.

 

ظرفیت ۲۱۰۰ متر مکعبی تصفیه خانه فاضلاب شهرستان تیران

شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، تصفیه خانه فاضلاب آن در قالب قرارداد بیع متقابل و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ متر مکعب خواهد بود. این تصفیه خانه شامل خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول ۹۴ کیلومتر است که تاکنون ۶۸ کیلومتر آن اجرا شده و هدف از اجرای آن جمع آوری، انتقال و تصفیه بهداشتی فاضلاب ۲۸ هزار نفر از جمعیت شهر تیران و روستاهای کوهان، عزیزآباد و نهضت آباد (نجف آباد) در این خطه است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید