کد خبر:7720
پ

دانشگاه علم و صنعت عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان را بررسی می‌کند

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: طرح عبور مترو از جوار مسجد جامع عتیق توسط دانشگاه علم و صنعت در حال بررسی است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: عبور مترو از جوار «مسجد جامع عتیق»، مشاور مطالعاتی دارد و این موضوع توسط «دانشگاه علم و صنعت» در حال بررسی است. سید محسن واعظی فر […]

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: طرح عبور مترو از جوار مسجد جامع عتیق توسط دانشگاه علم و صنعت در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: عبور مترو از جوار «مسجد جامع عتیق»، مشاور مطالعاتی دارد و این موضوع توسط «دانشگاه علم و صنعت» در حال بررسی است.
سید محسن واعظی فر افزود: دانشگاه علم و صنعت تهران که دانشگاهی مرجع و معتمد میراث فرهنگی است به عنوان مشاور مطالعاتی طرح عبور مترو از جوار «مسجد جامع عتیق» انتخاب شد و آن‌ها پس از ابلاغ قرارداد، کار مطالعات و بررسی را شروع کرده اند.
او با اشاره به ارسال برخی گزارشات اولیه از سوی مشاور ادامه داد: این مطالعات از چندین سالِ قبل شروع شده بود، اما امسال با عقدِ قرار داد، مطالعات و بررسی‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی و شرح خدمات مشاور به طور تخصصی‌تر و عمیق‌تر توسط دانشگاه علم و صنعت پیش می‌رود.
واعظی فر یادآور شد: انتخاب مشاور یک فرایند طولانی بود تا کار مطالعات را به مشاوری بسپاریم که تخصص، توان و سابقه اجرای چنین مطالعاتی را داشته باشد.
او با اشاره به برگزاری جلسات منسجم بین میراث فرهنگی و مشاور طرح مطالعاتی گفت: قراداد با دانشگاه علم و صنعت ۶ ماهه است، اما زمان اعلام نتایج این بررسی‌ها بستگی به عملکرد دانشگاه به عنوان مشاور دارد و پس از اعلام نتایج مطالعات، خروجی آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌رود.
واعظی فر یادآور شد: میراث فرهنگی اصفهان لیستی با حدود ۸۰ ابنیه واجد ارزش به سازمان قطار شهری اصفهان معرفی کرده است و به این ترتیب دانشگاه علم و صنعت اثرِ حرکتِ زیرِ زمین هم در دوران حفاری و هم در دوران بهره برداری از مترو بر این ابنیه را بررسی خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اظهار داشت: از محدوده میدان امام علی (ع) تا چهارراه ابن سینا در محدوده مسجد جامع عتیق قرار دارد و این ناحیه حساسیت برانگیز است.
واعظی فر ادامه داد: گزینه‌های زیادی برای عبور مترو از این محدوده وجود داشت، ولی گزینه بهتری که میراث فرهنگی بر آن صحه گذاشت و از نظر آن‌ها کمترین احتمال و یا تصورِ صدمه به آثار تاریخی را داشت، گزینه عبور مترو از زیرِ زیرگذر میدان امام علی (ع) بود.
او افزود: هم اکنون دستگاه حفار مترو به طرف میدان امام حسین (ع) حرکت کرده و در ماه آینده به این مکان می‌رسد، سپس به طرف ایستگاه آمادگاه می‌رود و بعد از آن‌جا به ایستگاه حافظ و به طرف میدان امام علی (ع) و در نهایت به ابن سینا می‌رسد که همین مکان، محلِ خروج تی بی ام خواهد بود.
به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، دستگاه حفار مترو بهمن سال آینده و اگر روند تزریق بودجه خوب پیش نرود، اوایل سال ۱۴۰۴ به میدان امام علی (ع) و محدوده مسجد جامع عتیق می‌رسد.
او  گفت: عبور مترو از جوار و یا حتی زیر مسجد جامع عتیق گزینه‌ای انجام نشدنی نیست و به شرطی که تدابیر بسیار دقیقی در این رابطه وجود داشته باشد می‌توان این کار را انجام داد.
واعظی فر با اشاره به اینکه مترو از زیر موزه لوور فرانسه و یا از جوار موزه آکروپولیس آتن رد می‌شود در نتیجه علم این کار وجود دارد و باید مطالعات مربوطه را انجام بدهیم، گفت: راه و روش انجام چنین عملیاتی در جوار بنا‌های تاریخی با سایر مکان‌ها فرق و هزینه‌های بیشتری هم دارد در نتیجه بنا نیست یک روش اجرا در همه مکان‌ها عملیاتی شود.
او افزود: مردم مطمئن باشند به شکلی عمل خواهد شد که اثر حرکت قطار بر بنا‌های تاریخی از جمله در چهارباغ و مدرسه چهارباغ از صدای بلندگو‌ها و اتوبوسی که از کنار این ابنیه رد می‌شد کمتر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: شیوه اجرا و برخورد در هر مکان اهمیت دارد و به همین دلیل هم با به کارگیری تمهیدات خاص در خط یک، از زیر چهارباغ رد شدیم و هیچ اثری بر روی مدرسه چهارباغ و دیگر ابنیه تاریخی نگذاشتیم.
واعظی فر با اشاره به مشخص بودنِ مسیر دستگاه حفار مترو (تی بی ام) برای عبور از جوار مسجد جامع عتیق، گفت: در زیرگذر میدان امام علی (ع) یک ایستگاه خواهیم داشت که هم اکنون در حال اجرا ست و میراث فرهنگی پیشتر در این محدوده مطالعاتی را انجام داده است.
او افزود: پیشتر در این مکان زیرگذر احداث شده و ما اکنون در عمق ۳۰ متری کار خواهیم کرد، در نتیجه در این عمق موارد میراثی وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تصریح کرد: عملیات، زیر میدان و زیر فندانسیون زیرگذر میدان امام علی انجام می‌شود و ایستگاهی که ساخته می‌شود زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی قرار دارد.
او یادآور شد: مطابق با تفاهم نامه‌ای که بین مترو و میراث فرهنگی وجود دارد قرار شد از میدان امام علی (ع) تا چهارراه ابن سینا در محدوده مسجد جامع قرار بگیرد و مطالعات کاملی در این رابطه داشته باشیم تا این عملیات بدون هیچ عارضه‌ای برای مسجد جامع انجام شود.

گزینه‌های عبور مترو از محدوده اطراف مسجد جامع عتیق سه مورد بوده است. گزینه شماره یک و شماره ۲ حداکثر ۱۵۰ متر با مسجد جامع عتیق فاصله دارند، اما به تعبیر باستان‌شناسان حفاری این دو گزینه همه در دل اصفهان کهن یعنی جویباره، خواهد بود و گزینه شماره سه که هم اکنون مد نظر سازمان قطار شهری است در فاصله ۳۰ متری مسجد و در حریم این اثر تاریخی و جهانی قرار دارد.
بیشتر از هزار سال از عمر مسجد جامع عتیق اصفهان می‌گذرد، اثری که گفته می‌شود بر پایه‌های یک آتشکده بنا شده است و در جایی قرار دارد که هسته اولیه شکل‌گیری اصفهانِ کهن خوانده می‌شود.
پیش‌تر، در عملیات گودبرداری برای ایجاد زیرگذر میدان امام علی (ع) سفالینه‌های بسیاری از دوران اشکانی تا دوران اسلامی زیر و رو شد، حالا یکی از گزینه‌های پیش رو برای عبور مترو از دل تاریخی‌ترین بافت شهر و از جوار مسجد جامع عتیق عبور از زیرگذر میدان امام علی (ع) است.
این محدوده در عمق ۳۰ متری زمین و ۳۰ متری مسجد جامع عتیق قرار دارد که به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان توسط دانشگاه علم و صنعت به عنوان مشاور مطالعاتی در حال بررسی اثرات این عملیات بر مسجد جامع عتیق و سایر آثار تاریخی این منطقه است.

 

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید