کد خبر:15288
پ
۱۴۰۱۰۶۱۲۰۸۲۱۳۵۱۳۴۲۶۰۱۶۱۳۴

گام‌های دولت سیزدهم در مسیر محرومیت زدایی از اصفهان

پیشبرد امور در حوزه‌های اشتغال و خودکفایی محرومین، تامین مسکن نیازمندان، تعمیم خدمات حمایت درمان و به سرانجام رساندن طرح‌های حمایتی با هدف محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم به مددجویان کمیته امداد امام(ره) بود که این مهم در استان درحال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد. […]

پیشبرد امور در حوزه‌های اشتغال و خودکفایی محرومین، تامین مسکن نیازمندان، تعمیم خدمات حمایت درمان و به سرانجام رساندن طرح‌های حمایتی با هدف محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم به مددجویان کمیته امداد امام(ره) بود که این مهم در استان درحال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد.

 شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی که در وعده‌های خود پیش از ریاست‌جمهوری تاکیدی ویژه بر «محرومیت‌زدایی» داشت، در یک هزار و ۱۷ روز تلاش صادقانه در دولت سیزدهم کوشید یکی از بهترین عملکردهای خود را در این حوزه به انجام برساند.

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار و ۳۳ ماه به مردم ایران خدمت کرد و بسیاری بر این باورند، دستاوردهای این دولت در مسیر محرومیت‌زدایی به محرومان و مستضعفان در طول تاریخ انقلاب اسلامی بی نظیر است.

در دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی و توجه به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی به ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از همان ابتدا در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت تا وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور شهید، که مهم‌ترین آنها حمایت از اقشار محروم بود بر زمین نماند.

ایجاد بیش از ۱۳ هزار شغل و تامین ۲ هزار ۷۰۰ مسکن برای مددجویان بهزیستی در کنار اشتغال‌ و خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) استان با اعطای بیش از ۴۱ هزار فقره تسهیلات و تامین ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی برای خانواده کمیته امداد در کنار پرداخت کمک ودیعه و کمک برای پرداخت اجاره منزل مددجویان و اقدامات حمایتی در بخش سلامت گوشه ای از تلاش دولت سیزدهم در این مسیر است.

 

اشتغال‌ و خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) استان اصفهان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: دغدغه مندی دولت سیزدهم نسبت به وضعیت محرومان و نیازمندان مثال زدنی است و در استان اصفهان، اعطای بیش از ۴۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال محرومان، ساخت و تحویل افزون بر ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد، تامین حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار مستضعف و موارد بسیار دیگر گوشه ای از دغدغه‌مندی رئیس جمهور شهید و دوات سیزدهم نسبت به وضعیت محرومان و نیازمندان را نشان می دهد.

کریم زارع ادامه داد: در سال های پس از انقلاب، همه دولت ها کم و بیش توجه ویژه ای به کمیته امداد امام خمینی (ره) داشته‌اند و این نهاد را در انجام وظیفه و رسالت خود که کمک به محرومان و نیازمندان است، یاری و حمایت کرده‌اند ولی دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به این نهاد داشت و حجم کمک های «دولت خدمت» بیش از سایر دولت‌ها بود.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم تنها بدنبال کمک صرف به خانواده بزرگ کمیته امداد نبود، بلکه بدنبال استقلال اقتصادی مددجویان و ورود این قشر به بازار کار بود و تنها در استان اصفهان با اعطای بیش از ۴۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال مددجویان در حوزه مشاغل خرد و خانگی زمینه استقلال اقتصادی ۱۵ هزار خانواده را فراهم کرد و این گروه توانستند با این حمایت ها به درآمد مکفی دست یافته و از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: تنها در سال ۱۴۰۲، کمیته امداد استان، موفق شد زمینه اشتغال افزون بر هشت هزار و ۶۳۰ نفر از مددجویانی که بیشتر آن ها سرپرست خانوار بودند را فراهم کند که این میزان یک رکورد بی سابقه در حوزه اشتغالزایی برای کمیته امداد استان محسوب می شود که بواسطه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به مددجویان ایجاد شد و نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان سال گذشته در سایه توجه دولت سیزدهم، بیشترین سهم و تعهد برای ایجاد اشتغال مددجویان کمیته امداد را در بین استان‌های کشور بدست آورد که این آمار به تایید دستگاه‌های بیرونی متولی اشتغال نیز رسیده است.

وی یادآور شد: بنا به اذعان دستگاه های نظارتی تسهیلات پرداختی توسط کمیته امداد امام (ره) کمترین میزان انحراف در موارد مصرف را داشته و تقریبا بطور کامل صرف ایجاد اشتغال مددجویان شده است و تنها ۴ درصد انحراف در وام‌های پرداختی گزارش شد.

 

گام‌های دولت سیزدهم در مسیر محرومیت زدایی از اصفهان

 

تامین ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) استان

یکی از مهمترین رویکردها برای محرومیت زدایی مددجویان کمیته امداد پیشبرد امور در رابطه با مسکن این قشر به عنوان یکی از مهمترین و هزینه بر ترین نیازها است. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) اصفهان معتقد است برای تحقق این امر موضوع عارضه یابی و رفع موانع پروژه‌های مسکن مددجویان کمیته امداد در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت.

زارع در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: دولت سیزدهم از همه ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا طرح‌های مسکن مددجویان کمیته امداد در برنامه زمان‌بندی پیشرفت داشته باشند و به موقع به متقاضیان تحویل داده شود و در سه سال گذشته، افزون بر ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان تحویل داده شد.

وی یادآور شد: همه واحدهای تحویلی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با متراژهای بین ۶۰ تا ۷۰ متر بطور کامل با استفاده از معافیت ها و حمایت های مالی دولت سیزدهم احداث گردید و در صورت تداوم کمک‌های دولت تا آخر امسال نیز یک هزار واحد مسکونی تحویل خواهد شد و اگر این مهم محقق شود، مطابق برنامه، سالانه یک هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته و تحویل شده است.

زارع با اشاره به یکی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان گفت: با مصوبه دولت، شرکت گاز استان کمک هزینه گازکشی برای منزل مددجویان متقاضی در مناطق محروم به ویژه در غرب استان را با اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی تا یک میلیارد و هشتصد میلیون ریالی به حدود ۴۰۰ خانوار پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام(ره) استان اصفهان به کمک اعتبارات دولتی و کمک‌های خیرین تعمیر منازل مددجویان را در دستور کار قرار داده است و در سه سال دولت سیزدهم افزون بر ۱۰ هزار مورد تعمیر منزل از طریق پرداخت کمک و اعطای تسهیلات به مددجویان استان انجام شده‌است.

 

گام‌های دولت سیزدهم در مسیر محرومیت زدایی از اصفهان

 

پرداخت کمک ودیعه و کمک برای پرداخت اجاره منزل مددجویان کمیته امداد امام(ره) استان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان یادآور شد: این نهاد سعی دارد به روش های مختلفی از جمله ساخت مسکن محرومان، اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بهسازی و تعمیر مسکن‌های فرسوده و کمک به ودیعه و اجاره مددجویان، مشکل مسکن این قشر را تا حد زیادی برطرف کند.

زارع اضافه کرد: هم اکنون در شهرهای بزرگ استان بیش از ۲۰ هزار مددجو مستاجر فاقد مسکن وجود دارد که عمده کمک‌های کمیته امداد برای این افراد، پرداخت کمک ودیعه و کمک برای پرداخت اجاره منزل است به نحوی که در سه سال گذشته پنج هزار و ۴۰۷ فقره تسهیلات کمک هزینه ودیعه و اجاره منزل پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه گذشته رشد ۵۱ درصدی داشته است.

وی افزود: با توجه به محدودیت زمانی جذب اعتبار وام ودیعه مسکن تاکنون با تلاش و اهتمام همکاران این مهم با پیشرفت بسیار خوبی در استان روبرو بوده و تعداد زیادی از خانواده‌های زیر پوشش و اجاره‌نشین با استفاده از این نوع وام‌ها مشکل اجاره مسکن خود را برطرف کرده اند.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به شکل تسهیلات ودیعه مسکن برای استان اصفهان تعیین که ۹۰ درصد آن جذب و پرداخت شد و هرچند مبالغ پرداختی جوابگوی همه نیاز مددجویان نبود ولی این مبلغ سهم مهمی از ودیعه مورد نیاز مددجویان برای اجاره منزل در کلان شهر اصفهان را پوشش داد.

وی گفت: کمیته امداد استان، امسال نیز ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت به عنوان کمک هزینه به مددجویان در نظر گرفته‌است که شاید تکاپوی همه مراجعان را ندهد ولی قدم مهمی برای کمک به اجاره واحدهای مسکونی توسط مددجویان است و البته در سال‌های پیش از دولت سیزدهم چنین کمک‌های به خانواده های محروم اصلا وجود نداشت.

 

گام‌های دولت سیزدهم در مسیر محرومیت زدایی از اصفهان

 

حمایت سلامت مددجویان کمیته امداد در دولت سیزدهم افزایش یافت

معاون حمایت سلامت کمیته امداد امام (ره) نیز در این پیوند به ایرنا گفت: حمایت ها در بخش سلامت از مددجویان کمیته امداد در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری یافت، علاوه بر کمک های کمیته امداد در این زمینه دولت سیزدهم با تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در بیمه های پایه قدم مهمی برای ارتقا سلامت بیماران بویژه بیماران نیازمند برداشت.

هادی بنایی یادآور شد: در استان اصفهان حدود ۶ هزار و ۳۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) قرار دارند که سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد ریال از طرف این صندوق به این بیماران پرداخت شد و امسال نیز رقم خوبی به این صندوق در سطح کشور و استان تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم که جوانی جمعیت را در دستور کار داشت، کمیته امداد با کمک‌های دولت به ارایه خدمت برای حمایت از فرزند آوری به خانواده کمیته امداد پرداخت و هم اکنون حدود ۹۰ خانواده تحت پوشش در استان که دارای چند قلو هستند از کمک‌های ویژه کمیته امداد برخوردار می‌شوند و این نهاد در استان به ازای هر فرزند سوم به بعد ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه اضافه پرداخت می‌کند.

بنایی یادآور شد: کمیته امداد امام(ره) در غالب طرح تغذیه مادران باردار و شیرده به مادران نیازمندی که از طریق علوم پزشکی اصفهان و کاشان معرفی می شوند کمک هزینه تغذیه پرداخت می‌کند و هم اکنون افزون بر ۲ هزار مادر از این خدمت در سطح استان استفاده و از زمان حاملگی به مدت ۲۴ ماه این کمک ها را دریافت می‌کنند.

وی افزود: دولت سیزدهم با تامین حق بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد، مستمری نزدیک به پنج هزار خانوار را در سطح استان پرداخت می‌کند تا از این طریق هم از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوند و هم بتوانند در آینده مستمری بگیر این سازمان شوند.

وی تاکید کرد: سال گذشته از این طریق، ۳۰۷ نفر مددجو عضو خانواده کمیته امداد استان، مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی شدند و در سه ماه اول امسال نیز افزون بر ۱۲۵ میلیارد ریال حق بیمه تامین اجتماعی مددجویان توسط کمیته امداد استان تامین شده‌است و پرداخت حق بیمه یک هزار ۵۰۰ نفر جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

 

گام‌های دولت سیزدهم در مسیر محرومیت زدایی از اصفهان

 هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید