کد خبر:14616
پ
photo_2024-06-02_16-19-18
به پایان آمد دفتر بیست و سوم لیگ و حکایت برای اصفهانی ها همچنان باقی است

کفش طلا و رکوردهای برتر هفت دست، جام طلا هیچی!

۲ ستاره سابق سپاهان نقش پررنگی در تعیین قهرمان لیگ ۲۳ و دومین تیم سقوط کننده این رقابت ها داشتند. سوت پایان رقابت های لیگ برتر در حالی شنبه ۱۲ خرداد به صدا در آمد که از یک طرف و در صدر جدول رقابت سرخابی ها برای کسب جام طلای این مسابقات با گل گئورگی […]

۲ ستاره سابق سپاهان نقش پررنگی در تعیین قهرمان لیگ ۲۳ و دومین تیم سقوط کننده این رقابت ها داشتند. سوت پایان رقابت های لیگ برتر در حالی شنبه ۱۲ خرداد به صدا در آمد که از یک طرف و در صدر جدول رقابت سرخابی ها برای کسب جام طلای این مسابقات با گل گئورگی ولسیانی، مدافع پیشین سپاهان به نفع سرخپوشان تهرانی به پایان رسید و در سوی دیگر و در قعر جدول این فولاد خوزستان بود که موفق شد با گلی که ساسان انصاری مهاجم اسبق سپاهانی ها وارد دروازه نساجی کرد جنگ بقا در لیگ برتر را به سود خود به پایان برساند.

 

جالب آنجاست که هر دوی این گل ها در ۱۰ دقیقه پایانی بیست و سومین دوره از رقابت های لیگ برتر به ثمر رسید. سرخپوشان تهرانی در حالی که با توقف در برابر مس رفسنجان در آزادی و با توجه به برتری ۲ بر صفر استقلال در مصاف با خودروسازان، چیزی نمانده بود که قهرمانی لیگ را به نفع رقیب دیرینه خود از دست بدهند با گلی که ولسیانی در دقیقه ۸۶ به ثمر رساند گوی سبقت را از آبی پوشان همشهری ربودند و موفق شدند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. در انتهای جدول هم سرخپوشان خوزستانی در حالی که با توقف در شمال ایران و در مصاف با ببرهای مازنی با توجه به برتری ۳ بر یک آبی پوشان خوزستانی و علی رغم شکست پیکان در دیدار با آبی پوشان پایتخت در یک قدمی سقوط به لیگ دسته یک قرار داشتند ناگهان در دقیقه ۸۳ موفق شدند با گل انصاری ورق را به نفع خود برگردانند. فولاد با این گل نه تنها در لیگ برتر ماندنی شد بلکه توانست با ۲۹ امتیاز به رده نهم جدول صعود کند. گل مهاجم سپاهانی فولاد، حکم سقوط پیکان به لیگ یک را هم امضا کرد.

 

علاوه بر تأثیرگذاری ستاره های پیشین سپاهان در صدر و قعر جدول، طلایی پوشان اصفهانی در تعیین تیم پنجم هم بی تأثیر نبودند. ارتش طلایی دیار نصف جهان که در هفته بیست و نهم با غلبه بر ارتش امیرکبیر مقدمات پیشی گرفتن ذوب آهن از آلومینیوم را فراهم کرده بودند در گام آخر نیز در حق تیم همشهری خود سنگ تمام گذاشتند و با گلباران کردن شمس آذر در نقش جهان راه را برای صعود سربازان ربیعی به رده پنجم جدول هموار کردند. به این ترتیب پربیراه نیست اگر مدعی شویم سپاهانی ها علی رغم اینکه جایگاه سومی شان در هفته گذشته تثبیت شده بود اما در آخرین هفته از لیگ نقش سرنوشت سازی در رده بندی سایر تیم های لیگ ایفا کردند.

 

شاگردان مورایس با برتری ۴ بر یک در مصاف با شاگردان دقیقی علاوه بر این موفق شدند عنوان پرگل ترین دیدار هفته آخر لیگ را نیز از آن خود کنند. این تنها عنوانی نبود که در شام آخر نصیب طلایی پوشان می شد. با توجه به هت تریک رامین رضائیان در این بازی عنوان دومین بازیکنی که در این دوره از رقابت های لیگ موفق به زدن ۳ گل در یک بازی شد به مدافع سپاهانی ها رسید. پیش از رامین، شهاب زاهدی مهاجم سابق پرسپولیس در هفته ششم لیگ توانسته بود در بازی سرخپوشان با پیکان با زدن ۳ گل به این رکورد برسد؛ با این تفاوت که سومین گل شهاب از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید اما رضائیان علاوه بر هت تریک در مصاف با تنها نماینده قزوینی ها در لیگ برتر روی گل دیگر طلایی پوشان به این تیم هم با پاس گل تماشایی که داد تأثیرگذار ظاهر شد. مدافع ۳۴ ساله سپاهان در مجموع موفق شد با ۸ گل و ۶ پاس گل در ۲۷ بازی برای تیم مورایس عنوان سوم تأثیرگذارترین بازیکن لیگ بیست و سوم را نیز به خود اختصاص دهد.

 

عنوان اولین ستاره تأثیرگذار این رقابت ها هم به هم تیمی رامین رسید؛ شهریار مغانلو علاوه بر اینکه موفق شد با ۱۶ گل در تصاحب کفش طلای لیگ دبل کند توانست برای دومین فصل متوالی آمار بیشترین اثرگذاری روی گل های به ثمر رسیده در بالاترین سطح از رقابت های فوتبالی کشورمان را نیز از خود برجای بگذارد. شهریار در ۲۸ باری که در بازی های لیگ در ترکیب تیم مورایس قرار گرفت علاوه بر اینکه ۱۶ بار سنگر حریفان را فرو ریخت ۳ بار هم با پاس گل این موقعیت را برای هم تیمی های خود ایجاد کرد. سپاهان علاوه بر اینها در مجموع با ۵۳ گل زده در ۳۰ بازی موفق شد عنوان آتیشن ترین خط آتش لیگ ۲۳ را نیز از آن خود کند؛ اما چه سود که این تیم با وجود کسب این عناوین و رکوردهای منحصر به فرد در نهایت نتوانست جام طلای این مسابقات را به اصفهان بیاورد. همانطور که استقلال با وجود اختصاص دادن عنوان بهترین خط دفاع لیگ (با ۱۵ گل خورده در ۳۰ بازی) و تصاحب دستکش طلای این رقابت ها توسط سید حسین حسینی، گلر آبی پوشان با ۱۸ کلین شیت در ۲۹ بازی از رسیدن به جام بازماند.

 

جالب آنجاست که تیم نکونام در این فصل تنها در برابر یک تیم سرتعظیم فرود آورد و این سپاهانِ مورایس بود که موفق شد برای اولین و آخرین بار آبی پوشان را در لیگ بیست و سوم و در هفته سوم این رقابت ها مغلوب کند. طلایی پوشان در هفته دهم این رقابت ها برای اولین بار در این دوره از مسابقات لیگ برتر طعم شکست را به سرخپوشان پایتخت هم چشاندند؛ اما در نهایت ارتش طلایی اصفهان که لیگ را طوفانی و با کلید واژه شکست ناپذیری و برتری های پی در پی استارت زده بود پس از تحمل اولین باخت در این ماراتن حساس آن هم در نقش جهان و در مصاف با قوهای سپید انزلی به مرور از صدر فاصله گرفت و در نهایت با ۱۷ برد، ۶ تساوی و ۷ شکست و کسب ۵۷ امتیاز به ایستادن در رده سوم لیگ بیست و سوم قناعت کرد. نکته تلخ  برای طلایی دوستان اصفهانی هم آنجاست که سپاهان، تیمی که از قهرمان و نایب قهرمان لیگ ۲۳ به راحتی امتیاز گرفت، ۶ امتیاز این فصل را با مغلوب شدن در برابر دو تیم سقوط کننده (پیکان و صنعت نفت) از دست داد!

 

و در نهایت سهم فوتبالدوستان اصفهانی از بیست و سومین دوره  رقابت های لیگ برتر در کنار کسب کفش طلا و دو عنوان سومی و پنجمی، حسرتی بود که برای نهمین فصل متوالی بر دل آنها ماند. نه سپاهان، پرافتخارترین تیم دهه۸۰  فوتبال ایران و اولین باشگاهی که در تاریخ لیگ برتر ایران موفق به هت تریک در کسب جام طلای این رقابت ها شد و تیمی که عنوان تنها تیم ایرانی راهیافته به مسابقات جام باشگاه‌های جهان (در سال ۲۰۰۷ میلادی) را یدک می کشد توانست رؤیای کسب ششمین جام را برای هواداران پرشورش تعبیر کند و نه همشهری سبزپوش آن با سابقه نایب قهرمانی در آسیا در  کسب سهمیه برای حضور دوباره در رقابت های آسیایی به موفقیت رسید.

 

پربیراه نیست اگر مدعی شویم تا زمانی که ستاره های پرورش یافته این دو تیم به راحتی به اردوگاه رقبا کوچ می کنند و تا وقتی که سکانداران سپاهان  و ذوب آهن موفقیت های این دو تیم در تاریخ فوتبال ایران را نادیده گرفته و  بر ناکامی ها آنها در سال های اخیر زوم می کنند همچنان در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

 

خبرنگار زاینده رود: مرضیه غفاریان

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید