کد خبر:3721
پ
۱۸۳۴۸۴۰۶_۱۳۸

شیوع ۷.۵ درصدی سکته قلبی بین بزرگسالان اصفهانی

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان اصفهان ۷.۵ درصد است.   مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان این استان حدود ۷.۵ درصد و از میانگین کشوری نزدیک […]

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان اصفهان ۷.۵ درصد است.

 

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان این استان حدود ۷.۵ درصد و از میانگین کشوری نزدیک به یک درصد بالاتر است.

رامش حسین‌خانی با بیان اینکه حدود ۳۷ درصد از مرگ و میر‌ها در استان اصفهان به سبب بیماری‌های قلبی عروقی است، افزود: ۸۰ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی به‌دلیل سکته است.
او با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در مردان یک و نیم برابر زنان است، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، کمتر مراجعه کردن مردان به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام مراقبت‌ها در مقایسه با زنان است.
حسین خانی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ و قبل از همه گیری بیماری کووید-۱۹ حدود ۴۱ درصد از مرگ و میر‌ها در استان اصفهان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بود و در صدر جدول عوامل فوت قرار داشت، خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا، میزان مرگ و میر‌های ناشی از کووید-۱۹ در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش یافت و سهم بیماری‌های قلبی عروقی به حدود ۳۰ درصد رسید، اما این به معنی کاهش بیماری‌های قلبی عروقی نبود بلکه سهم کرونا در مرگ و میر بیشتر شد.
او تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که در دوران کرونا به‌دلیل کووید-۱۹ فوت کردند به بیماری‌هایی مانند قلبی عروقی، دیابت و سرطان مبتلا بودند، اما دلیل فوت آنها، کرونا ثبت می‌شد.
حسین خانی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، گفت: این عوامل به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شوند که درباره دسته اول که شامل سن، سابقه ژنتیکی و جنسیت است، نمی‌توان مداخله‌ای انجام داد.
او توضیح داد: هرچه سن افراد بالاتر رود احتمال اینکه دچار سکته شوند بیشتر است، همچنین این موضوع به جنسیت مربوط است و در مردان مقداری بیشتر از زنان است، اما وقتی زنان به سن یائسگی می‌رسند نسبت آن‌ها باهم برابر می‌شود.
حسین‌خانی درباره عوامل دسته دوم که موسوم به ” رفتاری” هستند، گفت: اگر این عوامل کنترل شوند تا ۸۰ درصد می‌توان احتمال بروز سکته قلبی را کاهش داد.
مصرف نمک در اصفهان ۲ برابر استاندارد جهانی است
وی یکی از این عوامل را رژیم غذایی و مصرف نمک و چربی دانست و افزود: استاندارد میزان مصرف نمک پنج گرم در روز است، اما این شاخص در استان اصفهان ۲ برابر استاندارد جهانی است.
وی با بیان اینکه برخی از مواد غذایی مانند انواع سُس و کنسرو‌ها نمک زیادی دارند و بهتر است کمتر مصرف شوند، تاکید کرد: لازم است صنایع مواد غذایی در این زمینه اصلاح شده و میزان نمک موجود در تولیدات آن‌ها کاهش یابد.
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه مردم نباید از روغن‌های جامد استفاده کنند، زیرا میزان چربی بدن را به شدت افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بهترین روغن برای مصرف، زیتون، کلزا، آفتابگردان و ذرت است.
حسین‌خانی با بیان اینکه مصرف انواع سبزی و میوه نیز برای قلب مفید است، تصریح کرد: میوه را نباید به یک باره خورد بلکه بهتر است در طول روز آن را مصرف کرد.
وی یکی دیگر از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی را کم تحرکی دانست و گفت: بر اساس استاندارد‌های جهانی افراد بزرگسال باید در هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و افراد زیر ۱۸ سال روزی یک ساعت بازی و فعالیت بدنی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه ۲ ساعت ورزش در طول هفته برای دانش آموزان بسیار کم است، افزود: لازم است آموزش و پرورش تدابیر بیشتری را برای افزایش تحرک دانش آموزان اتخاذ کند.
افزایش چاقی در بین نوجوانان، بسیار خطرناک است
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان افزایش یافته است، تاکید کرد: این موضوع بسیار خطرناک است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و سرطان را افزایش می‌دهد.
به گفته وی، حدود ۶۰ درصد از افراد بزرگسال و ۲۰ درصد از افراد زیر ۱۸ سال در استان اصفهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
حسین خانی دیگر عوامل خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را استعمال دخانیات و قلیان و اضطراب عنوان و اضافه کرد: مردم باید بیاموزند که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند.
او  به سهم آلودگی هوا در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی اشاره و خاطرنشان کرد: حدود یک چهارم از سکته‌ها و بیماری‌های قلبی به گردن آلودگی هواست.
حسین خانی با بیان اینکه فشار خون، دیابت و چربی خون نیز از عوامل خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، به مردم توصیه کرد تا به مراکز بهداشت مراجعه کنند و هر سال غربالگری آن‌ها در زمینه قند، چربی و فشار خون انجام شود.
امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان (جز کاشان و آران و بیدگل) با بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

 

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید