کد خبر:6479
پ
۱۷۰۸۰۵۹۳۶

شبکه های ارتباطی تاثیر بسزایی در تغییر ذائقه اجتماعی جوانان دارند

یک جامعه شناس در اصفهان گفت: وسایل ارتباط جمعی در پی پیشرفت تکنولوژی تاثیر بسزایی در تغییر ذائقه اجتماعی جوانان و نوجوانان از زوایای مختلف شامل نوع پوشش تا آداب و معاشرت دارد. فخری رضایی روز چهارشنبه افزود: جوانان امروز به دنبال الگوهای جدید می گردند و این در حالیست که در گذشته به دلیل […]

یک جامعه شناس در اصفهان گفت: وسایل ارتباط جمعی در پی پیشرفت تکنولوژی تاثیر بسزایی در تغییر ذائقه اجتماعی جوانان و نوجوانان از زوایای مختلف شامل نوع پوشش تا آداب و معاشرت دارد.

فخری رضایی روز چهارشنبه افزود: جوانان امروز به دنبال الگوهای جدید می گردند و این در حالیست که در گذشته به دلیل کمرنگ بودن وسایل ارتباط جمعی، همه افراد در شرایط فرهنگی خاص خودشان زندگی می‌کردند.
وی اظهار داشت: ولی امروزه به دلیل وجود شبکه‌های ارتباطی و همچنین فضای مجازی شرایط بطور کامل تغییر کرده و همین باعث شده است تا فاصله ۲ نسل جدید و قدیم روز به روز عمیق‌تر شود.
به گفته این جامعه شناس، رسانه‌های گروهی به کمک تبلیغات و مُدهای جدید نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در این پیوند تولیدکنندگان به سرعت از طریق رسانه‌ها، نیازهای کاذبی را جایگزین نیازهای اساسی افراد می‌کنند که از جمله آن می توان به
مُدگرایی و تبعات آن بر نسل جوان جامعه اشاره کرد.
این پژوهشگر اجتماعی افزود: در این‌ میان مدگرایی افراطی می‌تواند باعث از بین رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصمیم‌گیری در افراد شده و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی و جوانی، نوگرایی و تمایل به تجدد است گفت: جوانان بنا به میل ذاتی خود، تنوع طلب و خواهان تغییر و تحول هستند که این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است که به شکل‌های مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش آنان دیده می‌شود.
رضایی تصریح کرد: نباید با نسل جوان مقابله و تندخویی کرد بلکه باید به آن‌ها آزادی‌های معقول را به عنوان یک حق اجتماعی داد و زمینه مناسب برای انتخابی درست برایشان فراهم کرد.

به گفته این جامعه شناس، افزایش و تعدد گزینه های انتخابی و پرهیز از ایجاد الگوهای انحصاری و معدود به عنوان الگوهای مصرف و بی توجهی به تفاوت‌های شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی تنها نتیجه‌ای عکس در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: از آنجا که شیوه تربیت فرزندان در خانواده ارتباط مستقیمی با چگونگی مقابله با آسیب های اجتماعی دارد و این آسیب بطور عمده در بین جوانان دیده می‌شود، ارتباط تنگاتنگ میان والدین، جوانان و مربیان آن ها می‌تواند تلاطم بحران شخصیت در این سنین را کاهش دهد.
رضایی، اهتمام بر آگاهسازی جامعه و خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغی توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی شامل سینما و تلویزیون و سایر رسانه های گروهی را در پیشگیری از گرایش به ذائقه غلط اجتماعی ‌و خودنمایی غیر معقول جوانان موثر دانست.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید