کد خبر:6525
پ
۴۷۶۱۲۷۷

جوابیه سامانه «رهتاب» در خصوص یک خبر

سامانه رهتاب در خصوص عملکرد این سامانه در پاسخ به یک خبر توضیحاتی را ارائه داد. روز شنبه مورخ ۲۵/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان «سود ۲۱ هزارتومانی دلال مجازی روی هر کیلو مرغ در گلپایگان» منتشر شد که پس از ۱۶ ساعت اصلاح و عنوان به “سود دلال مجازی روی هر کیلو مرغ […]

سامانه رهتاب در خصوص عملکرد این سامانه در پاسخ به یک خبر توضیحاتی را ارائه داد.

روز شنبه مورخ ۲۵/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان «سود ۲۱ هزارتومانی دلال مجازی روی هر کیلو مرغ در گلپایگان» منتشر شد که پس از ۱۶ ساعت اصلاح و عنوان به “سود دلال مجازی روی هر کیلو مرغ در گلپایگان / ((رهتاب برچیده شود))” تغییر یافت. این گزارش ناشی از سوءتفاهم و عدم آگهی کافی از نقش و کارمزد رهتاب در استان اصفهان بود که برای روشن‌سازی اذهان عمومی و تصحیح گزارش ارائه شده، ابتدا نیاز به ذکر مقدمه‌ای در مورد رهتاب است که ذیلاً عنوان می‌گردد:

  1. سامانه رهتاب تنها سامانه دانش بنیان در حوزه تنظیم بازار، محصول شرکت دانش بنیان راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار بیستون (به اختصار رهتاب بیستون) است.
  2. بیش از چهار سال از راه‌اندازی سامانه رهتاب در استان اصفهان می‌گذرد و این سامانه در استان‌های چهارمحال بختیاری، فارس، سمنان و خوزستان فعال و به‌زودی در ۶ استان استان دیگر فعال خواهد شد.
  3. سامانه رهتاب به عنوان «مبدع طرح هوشمندسازی فرایندهای تأمین و توزیع کالاهای اساسی» از جمله مرغ در کشور شناخته می‌شود و به واسطه تجربه موفق این سامانه در استان اصفهان، این طرح هم‌اکنون با تأیید وزارت جهاد کشاورزی در اغلب استان‌های کشور در حال اجرا و بیش از ۵ سامانه دیگر با مأموریت رهتاب در کشور فعال هستند.
  4. نقش اصلی سامانه رهتاب مشخصاً حذف واسطه‌ها و دلال‌های غیرضروری و مخرب از زنجیره تأمین و توزیع کالاهای اساسی، ایجاد شفافیت در بازار و ارزش‌آفرینی برای کلیه حلقه‌های زنجیره تأمین این کالاها بوده و با پیاده‌سازی این سامانه بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌های سازمان‌های نظارتی و عوامل زنجیره تولید و توزیع در بازار برطرف شده‌است. علاوه بر شفاف‌سازی که در اثر وجود سکوی رهتاب حاصل می‌شود، امکان رصد کالا تا مصرف‌کننده نهایی نیز فراهم می‌گردد. همچنین نقدی شدن معاملات کمک بزرگی دیگری است که رهتاب به تولید کننده کرده است.
  5. رهتاب دارای مجوز قانونی از رصدخانه جهاد کشاورزی، کارگروه تنظیم بازار چندین استان و کارگروه تنظیم بازار کشور است.
  6. برای بیشتر آشنا شدن مخاطبان با سامانه رهتاب می‌توانند به سایت این سامانه به آدرس rahtab.net مراجعه کنند و یا با شماره ۰۳۱۳۴۰۷۲ تماس حاصل نمایند.

اما در خصوص گزارش یاد شده، قبل از تصحیح توسط خبرگزاری باید عنوان کرد که اشتباه بزرگ کارمزد ۲۱۱۰۴ تومانی در هر کیلوگرم مرغ است که به رهتاب نسبت داده شده و حاصل اشتباه محاسباتی است که خبرنگار محترم و یا مصاحبه شونده، با کسر قیمت یک کیلوگرم گوشت درب کشتارگاه از قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده به‌دست آورده است؛ غافل از آنکه یک کیلوگرم مرغ زنده کمتر از ۷۵۰ گرم گوشت مرغ تولید می‌کند و لذا درآمد نجومی اشاره شده در این گزارش به هیچ وجه وجود خارجی ندارد!

جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی لازم به ذکر است که کارمزد رهتاب در حوزه گوشت مرغ در استان اصفهان با مصوبه کمیته راهبری آن کمتر از ۵۰ تومان در هر کیلوگرم است. دومین مطلبی که به رهتاب نسبت داده شده دلالی مجازی است. اینکه آیا پلتفرم‌های توزیع کالا یا به عبارتی مارکت‌پِلیس‌ها، دلال محسوب می‌شوند یا خیر نیاز به تعریف دلال در فرهنگ عام مردم دارد. دلال به کسی اطلاق می‌گردد که با خرید و فروش و یا جور کردن یک معامله، منفعتی برای خود ایجاد و با این کار قیمت کالای مورد معامله را بالاتر از واقع می‌رساند. با این تعریف نه تنها رهتاب و سایر پلتفرم‌های توزیع کالا دلال نیستند، بلکه با ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در پلتفرم خود باعث حذف دلال‌ها و عناصر افزایش‌دهنده قیمت می‌گردند. از دیگر مسائل مطرح‌شده در گزارش، عدم نیاز به رهتاب و یا سایر پلتفرم‌های توزیع کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی است. در این خصوص باید اعلام کرد که در حال حاضر ارز نیمایی با ارز آزاد تفاوت دارد و بنابراین کالاهای اساسی همچنان از یارانه دولتی استفاده می‌کنند و لذا باید رصد گردند و قانون عرضه و تقاضا نمی‌تواند ملاک توزیع کالاهای یارانه‌ای باشد. نکته دیگر قیمت کالا و تعیین سود خرده‌فروش است که به رهتاب نسبت داده شده است. در اینجا اعلام می‌داریم که رهتاب هیچ‌گونه دخالتی در تعیین قیمت کالا، سود هریک از اجزای زنجیره که شامل خرده فروش هم می‌گردد و سهمیه شهرستان‌ها و اصناف آن ندارد و این امر بر طبق قانون وظیفه دستگاه‌های ذی ربط حکومتی است و به رهتاب ابلاغ می‌گردد.

در پایان باید پذیرفت که به‌دلیل کمبود عرضه مرغ زنده در سامانه رهتاب، مشکلاتی برای مصرف‌کننده و اجزای زنجیره تأمین و توزیع مرغ علی‌الخصوص مرغ فروشان عزیز پیش آمده است. البته این به معنی نبود مرغ و کاهش تولید در استان نمی‌باشد، بلکه به دلیل وجود تفاوت قیمتی عرضه در داخل و خارج از سامانه رهتاب، مقدار قابل توجهی از مرغ تولیدی استان خارج از سامانه رهتاب توزیع می‌گردد و در نتیجه دوباره دلالان و واسطه‌های غیر ارزش‌آفرین در این قسمت از تولید استان فعال شده و باعث دو قیمتی شدن گوشت مرغ در سطح خرده‌فروشی گردیده‌اند. برای حل این مسئله باید ضمن رعایت قیمت منصفانه مرغ زنده در سامانه رهتاب، دستگاه‌های نظارتی با دلالان و عواملی که باعث عرضه خارج از شبکه می‌گردند، برخورد قانونی نمایند تا عرضه در سامانه افزایش یافته و مشکلات موجود کاهش یابد.

منبع
مهر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید