کد خبر:15957
پ
۱۷۰۱۳۱۱۷۹

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال با میانگین ۱۳۴ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۲۷، میدان انقلاب و خیابان فرشادی […]

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال با میانگین ۱۳۴ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۲۷، میدان انقلاب و خیابان فرشادی ۱۲۴، پارک زمزم ۱۰۹، خیابان پروین اعتصامی ۱۴۹، رهنان ۱۳۵، خیابان فیض، بولوار کاوه و سپاهان‌شهر ۱۳۰ و کردآباد (ایستگاه خیابان جی) ۱۲۹ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص هوا همچنین در ایستگاه بزرگراه خرازی با عدد ۱۶۳، دانشگاه صنعتی ۱۵۴، زینبیه ۱۶۶ و ایستگاه ولدان ۱۶۰ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

امروز شاخص هوا در زرین‌شهر با میانگین ۱۴۲، خمینی شهر ۱۱۶، شاهین شهر ۱۴۱، قهجاورستان ۱۳۲ و نجف آباد با میانگین ۱۰۴ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در سجزی با ۱۶۰، کاشان ۱۷۳ و مبارکه با میانگین ۱۵۶ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.

 ایستگاه سنجش آلودگی خیابان‌های احمدآباد، استانداری و رودکی و منطقه صنعتی دولت آباد  امروز قطع است.

امروز از شدت غبار آلودی هوای شهر اصفهان کاسته شده و شاخص از وضعیت خطرناک در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان) قرار گرفته است. روز گذشته شاخص هوای شهر اصفهان و ذرات معلق pm۱۰ در برخی ساعات به عدد ۵۰۰ رسید که علت آن فعالیت و خیزش کانون‌های داخلی گردوغبار اعلام شد.

همچنین اداره کل هواشناسی استان اصفهان در روز‌های گذشته با صدور ۲ هشدار سطح زرد اعلام کرده است که از بعد از دوشنبه چهارم تیرماه تا اواخر وقت پنجشنبه هفتم تیرماه به سبب تداوم ناپایداری‌های همرفتی، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید به ویژه در مناطق شرق، شمال شرق، مرکز و جنوب استان و به ویژه کلانشهر اصفهان پیش بینی می‌شود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید