- روزنامه زاینده رود - https://zayanderoodonline.ir -

تسهیل حمل دوچرخه با اتوبوس، نوآوری جذاب برای تحقق تقویت نظام حمل‌ونقل ترکیبی است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نصب باربند حمل دوچرخه روی اتوبوس‌های شهری اقدامی در راستای تحقق نظام حمل‌ونقل ترکیبی و گامی مؤثر برای افزایش مطلوبیت سفرهای پاک در اصفهان است.

مصطفی نباتی‌نژاد با بیان اینکه مطالعات جهانی نشان می‌دهد مدهای حمل‌ونقل انبوه در دنیا مانند مترو و اتوبوسرانی برای رفاه حال شهروندانی که دوچرخه را به عنوان مد اصلی ترددهای روزانه خود انتخاب می‌کنند، امکانی را فراهم کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران بدون مشکل با دوچرخه از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، اظهار کرد: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که اتوبوس‌های جدید در بیشتر شهرهای مطرح دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آمریکایی برای رفاه حال مسافران خود امکانات جدیدی را به‌عنوان جاذبه سفر قرار داده‌اند و در این رابطه شرکت‌های فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی و تولیدکننده اتوبوس‌ها رقابت تنگاتنگی با هم دارند.

وی با بیان اینکه پس از طرح استفاده از دوچرخه در مترو، حالا شهرداری پایتخت به‌سمت آن رفته تا در خطوط پُرمسافر اتوبوسرانی امکان استفاده دوچرخه‌سوار از اتوبوس‌ها فراهم شود، افزود: استفاده از رک دوچرخه یکی از این امکانات است که در ناوگان اتوبوسرانی شهرهای بزرگ دنیا ایجاد شده است؛ تصمیم‌گیران شهری در این شهرها اعتقاد دارند ایجاد امکاناتی برای تشویق شهروندان به طی کردن مسیرهای تردد روزانه با بهره‌گیری از مدهای مختلف حمل‌ونقل عمومی موجب حل مشکل ترافیک، آلودگی هوا و موضوعات زیست‌محیطی خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: استفاده از رک‌های دوچرخه در سطح معابر مرکزی پایتخت از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر انجام شده و در اصفهان نیز اجرا شده است.

نباتی‌نژاد با اشاره به نصب باربند حمل دوچرخه در یکی از اتوبوس‌های خط ۴۲ کلان‌شهر اصفهان در مسیر باغ غدیر به سمت میدان امام حسین (ع) و بالعکس، تصریح کرد: هدف ما تسهیل سفرهای ترکیبی دوچرخه و اتوبوس و ایجاد شهری دوستدار حمل و نقل پاک است.

وی با بیان اینکه این باربندها امکان حمل دو دوچرخه به‌طور همزمان را فراهم می‌کنند، افزود: استفاده از این سرویس در ساعات خلوت بسیار راحت و ایمن است و بازخورد اولیه شهروندان بسیار مثبت بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پس از جمع‌آوری نظرات شهروندان و رانندگان و چنانچه مورد استقبال قرار گرفت، این سیستم به تدریج در خطوط مناسب شهری گسترش خواهد یافت تا تجربه‌ای راحت و اقتصادی برای دوچرخه‌سواران فراهم شود و در کنار آن، ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه این طرح، بخشی از برنامه شرکت اتوبوسرانی برای ترویج حمل‌ونقل ترکیبی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی در اصفهان است، خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل ترکیبی که دو سال پیش مورد تأکید قرار دادیم، نشان دهنده این است که باید مطلوبیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای مردم افزایش دهیم؛ جایی که به ایستگاه اتوبوس می‌رسند با دوچرخه یا پیاده بروند و جای دیگر بر اساس سلیقه دوچرخه‌سواری را ادامه دهند.

وی گفت: این تسهیل‌گری روی اتوبوس‌ها در راستای همان بحث است و فرصت خوبی است، باید مطلوبیت حمل‌ونقل عمومی و پاک را بالا ببریم تا شاهد تحقق نظام حمل‌ونقل ترکیبی باشیم و سهم اندکی از حمل‌ونقل شخصی کم و به تحرک شهروندان هم کمک کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه دوچرخه به‌عنوان یک وسیله در فاصله مبدا و مقصد و حدفاصل ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: دوچرخه‌سواری علاوه بر آثار و فواید فردی و سلامت جسمی شهروندان نقش مؤثری در کاهش ترافیک، مصرف سوخت، آلودگی هوا و افزایش آرامش و نشاط در زندگی شهری دارد.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: شرایط جابه‌جایی دوچرخه با اتوبوس شرایط را برای دوچرخه‌سواری در شهر دوچرخه‌ها فراهم می‌کند تا هم شاهد نشاط شهروندی و کاهش ترافیک و هم کاهش مشکلات زیست‌محیطی باشیم.