کد خبر:8249
پ
۱۷۰۸۹۳۵۵۹
جُستاری در نمایش «انگشتر و چاه»

بازخوانی حماسه «شهید سلیمانی» در نمایشی با سَبکِ «رئالیسم جادویی» از اصفهان

دلاوری‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تامین امنیتِ جنوب کرمان در سال‌های دهه ۷۰ دستمایه یک نمایش به نام «انگشتر و چاه» شده است که اکنون در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، حوزه نمایش اصفهان را در بخش «مسابقه‌ صحنه‌ای ایران» این رویداد نمایندگی می‌کند.  بهره‌گیری از عناصر «رئالیسم جادویی»در اجرای اثر «انگشتر و چاه» […]

دلاوری‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تامین امنیتِ جنوب کرمان در سال‌های دهه ۷۰ دستمایه یک نمایش به نام «انگشتر و چاه» شده است که اکنون در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، حوزه نمایش اصفهان را در بخش «مسابقه‌ صحنه‌ای ایران» این رویداد نمایندگی می‌کند.

 بهره‌گیری از عناصر «رئالیسم جادویی»در اجرای اثر «انگشتر و چاه» مولفه‌ای است که کارگردان آن کوشیده است تا داستانِ خود را در باره شجاعت سردار شهید «قاسم سلیمانی» با روایتگری عناصرِ طبیعت در دل کویر یعنی آب، باد و خاک به مخاطبانش عرضه کند.

«رئالیسم جادویی» سَبکی در خلق آثار ادبی و نمایش است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون و دنیایی واقعی با روابط علت و معلولی خاصِ خود خلق می‌شود.

کارگردان اثر مزبور نیز در این اثر نمایشی با استفاده از رئالیسم جادویی و به کمک عناصر طبیعت در دلِ خشک کویر به روایت آنچه در برهه‌ای از زمان، زندگی مردم جنوب کرمان را با شرارت‌های قاچاقچیان و اشرار مُتشنج کرده بود، پرداخته است.

«انگشتر و چاه» به کارگردانی و نویسندگی«احسان جانمی» یکی از آثاری است که از اصفهان بطور مستقیم به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده است.

این اثر که پیشتر اجرای عمومی نداشته، نخستین بار ساعت ۶ عصر روز گذشته(جمعه) در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر اصفهان اجرا داشت و امروز هم در همین زمان و مکان بر روی صحنه خواهد رفت.

«انگشتر و چاه» در زیرگروه «تازه‌ها» از بخش «مسابقه‌ای تئاتر صحنه ای ایران» حضور دارد و بدلیل اینکه در آن به مرور یک واقعه تاریخی معاصر در دهه ۷۰ در جنوب کرمان پرداخته شده و رویکرد آن ملی و میهنی است، در بخش «هویت ملی» که امسال بعنوان بخشی جدید به جشنواره تئاتر فجر افزوده شده است با سایر آثار به رقابت می‌پردازد.

ماجرای این نمایش حول ناآرامی‌هایی است که اوایل دهه ۷۰ جنوب کرمان و جنوب شرق کشور را مُتشنج کرده بود اما آنچه در این نمایش دستمایه کارِ نویسنده و کارگردان شده، شیوه برخورد با اشرار و تامین امنیت بواسطه مهیا کردن آبِ کشاورزی از طریق حفر چاه‌ و کانال‌ آبرسانی است که همین کاستی، اهالی آن خطه کویری را با مشکلات معیشتی و فقر روبه‌رو کرده بود.

نمایش مور نظر از همین منظر به آنچه شهید سلیمانی در مواجهه با فقر و ناامنی جنوب کرمان تدبیر کرده بود، در بخش «هویت ملی» جشنواره قرار گرفته است.

این اثر امسال در جشنواره تئاتر استان حضور نداشت و در عین حال تنها اثر صحنه‌ای اصفهان در زیرگروه «تازه‌های» بخش مسابقه‌ای «تئاتر صحنه‌ای ایران» در جشنواره امسال تئاتر فجر است.

همچنین از جشنواره امسالِ تئاتر اصفهان ۲ اثر نمایشی خیابانی به نام‌های«اشرف مخلوقات» به کارگردانی «مُجتبی خلیلی» و «زمین شماره ایکس» به کارگردانی «علیرضا شمس» به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده که در بخش مسابقه‌ای «تئاتر خیابانی ایران» به رقابت می‌پردازند.

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حالی که اثری پذیرفته شده در بخش صحنه‌ای تئاتر بین‌المللی فجر نداشت، ۲ اثر صحنه‌ای حاضر در این دوره از جشنواره یعنی «انگشتر و چاه» اثر احسان جانمی و «سندرم بلونیا» اثر «امید نیاز» بطور مستقیم در آن پذیرفته شدند.

عضو شورای نظارت بر نمایش استان اصفهان و استاد دانشگاه سوره گفت: «انگشتر و چاه» از مجموعه نمایش‌هایی است که از اصفهان برای این دوره از جشنواره فجر انتخاب شد و کارگردانش از کارگردان‌های باسابقه شهر محسوب می‌شود.

هوشنگ جمشیدیان روز شنبه افزود: این نمایش در ارتباط با یکی از حماسه‌های به یادگار مانده از سردار سلیمانی است که با دلاوری‌هایش در مقطعی از زمان، اشرارِ جنوب کرمان را به پیشه‌ اصلی مردم منطقه که کشاورزی و دامداری بود، برگرداند و بدین ترتیب توانست امنیت را در منطقه برقرار کند.

وی ادامه داد: اقدام انسانی و تدبیر شهید سلیمانی برای نویسنده و کارگردان، دستمایه ساخت و پرداخت تئاتر «انگشتر و چاه» شده است که اکنون در جشنواره فجر حضور دارد.

عضو شورای نظارت بر نمایش استان اصفهان گفت: این اثر اجرای عمومی نداشته است اما آنچه در بازبینی آن دیدیم به نظر می‌رسد که برای مخاطب هم جذاب باشد اما هر کاری نقاط ضعف و قوت خود را هم دارد.

وی ادامه داد: اگر در این اثر بازیگران همه از سطوح حرفه‌ای انتخاب می‌شدند می‌توانست از آنچه دیدیم قوی‎‌تر باشد ولی با وجود همین چند تَن هنرمندانِ صاحب نام هم به کیفیت اجرایی خوبی رسیده است.

جمشیدیان اظهار امیدواری کرد این اثر نمایشی در اجرای اصفهان برای مخاطبانش پُخته‌تر و کامل‌تر بشود.

وی اظهار داشت: این تئاتر یک نمایش موضوعی است که در یک جشنواره با نمایش‌های خاص و موضوعی محدود، شانس بیشتری برای برگزیده شدن داشت ولی جشنواره تئاتر بین المللی فجر عرصه رقابت ملی است با این وجود امیدواریم جوایز خوبی برای بازیگری و کارگردانی آن در نظر گرفته شود.

جمشیدیان خاطرنشان کرد: وقتی کارِ نمایشی در باره یک شخصیت بزرگِ میهنی و ملی باشد، پرداخت آن نیز دشوارتر می‌شود و حُسن نمایش «چاه و انگشتر» این است که بدون اینکه بصورت مستقیم نامی از شهید سلیمانی بُرده شود در می ‌ابیم که موضوع اصلی داستان نمایش شخصیت اوست.

وی افزود: رزمندگان و سرداران دیگر هم در کنار شهید سلیمانی برای برقراری امنیت در جنوب کرمان حضور داشتند که می‌شد آنها را هم مطرح کرد اما این موضوع را نمی‌توان بعنوان ضعف کار به شمار آورد زیرا نمایش در یک فضا و زمان محدود برگزار می‌شود و نمی‌شود به همه مسائل و رویدادها پرداخت.

جمشیدیان تصریح کرد: این موضوع را باید به گونه‌ای که برای مخاطب جذاب باشد در نمایش ساخت و پرداخت تا مخاطبش بتواند در مدت زمان کوتاهی آن را بخوبی درک کند و از این نظر هم نمایش مورد بحث توانسته است یک روایت جذاب برای مخاطبانش باشد.

کارگردان تئاتر انگشتر و چاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت اولیه نمایش این است که پسر با مادر منتظر بازگشت پدر خانواده هستند که خبر مرگ او توسط عمو می‌رسد و عمو، برادرزاده‌اش را برای گرفتن انتقام نزد خود می‌بَرد تا از او یک انتقامجو بار بیاورد.

احسان جانمی افزود: نمایش با ۲۸ نفر از هنرمندان درجه یک اصفهان متشکل از باتجربه‌ها و جوان‌ترها بر روی صحنه می‌رود.

وی یادآور شد: این یازدهمین حضورِ من در جشنواره تئاتر فجر است و خوشحالم که در این اثر به وقایع و موضوعات اخیر کشور پرداخته و توانسته‌ام راجع به شخصیت‌های ملی و میهنی کشورمان سخن بگویم.

به گفته این کارگردان، نمایش «انگشتر و چاه» تنها نماینده اصفهان در جشنواره بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای ایران در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است و نخستین اجرای آن دیروز با اقبال تماشاگرهای اصفهانی روبه‌رو شد.

وی تصریح کرد: این اثرِ با عناصر رئالیسم جادویی اجرا می‌شود چراکه در دلِ کویر آب، باد و خاک راویان اصلی نمایش من هستند و زاویه دید آن نیز چاه است.

جانمی افزود: در این اثر بجای اینکه در روایت خود، یک رویکرد مستقیم و خطی داشته باشم و برای ایجاد جذابیت بصری، چنین زاویه دید متفاوتی را انتخاب کرده‌ام تا برای تماشاگر جذابتر باشد.

وی در باره کیفیت اقامت هنرمندان در مهمترین رویداد تئاتری کشور در تهران گفت: جشنواره امسال با کمبود بودجه پیش می‌رود و هنرمندان تئاتر نمی‌توانند تا پایان برگزاری این رویداد در تهران بمانند و بقیه آثار را ببینند بلکه بعد از اجرای اثر خود، باید به شهرهایشان برگردند.

جانمی با اشاره به شرایط نامساعد هتلینگ گفت: وقتی در کشور جشنواره‌ای با این اهمیت برگزار می‌شود، شاید بهتر باشد که بودجه مناسبی در اختیار آن باشد و حمایت بیشتری از آن صورت بگیرد.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۷ دی در تهران آغاز شد و تا ۱۲ بهمن سال‌جاری برگزار می‌شود.

۱۲ اثر نمایشی از استان اصفهان در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده‌اند که شامل ۶ اثر در بخش خیابانی،۲ اثر صحنه‌ای، ۲ اثر دانشجویی، یک تئاتر تلویزیونی و یک اثر در بخش رادیو تئاتر است.

از آثار نمایشی اصفهان ۲ تئاتر خیابانی در این رویداد هنری کشوری حضور یافته‌اند و آثار صحنه‌ای حاضر در بخش مسابقه‌ای تئاتر صحنه‌ای بطور مستقیم به این رویداد راه پیدا کرده‌اند.

 

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید