مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: سال جاری برای اولینبار در استان اصفهان، مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری جلسات آموزش خانواده در مدارس محروم و فاقد مشارکتهای مردمی اختصاص یافت.
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه آموزش و پرورش، رکن اصلی جامعه، سرمایهای ملی و متعلق به تمام افراد است، اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار معلم فعال و بازنشسته، ۱۸ تا ۲۰ هزار معلم مدارس غیردولتی، ۵۰۰ نوآموز الحاقی به آموزش و پرورش و یک میلیون دانشآموز در مدارس اشتغال به تحصیل دارند.
ابراهیمی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین نقش اصلی را معلم بهعنوان عنصر اصلی، پیشران و حیاتبخش جامعه بازی میکند، اظهار کرد: معلمی میتواند نقشآفرین باشد که در مرتبه اول به شادابی و نشاط خود و سپس به شادابی و نشاط دانشآموز توجه کند که مصداق آن، معلمان ورزشکار هستند؛ معلمانی که به تربیت جسم خود و سپس به تربیت جسم دانشآموزان میپردازند، اگر بخواهیم در جامعه نشاط و شادابی داشته باشیم، باید مدارسی بانشاط داشته باشیم.
وی افزود: در سال گذشته بیشتر سعی شد که سند تحول بنیادین در متن کار قرار گیرد، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، باید اهتمام مدارسی در تراز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش داشته باشیم، حدود ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین میگذرد، یکی از تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) اجرای جدی این طرح است و در تلاش هستیم نیروها، آموزشهای لازم برای مدارس تحولی را ببینند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان درباره دلایل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سالهای اخیر، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در سالی که قرار بود بیش از ۲۵ هزار ورودی در کل کشور داشته باشد، ۳۳۰۰ نفر ورودی داشت. ترک فعل اتفاق افتاده در چند سال گذشته، چالش مهمی به نام کمبود نیروی انسانی در کل کشور ایجاد کرد و برای رفع آن، تأمین شتابزده و از مسیرهای غیراستاندارد، گزینشهای بسیار سهل اندیش و آسان یا نبود گزینش، راهکارهای جبران بودند و در پی آن، ویژگیهای معلم تنزل یافت.
وی اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم، توجهی ویژه به ارتقای کیفیت معلمان دارد و سال گذشته بیش از ۱۵ هزار معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد و سهم استان به ۲۳۰۰ نفر رسید که نسبت به بالاترین آمار سال گذشته دوبرابر شده بود، اما هنوز شاهد چالش نیروی انسانی هستیم.
ابراهیمی افزود: پس از تلاش برای اصلاح فرایند جذب و تربیت معلمان در قالب دانشگاه فرهنگیان، اصلاح گزینش افرادی که قرار است تربیت سرمایه آینده کشور یعنی دانشآموزان به دست آنان باشد، نیز حائز اهمیت است؛ برایناساس فرایند گزینش معلمان تغییر و تحولاتی را تجربه کرده و بهنوعی گزینش، فرایندی و چندمرحلهای شده و به یکمرتبه ختم نمیشود، همچنین امتحان جامعی در پایان از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته میشود.
وی ادامه داد: لازم است سالانه ۲۵ هزار جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که در سالهای مختلف به این امر بیتوجهی شد. استان اصفهان یکی از استانهای مواجه با چالش نیروی انسانی است.
وی اهداف اصلی آموزش و پرورش را اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: طبق ماده ۱۳ قانون آموزش و پرورش، سه درصد از عوارض ساخت و ساز شهرداری باید برای تعمیر و تجهیز و ساخت در آموزش و پرورش پرداخت شود.
ابراهیمی ادامه داد: طبق ماده ۱۶ شورای آموزش و پرورش باید زمینهای با کاربری آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و طبق ماده ۱۸ انبوهسازان بهازای ۲۰۰ واحد مسکونی باید یک مدرسه ۱۲ کلاسه بسازند، این اتفاق باید بهتناسب ساخت اتفاق بیفتد.
خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند
وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان و پیوند دو رکن اصلی تربیتی یعنی خانواده و مدرسه است گفت: یکی از مهمترین فرایندهایی که در طول عمر بشریت اتفاق میافتد موضوع تعلیم و تربیت است؛ خانواده و مدرسه در این موضوع مکمل یکدیگر هستند و به طور متقابل ارتباطات ویژهای برای تربیت و تعلیم بهتر دانشآموزان دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان اظهار کرد: در اهداف انجمن اولیا و مربیان؛ بهرهمندی از حضور والدین در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها، افزایش اثربخش والدین در فرایند تربیت و تعلیم، ساماندهی و استفاده از تخصص و مهارتهای مختلف اولیا و مشارکت در حل مسائل و مشکلات مدرسه، در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: خانواده در نظام اسلامی بهعنوان پایه و اساس تعالی، پیشرفت و آرامش در جامعه است؛ اساس یک جامعه پویا، توجه ویژه بهسلامت همهجانبه خانواده و اقتدار و بالندگی آن است و زمانی که دو نهاد خانواده و مدرسه در کنار یکدیگر قرار بگیرند شاهد اتفاقات خوبی در اجراییسازی سند تحول بنیادین خواهیم بود.
ابراهیمی تصریح کرد: در استان اصفهان نهضت توانمندسازی خانوادهها یکی از برنامههایی است که بهصورت ویژه سال جاری در حال اجرا است و مصداق بارز آن برنامههای موفق آموزش خانوادهای است که کل نظامها و سیستمهای والد و فرزندی را دربرگرفته است و بر اساس اصل همیاری و تعامل بین بخشهای مرتبط قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در این آموزشها تمرکز ویژه بر استادان توانمند حوزه آموزش خانواده و برگزاری برنامهها و جلسات منظم و منسجم بهمنظور آگاهسازی والدین در زمینه نیازهای ایشان و فرزندانشان است.
وی افزود: سال گذشته در اصفهان طرح ابتکاری «پدر پیشگام» جهت توانمندسازی و آموزش خانواده ویژه پدران، اجرا شد و در سال جاری طرح «خانواده پایا – جامعه پویا» برای خانواده فرهنگیان برای اولینبار در کشور اجرا خواهد شد.
اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانشآموزان
ابراهیمی تصریح کرد: در راستای عدالت آموزشی و اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و اعتقاد بر اینکه هر خانواده باید بتواند از مباحث تخصصی جلسات آموزش خانواده بهمنظور رشد و بالندگی سیستم خود بهره ببرد، سال جاری برای اولینبار در استان اصفهان، مبلغ ۱۵ میلیارد ریال برای برگزاری جلسات آموزش خانواده در مدارس محروم و فاقد مشارکتهای مردمی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: نکته مسلم و محرز این است که جایگاه آموزش خانواده در بعد تربیتی و آموزشی، بیبدیل است، بهرغم آنکه ممکن است ضریب آن کمتر شده باشد و هر اتفاقی که قرار است در تربیت و آموزش دانشآموز رخ دهد، بخشی از آن از مسیر آموزش خانواده امکانپذیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: لازم است به روشی عمل کنیم که مسیر کسب اطلاعات دانشآموزان و خانوادههایشان اصلاح شود که این از طریق آموزش خانواده امکانپذیر است تا دانشآموزان در مسیر صحیح قرار گیرند. تلاش بر این است تا آموزشهای خانواده بهتر از گذشته باشد و بهروزرسانی شود و در حوزههای آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی، تربیتی و آموزشی، برنامههای ویژهای خواهیم داشت.
ابراهیمی تصریح کرد: در حوزه آموزش، خانوادهها با همراهی مدرسه نظارت ویژهای داشته باشند و برای تربیت فرزندان با هماهنگی مدرسه وقت لازم را صرف کنند و اگر نکتهای و مطلبی وجود دارد که احساس میشود مدارس باید بداند در اختیار مدرسه قرار دهند؛ مصداق این بحث آموزشهای خانواده است.
وی افزود: امسال تلاش بر این است تا آموزشهای خانواده بهتر از گذشته باشد و بهروزرسانی شوند و در حوزههای آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی و مسائل تربیتی و آموزشی برنامههای ویژهای خواهیم داشت و از اساتید برجستهای استفاده کنیم که امیدواریم خانواده از این فرصت استفاده لازم را ببرند.
حضور در انتخابات یکی از مهمترین نوع مشارکت اجتماعی است
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین نوع مشارکت اجتماعی مردم در آینده خودشان حضور در انتخابات است، گفت: انتخابات نماد مردمسالاری، دموکراسی و مهمترین شیوه مشارکت مردم در تصمیمگیری و تصمیمسازیهای خرد و کلان است.
وی بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره انتخابات پرشوری را داشتیم و میانگین شرکت مردم در انتخابات قابلتوجه بوده است و در سال جاری هم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پیش خواهیم داشت.
ابراهیمی درباره برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان افزود: یکی از اثرگذارترین و مهمترین اقشاری که در مشارکت مردم در امر انتخابات، فرهنگیان هستند و بهعنوان گروه مرجع شناخته میشوند، گروهی که مردم برای نحوه شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح به آنها مراجعه میکنند.
بیش از ۴۰ هزار دانشآموز اصفهانی در مراسم اعتکاف شرکت کردند
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در آئین اعتکاف سال جاری، بیش از ۴۰ هزار دانشآموز شرکت داشتند که بیانگر رشد ۷۰ درصدی اقبال دانشآموزان از این طرح معنوی در مقایسه با سال قبل است.
وی افزود: در ایام اعتکاف، برنامههای مختلف معنوی و تربیتی برای دانشآموزان تدارکدیدهشده بود که بهصورت گروهی و با همراهی مربیان مجرب اجرا شدند.
ابراهیمی تصریح کرد: طی برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، رؤسا و مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف با حضور در مساجد، با دانشآموزان معتکف دیدار و گفتگو کردند تا از این طریق، زمینه تقویت روحیه پرسشگری در دانشآموزان فراهم شده و به سؤالات آنان پاسخ داده شود.
وی یادآور شد: در مراسم اعتکاف سال گذشته شاهد حضور چشمگیر دانشآموزان بودیم و بیش از ۲۴ هزار نفر از دانشآموز استان اصفهان توانستند از این فرصت معنوی در قالب اعتکاف دانشآموزی استفاده کرده و معتکف شوند.