کویر مرنجاب به عنوان بکرترین کویر ایران دو دهه پس از اخذ مصوبه منطقه نمونه گردشگری، همچنان بهدلیل زیباییهایش گردشگر جذب میکند.
برای رسیدن به کویر مرنجاب باید رنج سفر به جان خرید و از جاده خاکی و پر پیچ و خم خطرناک پوشیده از ماسه و پر از دست انداز ۵۰ کیلومتری بدون علائم راهنمایی و رانندگی عبور کرد که اینها گوشه ای از مشکلات این منطقه نمونه گردشگری به ویژه برای گردشگران ناآشنا با منطقه است.
تازه به مقصد اصلی در منطقه مرنجاب از جمله ریگ بلند و دریاچه نمک که رسیدی اثری از کمترین خدمات نمیبینی و گردشگرانی را میبینی که با امکاناتی که خود به همراه آوردهاند، بساطی پهن کردهاند و از ریگ نوردی و آرامش کویر لذت میبرند.
تعدادی از گردشگرانی که برای بار نخست به منطقه مرنجاب سفر کردند به بیان مشکلات و رنج های خود در سفر به منطقه مرنجاب پرداختند و سفر به این منطقه را اولین و آخرین بار برشمردند!
آنها به جاده خراب و پر از دست انداز اشاره کردند که در کنار آن خبری از هیچگونه خدماتی نبود و فقط در ابتدای راه از گیتی عبور کردند که مبلغ ورودیه ای قابل توجه پرداختند که تنها خدمات آن یک کیسه زباله بود.
گروهی از آفرودسواران هم به فقر خدمات و نبود جاده مناسب برای سفر به مرنجاب اشاره کردند و از پرداخت ورودیه ای نجومی گلایه داشتند.
اعضای این گروه آفرود بیان کردند که سفر به مرنجاب تنها با خودروهای دودیفرانسیل امکان پذیر است چراکه جاده خراب و پر از موج و چاله و دستانداز، امکانی برای سفر با خودروهای معمولی فراهم نمیکند و به جز خطری که برای گردشگران به همراه دارد تنها خستگی و استهلاک خودروها را به ارمغان می آورد.
یک گردشگر همدانی افزود: با پرداخت ورودیه ۵۰ هزار تومانی وارد کویر مرنجاب شدیم که تنها با جاده خراب و پر از دست انداز مواجه شدیم که بعد از طی پنج کیلومتر مسافت، به علت خرابی زیاد جاده تصمیم به برگشت گرفتیم.
محمد آریامنش گفت: در برگشت به گیت ورودی که رسیدیم انتقاد خود را مطرح کردیم که افراد داخل گیت ضمن تایید نبود خدمات و خرابی جاده، پیشنهاد دادند که برای حضور در کویر باید از خودروهای آفرودی محلی استفاده کنید که البته پیشنهاد قابل تاملی بود.
یک گروه خانوادگی هم در برگشت از مرنجاب که با خودروهای آفرودی محلی به منطقه سفر کرده بودند اذعان داشتند: خیلی خوشحالیم که از خودروهای محلی استفاده کردیم چراکه جاده بی نهایت خراب و خبری از خدمات در منطقه مرنجاب نبود!
آن ها ادامه دادند: به گردشگرانی که با خودروهای سواری به منطقه سفر میکنند پیشنهاد میکنیم حتما از خودرهای محلی استفاده کنند چراکه جاده خراب به جز خستگی، آسیبهای زیادی به خودروهایشان وارد میکند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران وبیدگل در گفت وگو با ایرنا ضمن انتقاد از ایجاد گیت و دریافت ورودیه بدون هیچ خدماتی به گردشگران گفت: در حال حاضر شاهد اعتراض گردشگران ورودی به مرنجاب بهدلیل عدم ارائه خدمات هستیم.
محمدجواد عبدلی افزود: هشت سال پیش طی فرآیندی بدون ضابطه یک گیت ورودی در ابتدای جاده مرنجاب زده شد و تا کنون سه بار مدیریت گیت تغییر کرده که هیچکدام هم خدمت قابل قبولی برای ساماندهی گردشگری نداشتند.
وی به اعتراض گردشگران به عدم ساماندهی مرنجاب و اقدامات گیت ورودی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است تا مدیریت منطقه مرنجاب به اهلش واگذار نشود و تحت نظارت و مدیریت میراث فرهنگی قرار نگیرد شرایط تغییری نخواهد کرد.
محمد جواد عبدلی افزود: در حال حاضر دست ما در زمینه نظارت بر عملکرد و مدیریت منطقه مرنجاب بسته است چراکه مدیریت ساماندهی در سال های اخیر به شهرداری آران وبیدگل واگذار شده و ناظر آن هم نهادهایی دیگر تعریف شده است.
وی ادامه داد: در جلسات مختلف به موضوع عدم ساماندهی مرنجاب اعتراض کردیم و راهکارهایی را برای رونق گردشگری با همفکری فعالان گردشگری ارائه دادیم.
وی اضافه کرد: تنها در یکماه گذشته توانستیم در راستای رونق گردشگری مرنجاب و حمایت از گردشگران نرخ ورودی به کویر مرنجاب را ۵۰ درصد کاهش دهیم که البته بازهم مورد اعتراض گردشگران است چراکه هیچ خدماتی در قبال آن به گردشگران داده نمیشود.
وی تصریح کرد: دریافت ورودی از گردشگران باید بر اساس میزان خدمات ارائه شده تعریف شود تا رضایت بیشتر گردشگران را فراهم کند که البته ما مدام در جلسات این موارد را مطرح میکنیم و پیگیر هستیم.
مدیر یک مجتمع گردشگری در کویر مرنجاب هم در گفت وگو با ایرنا ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان گردشگری در کویر مرنجاب گفت: متاسفانه اعمال سیاست های یک بام و دو هوا و نبود مدیریت واحد در این سالها ضربه بزرگی به منطقه مرنجاب زده است.
علی کیانی افزود: ساماندهی مرنجاب تنها به ایجاد یک گیت در اول جاده و دریافت ورودیه ای قابل توجه ختم شده است که اصلا هیچ خدماتی در برابر آن داده نمیشود.
وی تصریح کرد: جاده فوقالعاده خراب و نبود علائم و خدمات در مسیر جاده موجب نارضایتی شدید گردشگران شده است چنانچه ورود گردشگر به منطقه مرنجاب و اسکان در مجتمع های گردشگری کاهش چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: گردشگران ورود به مرنجاب شاکی هستند و اعلام میکنند که هربار از گیت ورودی عبور میکنند یک اتفاق جدیدی میبینند، یکبار افزایش قیمت ورودی، ایست و بازرسی، بار دیگر ثبت ورود اطلاعات خودروهای آفرودی، یکبار ایجاد صف و معطلی و ایست و گرفتن برگههای ورودی و این موارد موجب دلسردی و نارضایتی گردشگران می شود.
وحید ابراهیمی یکی دیگر از مدیران مجتمع های گردشگری هم در گفت وگو با ایرنا ضمن انتقاد از نبود مدیریت واحد در کویر مرنجاب گفت: ادامه روند کنونی بی سروسامانی مرنجاب منطقه را بیش از پیش از رونق خواهد انداخت.
وی گفت: کدام منطقه گردشگری در کشور سه گیت ورودی دارد و گردشگران باید به چهار نقطه پاسخگو باشند، گردشگران باید در سه گیت شامل گیت اول ابتدای جاده خاکی، گیت دوم منطقه ارغوانی و گیت سوم در منطقه آبشیرین جوابگو باشند و در حداقل ۲ گیت ورودیه بپردازند!
وی ادامه داد: در برابر این دریافتها چه خدماتی به گردشگران داده میشود، جاده فوق العاده خراب، نبود علائم و همچنین نبود نیروهای درمانی و امدادی که اینها گوشهای از مشکلات مرنجاب است.
منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل جزو بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی میشود.
مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیتهایی مانند کویرنوردی، آفرود، موتورسواری، سافاری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه، سالانه میزبان بیش از ۱۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.