عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر نقش این استان در کریدور شمال-جنوب، گفت: احداث مرکز تخصصی تعمیرگاه کامیون در شرق اصفهان، فرصتی ویژه برای درآمدزایی و کلید افزایش بهرهوری ناوگان حملونقل کشور است.
محمد تمنایی روز پنجشنبه با اشاره به نتایج مطالعات پیش امکان سنجی «طرح احداث مرکز تعمیرگاه کامیون ها در استان اصفهان» افزود: با توجه به موقعیت استثنایی جغرافیایی اصفهان به عنوان چهارراه ترانزیتی کشور و قرارگیری آن در مسیر کریدور بینالمللی شمال – جنوب، احداث یک مرکز تعمیرگاهی تخصصی برای کامیونها یک فرصت سرمایهگذاری ویژه محسوب میشود.
وی ادامه داد: با وجود حجم عظیم تردد کامیونهای باری در استان اصفهان، سیستم فعلی تعمیرات کامیونها با چالشهای جدی از جمله پراکندگی نامناسب مراکز تعمیراتی غیرتخصصی، نبود استانداردهای فنی روز دنیا و کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر مواجه است.
وی یادآور شد: آمارها نشان میدهد روزانه بیش از پنح هزار دستگاه کامیون در استان تردد میکنند که حدود ۴۰ درصد از آنها برای تعمیرات اساسی مجبور به مراجعه به شهرهای دیگر هستند. این امر موجب اتلاف زمان، افزایش هزینهها و کاهش بهرهوری ناوگان حملونقل شده است.

مجری طرح های مطالعاتی استانداری اصفهان تصریح کرد: طرح احداث مرکز تعمیرات تخصصی کامیونها با هدف رفع این مشکلات و با بهرهگیری از آخرین فناوریهای روز دنیا و امکان ارائه خدمات ۲۴ ساعته، در شرق اصفهان پیشنهاد شده است، این ساختار یکپارچه میتواند آماده به کاری ناوگان را به حداکثر رسانده و زمان تعمیرات و نگهداری کامیونها را کاهش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: با توجه به اتصال شبکه ریلی به شبکه جاده ای در شرق اصفهان از طریق «ایستگاه راه آهن شرق اصفهان» و وجود شهرک های صنعتی، کارگاه های تولید قطعات فلزی و آغاز مراحل ساخت شهرک لجستیک در شرق استان محدوده سگزی در جاده اصفهان به نایین یکی از بهترین مکان ها برای احداث این مرکز است.

تمنایی اضافه کرد: این پروژه از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است و علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، میتواند درآمدزایی بسیار مناسبی برای استان اصفهان داشته باشد و بر اساس تحلیلهای مالی، زمان بازگشت سرمایه این پروژه حدود ۲۲ ماه و ارزش فعلی خالص (NPV) آن بیش از سه هزار و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این پروژه میتوان به فراهمآوردن فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها، انبارداری و انجام امور گمرکی و لجستیکی در این مرکز اشاره کرد و همچنین در بعد زیست محیطی، این مرکز با تمرکز بر بازیافت روغن و ضدیخ از طریق سیستمهای یکپارچه و مدیریت علمی پسماندهای خطرناک، تأثیر مثبتی خواهد داشت.
استان اصفهان با ۵۱ هزار و ۲۰۰ کامیوندار پس از استان فارس دومین استان کشور از نظر تعداد کامیونداران محسوب میشود و با توجه به قرارگیری در مرکز کشور، نقشی کلیدی در صنعت حملونقل و ترانزیت کالا ایفا مینماید.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، اصفهان به عنوان چهارراه ترانزیتی کشور محسوب میشود.








