کد خبر:22737
پ
۲۰۹۹۴۵۷

دست‌اندازهای توسعه خودرو برقی در پایتخت

یکی از راهکارهای مهم برای غلبه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در کلانشهرها توسعه حمل و نقل برقی است، در این گزارش به بررسی ابعاد توسعه خودروهای برقی در پایتخت پرداخته شده است. چالش ناترازی سوخت و آلودگی هوا به دلیل مصرف بالای خودروهای داخلی باعث شده است تا موضوع استفاده از خودروهای […]

یکی از راهکارهای مهم برای غلبه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در کلانشهرها توسعه حمل و نقل برقی است، در این گزارش به بررسی ابعاد توسعه خودروهای برقی در پایتخت پرداخته شده است.

چالش ناترازی سوخت و آلودگی هوا به دلیل مصرف بالای خودروهای داخلی باعث شده است تا موضوع استفاده از خودروهای برقی در کشور به صورت جدی دنبال شود. هرچند این مساله نیز با مشکلاتی مواجه است. چراکه ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی به عنوان زیرساخت استفاده از خودروهای برقی به اندازه کافی ایجاد نشده است. در حال حاضر تهران حدود ۲۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی فعال دارد که بسیار کمتر از تعداد استاندارد به نسبت پیش بینی‌هایی است که برای تعداد خودروهای برقی انجام شده است.

علاوه بر ضعف زیرساخت مربوط به ایستگاه شارژ، موضوع قیمت بالای برق نیز برای خریداران خودرو برقی یک چالش بزرگ است.

پیش از این مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته بود که قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان خواهد بود. در قیمت گذاری جدید به ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت هم اکنون برای مصرف کنندگان گران است. چراکه یک خودرو برقی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ تا ۱۵ کیلووات ساعت برق نیاز دارد. قیمت برق برای ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ تومان خواهد بود. این میزان هزینه برای باتری خودرو برقی برابر با هزینه سوخت خودروهای بنزینی است که ۷ لیتر بنزین با قیمت ۱,۵۰۰ تومان در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. بنابراین در مقطع کنونی هزینه خودروهای برقی با هزینه خودروهای بنزینی تفاوتی ندارد. از طرف دیگر هزینه تعمیرات در خودروهای برقی بالاست و بسیاری از مکانیک‌های ایرانی هنوز با تعمیرات خودروهای برقی آشنایی پیدا نکرده‌اند.

قیمت برق در ایستگاه‌های شارژ خودرو یکسان نیست

محمدحسین رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و کنترل برق مپنا به عنوان تولیدکننده ایستگاه شارژ خودرو برقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مشکل عدم فعال سازی ایستگاه‌های شارژ در سطح تهران گفت: در حال حاضر زیرساخت لازم برای فعال سازی ۱۲۷ ایستگاه شارژ برقی وجود دارد و به صورت تدریجی و بر مبنای افزایش تعداد خودروهای برقی در سطح شهر فعال خواهند شد. براساس توافقی که با توانیر شده میزان برق رسانی به این ایستگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی درباره قیمت برق برای خودروهای برقی گفت: در حال حاضر توافق شده که قیمت برق برای خودروهای عمومی مانند تاکسی‌ها و اتوبوس قیمت خرید است؛ یعنی ۵۷۰ تومان. اما برای بخش خصوصی این قیمت متفاوت است. برای نمونه ایستگاه شارژ خودرو برقی که در جاده چالوس راه اندازی شرکت برق را با قیمت ۱,۴۰۰ تومان عرضه می‌کند. حالا ممکن است ایستگاه دیگری قیمت برق خود را تا ۲۵۰ تومان افزایش دهد. این مساله به میزان هزینه‌ای که فرد برای ایستگاه شارژ انجام داده تعیین می‌شود. به طور قطع سرمایه گذار بخش خصوصی باید بتواند هزینه‌های خود را جبران کند تا زمینه توسعه ایستگاه‌های شارژ فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و کنترل برق مپنا با اشاره به اینکه مپنا توان تولید ایستگاه شارژ برق خودرو برای کل کشور را دارد، اظهار کرد: ما قرارداد ساخت ۱۴۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی با شهرداری تهران داریم که در فاز نخست باید ۲۰ دستگاه تحویل می‌دادیم، اما به دلیل نیاز شهرداری خواسته‌اند که یک ماهه این میزان تجهیزات ایستگاه را تحویل دهیم. با توجه به اینکه ظرفیت تولید را توسعه داده‌ایم از تأمین کنندگان قطعات به صورت گسترده استفاده می‌کنیم زمینه تولید و تحویل سریع‌تر این میزان ایستگاه شارژ خودرو فراهم است.

رفان با تاکید بر اینکه ۵ سالن برای ساخت ایستگاه شارژ خودرو برقی ایجاد کرده‌ایم، گفت: ۲ سالن از مجموعه ۵ سالن شارژر خانگی برای خودروهای برقی تولید خواهند کرد و سه سالن ایستگاه شارژ بزرگ برای نصب در سطح شهر و بین شهرها اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت دلفان مپنا درباره قیمت شارژر خودرو گفت: شارژر خانگی خودروهای برقی از ۷ میلیون تومان به بالا قیمت دارند. این شارژرها نسبت به مدل‌هایی که در سطح شهر نصب می‌شوند کندتر هستند. بنابراین در مدل‌های خانگی هرچقدر سرعت شارژ آن بالاتر باشد قیمت شارژر گران‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۳ هزار خودرو برقی در کشور وجود دارد به همین دلیل تأثیری در ناترازی برق ندارند. به طور قطع متناسب با افزایش تولید برق خودرو برقی بیشتری به کشور وارد می‌شود. به همین دلیل موضوع عدم استقبال مردم از خودروهای برقی ناشی از قیمت کنونی برق، عدم فرهنگ سازی و همچنین عدم سودآوری این خودرو به نسبت سایر خودروهاست. به عبارت دیگر خودرو در ایران تاکنون به عنوان یک کالای سرمایه بوده و مردم با این نگاه خودرو می خرند. اما درباره بازار خودروهای برقی این مساله وجود ندارد.

توافق با شهرداری برای ایجاد اشتراک شارژ خودرو برقی

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: در حال حاضر ۱۴ ایستگاه شارژ خودرو برق رسانی شده است. هم اکنون مطالعاتی درباره توسعه ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران در دست انجام است به همین دلیل قیمت گذاری خاص برق خودرو انجام نشده است و قیمتی که هم اکنون تعیین شده بر مبنای تعرفه برق برای صنایع است.

وی افزود: هم اکنون توافقاتی با شهرداری انجام داده‌ایم که برای عرضه خانگی برق یا اشتراک جدیدی برای دارندگان خودرو برقی تعیین می‌شود یا اینکه از همان اشتراک قبلی با تعرفه دیگر استفاده می‌شود. پس از تکمیل مطالعات این موضوع به صورت شفاف اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است، موضوع برقی سازی خودرو در شهر تهران به مساله برق گره خورده است. از آنجایی که موضوع آلودگی هوا در شهر تهران یک چالش جدی است دولت برای اینکه رانندگان خودروهای بنزینی را به سمت خودروهای برقی ترغیب کند باید در تعیین قیمت برق ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی نگاه حمایتی داشته باشد.

منبع
ایمنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید