کد خبر:8525
پ
۱۷۰۹۰۲۹۲۹
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسی»:

اصفهان قطب تئاتر خیابانی است، حمایتش کنید

کارگردان نمایش خیابانی «پیوند کوالانسی» گفت: اصفهان قطب تئاتر خیابانی است و امیدواریم مسوولان هر طور که می‌توانند از تئاتر خیابانی اصفهان حمایت کنند. نمایش خیابانی «پیوند کوالانسی» با موضوع آب و محیط زیست به کارگردانی ابراهیم حاج حیدری از خمینی شهرِ اصفهان برگزیده «جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان» است که به چهل و […]

کارگردان نمایش خیابانی «پیوند کوالانسی» گفت: اصفهان قطب تئاتر خیابانی است و امیدواریم مسوولان هر طور که می‌توانند از تئاتر خیابانی اصفهان حمایت کنند.

نمایش خیابانی «پیوند کوالانسی» با موضوع آب و محیط زیست به کارگردانی ابراهیم حاج حیدری از خمینی شهرِ اصفهان برگزیده «جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان» است که به چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی و پذیرفته شد.

ابراهیم حاج حیدری روز چهارشنبه افزود: اصفهان با هنرمندانی که در شهرستان های خود دارد قطب تئاتر خیابانی ایران است و نمایش‌های خیابانی اصفهان هم امسال در چهل و دومین جشنواره فجر جزو بهترین آثار بودند.

وی ادامه داد: هنرمندان تئاتر خیابانی نجیب و سخت کوش هستند و بدون هیچ چشم داشتی به عرصه هنر و تئاتر خدمت می کنند در نتیجه توقع ما حمایت بیشتر از هنرمندانِ این گونه نمایشی است.

حاج حیدری تصریح کرد: در طول سال در تمام جشنواره هایی که در نقاط مختلف ایران برگزار می شود، حداقل ۳ اثر از هنرمندان تئاتر خیابانی اصفهان با سطح و کیفیت بالا حضور دارند و مدعی هستند.

وی تاکید کرد: قطع یقین این امری اتفاقی نیست بلکه حاصل تلاش بچه‌های تئاتر خیابانی استان اصفهان و شهرستان‌های آن است.

این کارگردان نمایش خیابانی با اشاره به دریافت تندیس و جوایز نقدی بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر توسط هنرمندان خمینی شهر گفت: تندیس جشنواره در بخش نمایش خیابانی و کارگردانی این بخش به «رمئو و ژولیت» اثر خانم نسا سلیمانی و خمینی شهرِ اصفهان رسید و این موضوع نشان می دهد که این موفقیت‌ها حاصل زحمات چندین ساله هنرمندان این خطه در امر نمایش خیابانی ست.

حاج حیدری تاکید کرد: لازم است که شهرداری‌ها و ارگان‌های دولتی از هنرمندان تئاتر خیابانی حمایت کنند تا اصفهان و خمینی شهر همچنان قطب تئاتر خیابانی باقی بمانند و بتوانیم این عرصه را در سطح کشور ارتقا بدهیم.

این کارگردان در رابطه با پرداختِ نمایش « پیوند کوالانسی» گفت: این اثر در یک کمدی فانتزی به گسست بین آدم‌ها در بحران آب می پردازد و این مساله را در قالب طنز ریشه یابی می کند و به نتیجه دلخواه می رسد.

وی با بیان اینکه پیوند کوالانسی به سمت تخیل گرایش دارد، افزود: داستان پیوند کوالانسی ماجرای یک هوش مصنوعی است که در زمان سفر می کند و ۲ قهرمان را از قرن‌های گذشته به صورت اتفاقی به این قرن می آورد، مشکل مردم را برای آن ها مطرح می کند و به دنبال راه حل می گردد.

حاج حیدری ادامه داد: عاقبت این مشکل با یک ریشه یابی ساده، در سه مقطع در بیگ بنگ، پیوند کوالانسی و در پیوند بین انسان‌ها حل می‌شود.

وی یادآور شد: تئاتر خیابانی یعنی ارتباط بین بازیگر و مخاطب و این مهم از لازمه های تئاتر خیابانی است و ما در پیوند کوالانسی تمام سعی مان این بوده که از راه های مختلف و جذاب با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

 

«پیوند کوالانسی» الگویی شد برای اینکه تهیه کنندگی تئاتر خیابانی را جدی بگیریم

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان نیز در رابطه با نمایش خیابانی پیوند کوالانسی گفت: این اثر از شهرستان خمینی شهر برگزیده جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بود که به همراه نمایش «هزار پیشه» اثر نجمه مهرابی و برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در بخش اصلی مسابقه ایرانِ جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شد.

اسماعیل صرامی افزود: پیوند کوالانسی با موضوع و دغدغه آب در اجرای عمومی جشنواره توانسته بود نظر مخاطبان را جلب کند و به همین دلیل گروه های تئاتری استان های دیگر هم ترغیب به تماشای این اثر شدند.

وی گفت: اجرای این اثر خیابانی نه رئال و نه فانتزی بلکه مدل جدیدی از اجرا بود که در آن دست به ساختار شکنی زده بودند. این اجرای محیطی توانسته بود برای یک مدت زمان طولانی تماشاگر را در سرمای تهران سرپا نگه دارد و با آن ها ارتباط برقرار کند.

صرامی اظهار داشت: این نمایش با استانداردهای بین المللیِ یک نمایش بیرونی اجرا شد و نکته مهم دیگر آن این بود که تهیه کننده این نمایش، با این اثر برای نخستین بار به جشنواره تئاتر فجر وارد شد.

وی با بیان اینکه تهیه کنندگی پیوند کوالانسی مدل و الگویی شد برای اینکه تئاترخیابانی جدی گرفته شود، افزود: منتقدان در جلسه نقد و بررسی این اثر، اجرا و طراحی فضای آن را مطابق با استانداردهای بین المللی دانستند و به اعتقاد من هم نمایش پیوند کوالانسی یک اجرا و یک اثر نمایشی شبیه نمایش‌های بخش بین الملل اما از بخش مسابقه ایران بود.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با اشاره به اینکه کارگردان این اثر نمایشی، بازیگر اول جشنواره تئاتر فجر بوده است، گفت: دلیل پختگی و تخصصی عمل کردن در اجرا آن هم در یک اجرای محیطی موفق را باید در گذشته اجراهای خیابانی کارگردان این اثر جست.

به گزارش ایرنا، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۷ دی در تهران آغاز شد و تا ۱۲ بهمن سال‌جاری ادامه دارد.

۱۲ اثر نمایشی از استان اصفهان در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده‌اند که شامل ۶ اثر در بخش خیابانی،۲ اثر صحنه‌ای، ۲ اثر دانشجویی، یک تئاتر تلویزیونی و یک اثر در بخش رادیو تئاتر است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید