کد خبر:9791
پ
۱۷۰۹۵۹۹۲۶
به مناسبت جشن نیمه شعبان

تربیت نسل مهدوی، زمینه‌ساز ظهور

دین‌باوران لازمه رشد اخلاقی و تربیتی جامعه را اعتقاد به وجود مُنجی و استفاده از گنجینهٔ عظیم مهدویت می‌دانند که خانواده‌ها در آن نقش بنیادی برای تربیت نسل مهدوی دارند. تحولات و پیشرفت‌های شتابناک دنیا و وجود مسائل متعدد مذهبی، فرهنگی و اقتصادی، از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته ولی مهمترین مساله […]

دین‌باوران لازمه رشد اخلاقی و تربیتی جامعه را اعتقاد به وجود مُنجی و استفاده از گنجینهٔ عظیم مهدویت می‌دانند که خانواده‌ها در آن نقش بنیادی برای تربیت نسل مهدوی دارند.

تحولات و پیشرفت‌های شتابناک دنیا و وجود مسائل متعدد مذهبی، فرهنگی و اقتصادی، از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته ولی مهمترین مساله در این میان، مذهب از جمله مسائل مربوط به مهدویت بوده است.

کارشناسان مذهبی بر این باورند که اعتقاد به مُنجی و مباحث مرتبط به ظهور، در کنار فرهنگ انتظار برای فرج، گنجینهٔ عظیمی است که می‌تواند موجب رشد فضایل اخلاقی و تربیتی در نسل‌ها شود و جامعه از برکات و فیوضات آن بهره‌های فراوان ببرد.

 

بهره‌گیری از گنجینهٔ عظیم مهدویت

اعتقاد راسخ به معارف مهدویت موجب ایجاد امید در افراد می‌شود، غیرت و شجاعت دینی آنها را در مبارزه با نفس و مظاهر فریبنده دنیوی افزایش می‌دهد و بالمال این تفکر زمینه‌ساز تربیت نسل پویایی خواهد شد که بیش از همه میل به کمال و رشد و رویش دارد.

نقش تفکر مهدوی در پرورش و تکوین نسل جدید، بسیار مهم است و به یقین تربیت سربازان این تفکر از کانون تربیتی خانواده آغاز می‌شود و هرچه تقویت این باورها و تعالیم دینی در خانواده‌ها عمیق‌تر و پررنگتر باشد، تربیت نسل مهدوی هم آسانتر و پُرثمرتر خواهد بود.

 

خانواده، نقش‌آفرین اصلی در تکوین تفکر مهدوی

خانواده، نقش‌آفرین اصلی در شکل‌گیری گرایشات و اعتقادات مورد بحث در نسل‌های جوان و نوجوان به شمار می‌رود و خانواده مهدوی در قبال تربیت چنین نسلی و بسترسازی برای ایجاد کانون سرشار از عدالت و امنیت در جامعه، مسوولیت‌پذیر است.

خانواده محلی امن برای نُضج امیدهای جامعه مهدوی است و اگر به پرورش نسل مهدوی توسط خانواده‌ها اهتمام ویژه شود، چنین کانونی می‌تواند پرورش دهنده زمینه‌سازان ظهور در مأمن امن خود باشد که در دولت مهدوی نقش ارزنده‌ای خواهند داشت.

در تفکر مهدوی، جوانان، نیروی فعال، متفکر و ایده‌پرداز هستند که در استقرار و تداوم دولت کریمه مهدوی نقش بسزایی دارند و بار مهم پرورش این نسل نیز بر عهده خانواده‌هاست.

فی‌الواقع خانواده مهمترین کانون تربیت و پرورش اسلامی کودکان، نوجوانان و جوانان است و نقش اصلی را در ترویج نگره «مهدوی باوری» در کانون خود و بدنبال آن دولت دارند.

هدایت قشر جوان با توجه به روحیه لطیف و آرمانگرایانه آنها باید همراه با مراقبت و ملاطفت باشد و یکی از راهکارهای عملی برای تربیت جوانان مهدوی‌باور آن است که مانند همه مسائل تربیتی، این روند نیز بصورت مستمر و تدریجی انجام شود.

این شیوه تربیتی باعث می‌شود تا جوان ناپختگی‌‍‌های دوره نوجوانی و کودکی را با آرامش پشت سر بگذارد و رشد کند و البته وجود صفات پسندیده در خانواده، به همان میزان، در تربیت‌پذیری و مهدی باوری جوانان نیز تاثیر مستقیم دارد.

به اعتقاد صاحب‌نظران دینی بهترین و مناسب‌ترین قشر تعیین کننده در این عرصه، جوانان هستند که با توجه به خصوصیات منحصر به‌فردشان، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای بسترسازی و تداول و ترویج معارف مهدویت در جامعه محسوب می‌شوند.

آمادگی و زمینه‌سازی برای ظهور در گرو تقویت مهدوی باوری افراد جامعه است و هرچه انسان‌ها در جهت تقویت این باور بکوشند به همان میزان هم نیازمند اصلاحات و انتظار بیشتری خواهیم بود.

بشارت قرآن کریم به سرانجام خوب، پیش‌روی انسان‌هاست البته آینده مطمئن همراه با آرامش و رویش بدون دغدغه‌ فکری و ذهنی و رسیدن به آنچه آرمانشهر مهدوی و مدینه فاضله نامیده می‌شود، نیازمند آمادگی و زمینه‌سازی است که در فرهنگ مهدوی به آن توجه شده است.

خانواده‌ها می‌توانند با دادن الگوهای مناسب به جوانان خود باعث تقویت روحیه کمال خواهی در آنها شوند و قرآن کریم بطور مستقیم در آیه ۲۱ سوره احزاب پیامبر اکرم را اسوه حسنه معرفی می‌کند که جامع‌ترین و تعامل یافته‌ترین الگوهاست.

این آیه اشاره به آن دارد که جوان باید اسوه داشته باشد و هرچه این رابطه قویتر باشد به همان نسبت از انحراف و کجروی جوان پیشگیری می‌شود و آموزش ارزش‌های دینی از سنین کودکی باعث تربیت نسل اسلامی و بدنبال آن پرورش نسل مهدوی خواهد شد.

 

ضرورت پاسخ به شبهات مهدویت

در کنار نقش مهم و اساسی خانواده‌ها در پرورش زمینه‌سازان ظهور، بی‌شک باید به نقش مهم کارشناسان مهدویت نیز در پرورش نسل‌های جوان دینگرا اشاره کرد.

تلاش های سازمان‌یافته و بی‌وقفه برای زیر سووال بردن مبانی اعتقادی و ترویج افکار انحرافی، امروزه بسیار شدیدتر از گذشته شده است که بطور معمول خانواده‌ها نمی‌توانند بدون یاری کارشناسان مهدویت، پاسخ مناسبی به اینگونه شبهات بدهند.

یک کارشناس مهدویت در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی شبهات و مسائلی که در زمینه‌های اعتقادی و موضوع حضرت ولی عصر(عج) مطرح می‌شود باید توسط کارشناسان این حوزه بررسی و پاسخ داده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا فقیهی ادامه داد: نیاز است نظرات کارشناسان مهدویت به افراد پُرمخاطب در فضای مجازی مانند مداحان، سخنرانان و ائمه جمعه و جماعات برسد تا این افراد با مطرح کردن این آموزه‌ها بتوانند مخاطبان خود از جمله جوانان و خانواده‌هایشان را آگاه و با این شبهات آشنا کنند.

وی خاطرنشانکرد: امروز شاهد تلاش‌های سازمان یافته برای زیر سووال بردن مبانی اعتقادی و ترویج افکار انحرافی در زمینه مهدویت هستیم که به نظر کاملا هدایت شده است و باید در این زمینه با هوشیاری لازم عمل کنیم.

وی تصریح کرد: ظهور امام زمان(عج) شرایطی دارد که یکی از آنها محقق شدن یاران حضرت است و تا زمانی که اصحاب و یاران آن حضرت بصورت کامل آماده نشده باشند ظهور نیز اتفاق نمی‌افتد و باید این مهم نیز بخوبی برای نسل جوان تبیین شود.

وی اظهار داشت: آمادگی عموم نیز جزو شرایط ظهور امام زمان(عج) است پس با امیدی که شیعیان و منتظران حضرت دارند باید شرایط ظهور که از جمله آن محقق شدن اصحاب حضرت و آمادگی عمومی مردم جامعه است اتفاق بیفتد و این ۲ اصلا منافاتی با یکدیگر ندارد.

مولف کتاب “خورشید غایب” افزود: یاران مخلص حضرت باید دارای عالی‌ترین مقام خودسازی و تهذیب نفس باشند بطوری که آلودگی به گناه و حتی انجام مکروهات نیز نباید از آنان سر بزند بنابراین رسیدن به این مقام، کار بسیار سخت و دشواری است.
وی یادآور شد: رسیدن به مقام «یار مخلص حضرت» دقت و ممارست طولانی‌مدت می‌طلبد و به عبارتی خوب بودن نسبی است و عالی‌ترین درجه آن اختصاص به افراد انگشت ‌شمار و معدودی دارد که بسیاری از آحاد جامعه نمی‌توانند به آن درجه نایل گردند.

این کارشناس مهدویت گفت: افزایش محبت حضرت در قلوب و وجود منتظران حقیقی راهکارهای متعددی دارد که مهمترین آن افزایش معرفت و شناخت نسبت به حضرت است.

فقیهی تصریح کرد: انجام کارهایی که رضایت و علاقه حضرت در آنهاست و ترک کارهایی که ناراحتی ایشان را در پی دارد، دعا برای سلامت و فرج، سلام روزانه و مستمر، انجام کارهای خیر به نیابت از ایشان و ارتباط با مکان ‌هایی که متعلق به حضرت است مانند مسجد مقدس جمکران نیز می‌تواند موجب افزایش آگاهی در منتظران حقیقی شود.

وی تاکید کرد: خواندن ادعیه و نمازهای مرتبط با حضرت مثل دعای عهد، زیارت آل یاسین، نماز امام زمان، دعای نُدبه و همچنین مطالعه احوالات بزرگانی که ارتباط قوی با حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته‌اند؛ از جمله راهکارهای دیگر افزایش محبت و ارادت و عشق نسبت به امام زمان است.

همزمان با نیمه شعبان مانند سراسر کشور، هم اکنون جشن‌های ویژه‌ای در سالروز ولادت حضرت قائم(عج) در استان اصفهان در حال برگزاری است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید