کد خبر:5724
پ
۸۱۷۴۳۲۱_۱۱۹

بازار سیاه بلیت اتوبوس بین شهری و مسافران سرگردان در اصفهان

مدتی است که موضوع بازار سیاه فروش بلیت اتوبوس‌های بین شهری محدوده پایانه‌ مسافربری کاوه اصفهان به صفحات شبکه اجتماعی کشیده شده و مسئولان را بر آن داشته است که واکنشی نسبت به وضعیت مسافران سرگردان و وضعیت نابسامان فروش بلیت و ترافیک ناشی از توقف بی‌جای اتوبوس‌های عبوری درمحدوده اتوبان کاوه اصفهان داشته باشند. […]

مدتی است که موضوع بازار سیاه فروش بلیت اتوبوس‌های بین شهری محدوده پایانه‌ مسافربری کاوه اصفهان به صفحات شبکه اجتماعی کشیده شده و مسئولان را بر آن داشته است که واکنشی نسبت به وضعیت مسافران سرگردان و وضعیت نابسامان فروش بلیت و ترافیک ناشی از توقف بی‌جای اتوبوس‌های عبوری درمحدوده اتوبان کاوه اصفهان داشته باشند.

بیش از ۳۰ سال است که از ساخت پایانه مسافربری کاوه اصفهان می‌گذرد، پایانه‌ای که در میانه شهر جای خود را به خوبی پیدا کرده و اکنون جزو یکی از مکان‌های مهم شهربرای آمد و شد برون شهری محسوب می‌شود ، اما در کنار شلوغی و ازدحام جمعیت و توقف گاه و بیگاه خودروها،تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مقابل این پایانه‌،برخی اتوبوس‌های عبوری هم از این فرصت کمبود اتوبوس و بلیت سوء استفاده کرده و شب‌ها مبادرت به سوارکردن مسافران جا مانده از سفر کرده و با نرخی نامتعارف جای خالی صندلی‌های خود را پر کنند.

بد حادثه اینجاست که در لابه لای شلوغی ناشی از ترافیک بوق خودروها برای بازکردن مسیر در این محدوده که سالهای سال است گریبان‌گیر خودروهای عبوری شده است؛ داستان سرگردانی مسافران بی بلیت و و داد و بی داد برخی از رانندگان اتوبوس بخصوص شب‌ها در محدوده ترمینال کاوه نیز به معضلات ترافیکی این مکان اضافه کرده است و پای تصاویر آن را به صفحات مجازی باز شده است؛ تصاویری که نشان می‌دهد راننده اتوبوس مسافران داخل اتوبوس را معطل و چندین بار در اتوبان کاوه دور می‌زنند تا بلکه بتوانند مسافری که به هر دلیل نتوانسته از پایانه‌ها بلیت تهیه و سوار اتوبوس شود را با نرخی بیشتر سوار کنند.

روندی شبانه که تا کنون افراد شاکی زیادی چه از داخل شرکت‌های مسافربری پایانه‌ها،چه کسبه و ساکنین و چه مردم عادی که در حال عبور هستند را به همراه داشته است.

ترافیک ناشی از توقف بی‌جای اتوبوس در بزرگراه کاوه،نارضایتی مسافران داخل اتوبوس، نرخ نامتعارف پیشنهادی از سوی رانندگان اتوبوس همه مواردی هستند که مردم مسافر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

راحله ابجدیان دانشجوی دانشگاه تهران هر دو هفته یکبار برای دیدن خانواده خود به شیراز می‌رود، به ایرنا گفت: بعد از ظهر پنجشنبه از تهران راه می‌افتم و وقتی به اصفهان می‌رسیم هوا تاریک است؛ راننده اتوبوس یک توقف تقریبا یک ساعت و نیمه دارد و چندین بار دور پایانه کاوه می‌چرخد تا صندلی‌های خالی اتوبوس خود را که مسافران اصفهانی خالی کردند برای شیراز پر کند.

این مسافر اتوبوس گفت: متاسفانه در این مدت کوتاه مرتب صدای داد کمک راننده برای سوار کردن مسافران و به توافق نرسیدن سر نرخ کرایه اتوبوس زیاد شنیده می‌شود و البته بسیاری از اوقات مردم مجبور هستند که به این نرخ بیشتر از مصوب تَن دهند.

زهرا رنجبر راد مسئول فروش یکی از شرکت‌های مسافربری پایانه کاوه نیز به ایرنا گفت: کمبود اتوبوس برون شهری موجب سوء استفاده عده‌ای شده است زیرا ما در همه ساعات برای سفر برون شهری به نقاط پر تردد اتوبوس نداریم و بسیاری از صندلی‌های اتوبوس به صورت اینترنتی زودتر رزرو می‌شود ؛ اما مسافران به ما مراجعه می‌کنند و از نرخ پیشنهادی برخی از این اتوبوس‌های عبوری که از سایر استانهای کشور به سمت ترمینال کاوه یا صفه می‌روند شکایت می‌کنند.

وی افزود: برخی بازار سیاه برای این موضوع به راه انداخته‌اند و قیمت یک صندلی اتوبوس را به خصوص در مواقع تعطیلی،اعیاد و یا زمانهایی که کمبود اتوبوس به وجود می آید چندین برابر نرخ مصوب پیشنهاد می‌دهند و این در حالی است که برخی به واسطه کار یا تحصیل،خانواده و یا هر دلیل دیگر باید سرموعد مشخصی به آن شهر مراجعه کنند و وقتی بلیت از پایانه‌ها نتوانند تهیه کنند مجبور هستند نرخ چند برابری را به راننده پرداخت کنند.

ورود گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی به بازار آزاد کاذب در بیرون از پایانه‌ها

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که غلامرضا صالحی معاون قضایی و نظارت تعزیرات حکومتی اصفهان گفت: با توجه به درخواست مردم از تعزیرات در خصوص نبود خدمات برای مسافرین در فروش بلیت در سامانه‌های فروش و وجود بازار آزاد کاذب در بیرون از پایانه‌ها و وجود تخلفات در واحدهای صنفی دفاتر ارسال کالا، گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی ورود پیدا کردند.

وی افزود: در خصوص مشکل پیش آمده برای شهروندان و حضور سودجویان و رانندگان متخلف در پایبند نبودن به قوانین و مقررات اعلام شده جلسه‌ای به میزبانی اداره کل تعزیرات حکومتی اصفهان با حضور معاون دادستان ، معاون اداره کل امنیتی استانداری و معاون قضایی و نظارت تعزیرات حکومتی و نمایندگان سازمان حمل و نقل جاده‌ای و کانون انجمن های صنفی برگزار شد.

معاون قضایی و نظارت تعزیرات حکومتی اصفهان تصریح کرد:پیشنهادهایی برای اجرای طرح‌های ترافیکی، برخورد های تعزیری با متخلفین، قطع خدمات دولتی و مسدود نمودن کارت هوشمند سوخت و دستور قضایی توقف در پارکینگ، پلمب نمودن دفاتر فاقد مجوز متخلف، استفاده از الگوگیری از تجربه مدیریتی در سفر های اربعین در کنترل موضوع و در نهایت رضایتمندی مسافرین مطرح شد.

مسئولیت توقف اتوبوس‌های خارج از پایانه‌ها بر عهده دستگاه‌های متولی در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری است

ابوالفضل توکلی مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: گزارش‌های مردمی مبنی بر سرگردانی در محدوده پایانه کاوه و آشفتگی ناشی از ترافیک و توقف اتوبوس‌های مسافربری برون شهری به ما رسیده است اما بیشتر اتوبوس‌های مسافربری مخل نظم از استان‌های مجاور جنوبی و غربی هستند که در ساعات اواخر شب با نرخ بیشتر شرکت‌های مسافربری، مبادرت به سوار کردن مسافران می‌کنند.

وی افزود: تخلفات ناوگان اتوبوسرانی برون شهری که اقدام به سوار و پیاده‌کردن مسافران مقابل پایانه‌های مسافربری می‌کنند از سوی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون دادستان در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سیر مراحل قانونی غیرفعال کردن کارت هوشمند فعالیت ناوگان پس از بررسی موضوع تخلف در کمیسیون‌های ویژه رسیدگی بررسی و صدور رأی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد:البته مسئولیت توقف اتوبوس‌های خارج از پایانه‌ها بر عهده سایر دستگاه‌های متولی در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری است اما سازمان پایانه ها جلسه بررسی کارشناسی با حضور معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان و نماینده رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی اصفهان در این خصوص برگزار کرده است.

توکلی گفت:مسائل ترافیکی متعدد ناشی از توقف ناوگان‌های عمومی برای پیاده و سوار کردن مسافران خارج از پایانه‌های مسافربری، توقف اتوبوس‌های مسافربری و ایجاد بی‌نظمی پیامدهای توقف شبانه این اتوبوس‌های مسافربری است که پلیس راهور نیز ورود پیدا کرده و از طریق کنترل دوربین، همچنین برخورد با متخلفان ناوگان متوقف روبه‌روی پایانه کاوه مستقر شده و مقرر شده نسبت به بازرسی از ناوگان برون‌شهری اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: مسئولیت توقف اتوبوس‌های خارج از پایانه‌ها بر عهده سایر دستگاه‌های متولی در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری است و سازمان پایانه‌های مسافربری مسئولیت و وظیفه نظارت و نگهداری محدوده داخلی پایانه‌ها را بر عهده دارد.

سوار و پیاده کردن مسافر خارج از پایانه ها ممنوع است

محمد علی صلواتی معاون معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصفهان‌ در این خصوص به ایرنا گفت: در چند سال گذشته، بخش قابل توجهی از اتوبوسهای برون شهری به دلیل مسائل معیشتی،اقتصادی و ممنوعیت سفرهای برون شهری در دوران کرونا و کاهش تقاضا برای سفر و درآمد قابل توجه در بخش صنایع جنوب کشور، جذب صنایع،کارخانجات و شرکت‌های خصوصی شدند.

وی افزود: نبود تناسب درآمد حاصل از حمل و نقل مسافر در برابر هزینه‌های ناوگان اتوبوس برون شهری و نیز نگهداری، تعمیر و لوازم جانبی، افزایش تقاضای مسافر و خروج روز افزون ناوگان از بخش جاده‌ای از یک سو و افزایش قیمت ناوگان به دلیل عدم تولید مکفی و عدم واردات و در نتیجه ثابت بودن سبد ناوگان در چند سال گذشته؛ شرکت‌های حمل و نقل مسافربری جاده‌ای را با کمبود اتوبوس مواجه کرده است.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تصریح کرد:پس از سال ۱۴۰۰ و با خروج پاندومی کرونا و افزایش تقاضای مردمی برای سفرها برون شهری تقاضای سفر با اتوبوس چندین برابر شد و این کمبود اتوبوس نمود بیشتری پیدا کرد.

وی اضافه کرد :هم اینک نیز طرح‌های دولت و مجلس در خصوص تامین و استمرار واردات اتوبوس مورد نیاز کشور در دست اقدام است و مصوبه هیات دولت در خصوص واردات ۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس در چند ماه گذشته در مراحل اجرایی است.

۶ ماه ابتدای سال ۲۰ سرویس اتوبوسی به مقصد تهران کم شده است

صلواتی گفت: عدم تناسب هزینه‌ها و درآمد حاصل از جابه جایی مسافر جاده‌ای، عدم ورود ناوگان جدید و درآمد قابل توجه فعالیت ناوگان در کارخانه‌جات موجب کاهش تعداد سرویس سفر روزانه بخصوص شهرهای پر تردد از جمله اصفهان به تهران و برعکس شد.

وی با اشاره به این روند کاهشی سفرهای جاده‌ای ادامه داد: متاسفانه در ۶ ماه ابتدای سال نسبت به مشابه سال قبل، تعداد سرویس اتوبوسی به مقصد تهران، روزانه ۲۰ عدد کاهش یافته و این معادل کاهش ظرفیت سفر روزانه برای حدود ۶۰۰ مسافر به مقصد تهران می باشد.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان بیان داشت: این کمبود بلیط از یک طرف موجب نارضایتی مردم و از سویی دیگر موجب نارضایتی بخش فعال حمل و نقل جاده‌ای و مالکان خودرو شده است زیرا نرخ کرایه سفرهای جاده‌ای با واقعیت های اقتصادی آنها تطابق ندارد.

وی بیان داشت: متاسفانه افزایش نرخ ۲۹ درصدی جابه‌جایی مسافران که در ابتدای سال به تصویب رسیده برای مالکان اتوبوس به صرفه نبوده و با هزینه‌های جاری آنها تناسب ندارد.

صلواتی در ادامه صحبت‌های خود گفت: برای ساماندهی رو به روی پایانه‌های کاوه جلسات متعدد برگزار شده و خوشبختانه معاون دادستانی و برخی دستگاه‌های نظارتی استان نسبت به این قضیه ورود نموده اند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس موضوع استقرار و توقف اتوبوس‌ها در خارج پایانه‌ها در شورای ترافیک استان مطرح شده و قرار شد شهرداری اصفهان(معاونت حمل و نقل) طرح جامعی برای ساماندهی ترافیک اطراف پایانه های مسافری اصفهان تهیه کنند که اداره کل راهداری نیز در این زمینه همکاری خواهد کرد.

پیشنهاد قیمت شناور توسط صنف ارائه شده است

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در ادامه بیان داشت: پیشنهاد نرخ شناور ناوگان برون شهری و قیمت شناور مشابه سایر خدمات حمل و نقلی(نظیر تاکسی های اینترنتی) توسط صنف ارائه شده که موافقت آن بستگی به تصمیم‌گیری مسئولان کشوری دارد.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تاکید کرد: هر گونه سوار و پیاده کردن مسافر در محلهای دارای پایانه مسافربری، خارج از پایانه ها ممنوع است و ما مخالف هر گونه خدمات حمل ونقل در حاشیه خیابان بیرون از بستر پایانه‌ها هستیم.

صلواتی یادآور شد: پس از جلسات مختلف و حمایت دادستانی، اکنون تیم‌های شبانه نظارتی اداره کل در مقابل پایانه‌های کاوه خدمات دهی را کنترل می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، با ناوگان و شرکت متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی با تاکید به اینکه اتوبوس‌های عبوری نیز باید به نرخ عرف خدمات کرایه از مسافران دریافت کنند،گفت:در مورد پیشنهاد نرخ شناور در راستای تامین نیاز مسافران و ناوگان ما نرخ آزاد کرایه اتوبوس نداریم.

صلواتی راه برون رفت از این معضلات را افزایش جدی تولید و واردات ناوگان و رفع کمبود اتوبوس عنوان کرد و افزود: وقتی عرضه به اندازه کافی و نرخ هم عادلانه باشد، مردم مجبور به پرداخت هزینه بیشتر نیستند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید