کد خبر:25325
پ
۱۷۷۱۹۵۷

چالش‌های حمل‌ونقل در قطب گردشگری اصفهان

ترافیک سنگین و آلودگی ناشی از آن این روزها نه تنها کلان‌شهرها بلکه شهرهای کوچک از جمله کاشان را به واسطه مرکزیت گردشگری و افزایش تعداد خودروها درگیر کرده و مدیریت شهری به چاره‌اندیشی وا داشته است. حمل‌ونقل در گذشته به شکل ساده انجام می‌شد، اما به مرور زمان و با رونق یافتن تجارت، اهمیت […]

ترافیک سنگین و آلودگی ناشی از آن این روزها نه تنها کلان‌شهرها بلکه شهرهای کوچک از جمله کاشان را به واسطه مرکزیت گردشگری و افزایش تعداد خودروها درگیر کرده و مدیریت شهری به چاره‌اندیشی وا داشته است.

حمل‌ونقل در گذشته به شکل ساده انجام می‌شد، اما به مرور زمان و با رونق یافتن تجارت، اهمیت موضوع حمل‌ونقل بیشتر شد و انسان‌ها تلاش کردند تا به طور ویژه به این موضوع بپردازند.

پیدایش راه‌ها و احداث جاده‌ها سبب شد تا انسان به فکر سرعت بخشیدن در جابه‌جایی باشد و نسبت به توسعه حمل‌ونقل اقدام کند.

با گسترش جوامع بشری تعداد و تمرکز وسایل نقلیه افزایش پیدا کرد و مسئله تأمین سوخت و تأثیر ترافیک و تردد وسایل بر کیفیت هوا مطرح شد.

حمل‌ونقل و ترافیک‌های شهری بیشترین آلودگی را برای مناطق شهری دارد، سرب ایجاد شده از این سوخت‌ها آنچنان مشکلات چشمگیری را برای بشریت ایجاد می‌کند که چشم‌پوشی از آن جایز نیست و باید چاره‌اندیشی شود.

این روزها ترافیک و آلودگی هوا نه تنها کلان‌شهرها بلکه شهرهای کوچک از جمله کاشان را درگیر کرده است.

چالش‌های حمل‌ونقل در قطب گردشگری اصفهان

اجرای کنارگذر برای جلوگیری از ورود کامیون به شهر

علیرضا مفرح، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین معضلات شهر کاشان آلودگی هوا است که یکی از علل این آلودگی وسایل نقلیه است، کثرت اتومبیل موجب شده است که کاشان شهر شلوغ از نظر ترافیکی شود.

وی می‌افزاید: در ساعات اولیه روز که کارمندان و دانش‌آموزان به ادارات و مدارس می‌روند و نیز در ساعات پایانی ترافیک به اوج خود می‌رسد که تردد به ویژه در مرکز شهر را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با بیان اینکه برای برون‌رفت از مشکلات ترافیکی کاشان تمهیدات زیادی اندیشیده شده است، خاطرنشان می‌کند: در مدیریت شهری کنونی و دوره‌های قبلی شورا به ویژه دوره چهارم ایجاد طرح‌های ترافیکی از جمله ایجاد رینگ شهری جدید، معابر شهری و اجرای کنار گذر سردار شهید کریمی که از داخل شدن کامیون به مرکز شهر جلوگیری می‌کند از طرح‌های ترافیکی است که اجرا شده و بعضی از آن‌ها نیز همچنان در حال اجرا است.

مفرح تصریح می‌کند: طرح‌های ترافیکی توسط مشاوران برگزیده از جمله مشاور راهنمایی رانندگی بررسی و طراحی و نهایت در شورای ترافیک فرمانداری مصوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کاشان در ادوار گذشته دارای چهارراه آیت‌الله کاشانی بود، اما به مرور و با ایجاد چهارراه‌ها، چراغ‌های راهنما و سرعتکاه‌ها، همینطور اصلاح میادین از معضلات ترافیکی کاسته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان اظهار می‌کند: اولویت مدیریت شهری جدید، ایجاد معابر شهری برای توزیع سفر به مرکز و کاهش ترافیک از مرکزیت شهر کاشان است تا بار ترافیک مرکز شهر به حاشیه هدایت شود.

مفرح می‌گوید: دو معبر ۳۶ متری در بلوار خامنه‌ای و بلوار قائم به طرف مسکن مهر ایجاد می‌شود که شاهراهی است تا مسیر دسترسی مسکن مهر را به بلوار شهدا میسر کند که با زیر بار رفتن این مسیر کاهش ترافیک مرکزی را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه می‌کند: شهرک فتح المبین حدفاصل بلوار شهید سلیمانی تا جاده قمصر نیز در دستور کار قرار گرفته است که تسهیل‌گری خوبی را در سطح شهر ایجاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به تمهیدات ترافیکی مدیریت شهری عنوان می‌کند: کاشان سال جاری در حوزه کاهش تصادفات مالی و جانی مقام نخست را در استان اصفهان کسب کرده که شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری به‌دلیل تسهیلگری که در میادین انجام داده است از طرف مقامات استانی و پلیس راهور مورد تجلیل قرار گرفت.

چالش‌های حمل‌ونقل در قطب گردشگری اصفهان

جذابیت‌های مرکز شهر به حاشیه برود

حسین حیدریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر کاشان نیز دراین‌باره تاکید می‌کند: کاشان کلان‌شهر بزرگی نیست، اما تردد بالای خودروهای شهری سبب شده است که این شهر همچون بعضی کلان‌شهرهای دیگر دچار آلودگی هوا شود.

وی با اشاره به آلودگی هوا در دو بخش صنعت و ترافیک می‌افزاید: بخشی از مدیریت آلودگی هوای کاشان به محیط زیست بازمی‌گردد تا با هشدار به صنایع از آلایندگی هوا جلوگیری شود و بخشی از آن به حوزه مدیریت شهری مربوط می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کاشان عنوان می‌کند: باید تدابیری اندیشیده شود تا همه دستگاه‌ها از جمله مدیریت شهری با همه ظرفیت‌ها پای کار بیایند تا ترافیک و آلودگی کاهش پیدا کند.

حیدریان عنوان می‌کند: استفاده از تجارب کلان‌شهرها در کاهش آلایندگی وسایل نقلیه باید مدنظر قرار گیرد تا با استفاده از کارشناسان خبره در این راه گام جدی برداشته شود.

وی تاکید می‌کند: باید کاهش ترافیک در مرکز شهر را در برنامه کاری خود قرار دهیم و با انجام بعضی اقدامات جذابیت‌های مرکز شهری را به حاشیه ببریم که نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کاشان ایجاد لوپ‌های تردد و طرح زوج و فرد در مرکز شهر را مؤثر می‌داند و می‌گوید: با کنترل هسته مرکزی شهر می‌توانیم در بلند مدت شهری پاک را تحویل نسل آینده دهیم.

حیدریان با اشاره به آلایندگی ناوگان حمل‌ونقل فرسوده تصریح می‌کند: باید برای روزهای پایانی سال به ویژه نزدیک شدن به روزهای اوج گردشگری کاشان تعدادی از ناوگان و اتوبوس‌های جدید را که سال قبل سهمیه کاشان بود دریافت کنیم و در بخش تاکسی‌ها نیز با اقداماتی رو به رشد به جای سوخت بنزین از سوخت برق استفاده کنیم تا شاهد کاهش آلایندگی در منطقه کاشان باشیم.

منبع
ایمنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید