کد خبر:8004
پ
۱۳۹۷۱۲۲۶۱۲۲۵۳۹۹۰۶۱۶۹۳۷۷۱۴
استاد دانشگاه

ارتقای “سلامت روان اجتماعی” در اصفهان نیازمند تمهیدات ویژه است

دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: ارتقای سلامت روان شهروندان اصفهان در بُعد اجتماعی نیازمند تمهیدات ویژه است. هادی فرهادی روز دوشنبه افزود: بخشی از مقوله سلامت روان؛ فردی است که به معنای دور بودن از افسردگی، استرس و اضطراب است. وی ادامه داد: وابستگی افراد به کار، […]

دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: ارتقای سلامت روان شهروندان اصفهان در بُعد اجتماعی نیازمند تمهیدات ویژه است.

هادی فرهادی روز دوشنبه افزود: بخشی از مقوله سلامت روان؛ فردی است که به معنای دور بودن از افسردگی، استرس و اضطراب است.

وی ادامه داد: وابستگی افراد به کار، نیازهای برآورده نشده، در تکاپو بودن و نارضایتی از نتیجه و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بر روی سلامت روان فردی تاثیر می گذارد که در صورت غفلت بتدریج خود را در سطح زندگی اجتماعی نیز نشان می دهد.

استاد دانشگاه افزود: در کنار همه علت ها و ریشه های ناسلامتی روانی افراد؛ برخی مسائل نیز سلامت روانی اجتماعی در اصفهان را تحت شعاع قرار می دهد که به مانند ویروس در بین شهروندان قابلیت شیوع دارد.

روانشناس و دانشیار دانشگاه آزاد اصفهان گفت: استمرار شرایط آلودگی هوای اصفهان به شکل بیماری های روان تنی نمود پیدا کرده است؛ یعنی منشا آن روانی است اما خود را به شکل بیماری جسمی نشان می دهد.

وی افزود: خشکی زاینده رود به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثر بخش بر کاهش شادی و نشاط در منظر عمومی شهر اصفهان می‌تواند سلامت روانِ اجتماعی شهروندان را تهدید می کند.

فرهادی با بیان اینکه سبک زندگی وابسته به کارکردن بیش از توان افراد به دلیل نیاز، یکی از ریشه های ایجاد استرس و اضطراب فراگیر در افراد است، گفت: در کنار رفع عوامل بیرونی اثر بخش، لازم است راهکارهای سرمایه های روانشناختی فردی نیز تقویت شود.

استاد دانشگاه افزود: انعطاف پذیری، خودکارآمدی، امیدواری، شادی و نشاط و تاب آوری هنگام مواجه شدن با شرایط دشوار مهمترین مولفه‌های سرمایه روانشناختی اثر بخش مثبت هستند که بر روی کاهش استرس، افسردگی و رگه های اضطراب و به طور کلی ارتقای سلامت روان تاثیر گذار هستند.

فرهادی گفت: ارتقای سلامت روان اجتماعی نیز نیازمند شادی آفرینی، نشاط افزایی و پویایی است که برای تحقق آن لازم است مسائلی همچون احیای دائمی رودخانه و کاهش ملموس آلودگی هوا هدف گذاری و برنامه ریزی شود.

در حالی که کارشناسان و پژوهشگران به پایین بودن سطح نشاط اجتماعی در بین مردم شهر اصفهان اشاره می کنند، موضوع سهم زاینده رود در نشاط اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار می شود چرا که زاینده رود، سرزندگی و هویت تمدن ساز اصفهان بوده و هنر و شکوه این شهر را در خود جای داده است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید