- روزنامه زاینده رود - https://zayanderoodonline.ir -

پیش از پیچ آخر، سپاهان از ریل قهرمانی خارج شد

۲ ایستگاه مانده به پایان، سند ششدانگ واگن شماره یک قطار ۲۴ به نام تراکتور زده شد. سرنشین تبریزی با عبور از همه رقبایش، زودتر از ایستگاه پایانی، جام قهرمانی را از آن خود کرد. سهم بزرگی از این موفقیت تی تی ها را باید مدیون شکست مسافر طلایی پوش قطار لیگ در برابر گل‌گهر در ایستگاه ۲۸ دانست. سپاهانی ها که سفر بیست و چهارم خود با این لوکوموتیو را با استقرار در واگن نخست استارت زده بودند و مدتها این کوپه را در قرق خود داشتند اما در نهایت گوی و میدان را به مسافر تبریزی واگذار کردند تا تراکتور پس از سال ها مسافرت مهیج و پرفراز خود با قطار لیگ، سرانجام جام طلای ۲۴ را به نام خود کند.

جالب آنجاست که سپاهان تا پیش از این تنها یک بار، آن هم در ایستگاه ششم، طعم شکست را چشیده بود؛ شکستی که اتفاقاً مقابل همین تراکتور رقم خورد. حالا، پس از ۲۲ ایستگاه شکست ناپذیری، دوباره تلخی باخت به سراغ کاروان زردپوش اصفهانی آمد و این بار سپاهان نه‌تنها ۳ امتیاز، بلکه رؤیای قهرمانی را هم از دست داد. باخت ۱-۲ مقابل گل‌گهر، سرنوشت سرنشین طلایی پوش قطار ۲۴ را وارد مسیری تازه کرد؛ جایی که حالا جایگاه آنها در واگن شماره دوم هم در خطر افتاد. اگر شاگردان کارترون در دو ایستگاه باقیمانده امتیاز از دست دهند، این احتمال وجود دارد که حتی از قطار آسیایی هم جا بمانند. چرا که همسایه دیوار به دیوار طلایی پوشان در بیست و هشتمین ایستگاه با ۳ گل از سد مس در رفسنجان عبور کرده و حالا به ۲ امتیازی سپاهان رسیده است. کافی است تیم کارتال در ایستگاه بعدی در برابر خیبرِ تازه وارد پیروز شود و تیم کارترون در برابر هوادار ِقعرنشین امتیاز از دست دهد آن وقت سرخپوشان تهرانی جایگاه طلایی پوشان اصفهانی را تصاحب خواهند کرد.

این در حالی است که هرچقدر ایستگاه ۲۸ برای مسافر واگن یک خوش یمن بود و به قهرمانی این تیم منجر شد برای سرنشین آخرین واگن قطار با بدشانسی همراه بود. هوادار با وجود کسب یک امتیاز در این ایستگاه و در مصاف با نساجی چی ها نامش به عنوان اولین مسافر بازمانده از سفر با قطار ۲۵ ثبت شد و حالا در ۲ ایستگاه باقیمانده باید به ترتیب در برابر سپاهان و پرسپولیس قرار بگیرد؛ دو مسافری که با وجود از دست دادن شانس قهرمانی برای استقرار در دومین واگن رقابت تنگانگی با هم دارند و ۶ امتیاز بازی های باقیمانده هوادار نقش تأثیر گذاری در تعیین سرنشین این کوپه خواهد داشت.

اما یکی دیگر  از جذابیت های ایستگاه ۲۸، آمار گل‌های آن بود. ۲۴ گل در یک هفته، این ایستگاه را به پرگل‌ترین توقفگاه قطار ۲۴ تبدیل کرد. استقلال با پیروزی قاطع ۱-۵ برابر آلومینیوم اراک نقش مهمی در ثبت این رکورد داشت. همچنین دیدار تماشایی ذوب‌آهن و ملوان در انزلی که با تساوی ۳-۳ به پایان رسید، یکی از پرحادثه‌ترین مسابقات بیست و هشتمین ایستگاه بود. ذوبی‌ها تا دقیقه ۸۳ ، دو گل از حریف پیش بودند اما بازگشت دراماتیک انزلی‌چی‌ها باعث شد برتری ۳ بر یک گاندوها به تساوی ۳ بر۳ ختم شود تا جایگاه مسافران ۷ کوپه ابتدایی قطار بی‌تغییر باقی بماند.  این در حالی است که استقلال با برتری پر گل خود در ایستگاه ۲۸  موفق شد با سبقت از چادرملو، سبزپوشان اراکی و  خیبر خرم آباد از واگن شماره ۱۱ به واگن شماره ۸ نقل مکان کند. آبی پوشان تهرانی حالا به همسایگی سبزپوشان اصفهانی رسیده اند. کافی است استقلال دو بازی باقیمانده خود در مصاف با چادرملو و سپاهان را با برتری پشت سر بگذارد تا با کوچک ترین لغزش ذوبی ها و ملوانان دو رده دیگر صعود کند و فصل را با استقرار در واگن ششم به پایان برساند. دیدار مستقیم استقلال و سپاهان در ایستگاه پایانی، دوئل سرنوشت‌سازی برای هر دو تیم خواهد بود.

از سوی دیگر، جنگ بقا هم در میان سرنشینان دو واگن انتهایی قطار ۲۴ به اوج رسیده است. حالا که سقوط هوادار قطعی شده، تنها یک بلیت برای قطار فصل آینده باقی مانده است. نساجی و مس رفسنجان برای تصاحب این بلیت در دو ایستگاه آخر جدال نفس‌گیری با رقبایشان برای سبقت گرفتن از یکدیگر خواهند داشت. نساجی باید به ترتیب مقابل تراکتور قهرمان و ذوب‌آهن صف‌آرایی کند و مس نیز با ذوب‌آهن و خیبر روبه‌رو خواهد شد. با این تفاسیر سبزپوشان اصفهانی نقش تأثیرگذاری در تعیین دومین مسافر بازمانده از قطار۲۵ خواهند داشت.

 

مرضیه غفاریان